Elég volt a sunnyogásból!

  • 2003. május 15.

Publicisztika

Ami Pakson mostanában történik, arra joggal mondhatnánk: kész röhej - már ha nem tudnánk, hogy efféle bohóctréfákból (-tól) mi minden sülhet ki (mondjuk a szemünk). A sorozatos technikai malőrök, a "mindennap elcseszünk valamit" jellegű szabadkézi gyakorlatok lassan megszokottá válnak, ha egy nap semmiről nem hallanánk, már hiányérzetünk volna. Frissen vásárolt francia-német berendezés kipróbálása élesben, hibás számítások nyomán, bokáig érő radioaktív víz, majd persze leváltás, pénzbüntetés meg az a leküzdhetetlen érzés, hogy országunk egyik technikatörténeti jelképe öles léptekkel halad a teljes szétesés felé. Ezek vannak.

n Ami Pakson mostanában történik, arra joggal mondhatnánk: kész röhej - már ha nem tudnánk, hogy efféle bohóctréfákból (-tól) mi minden sülhet ki (mondjuk a szemünk). A sorozatos technikai malőrök, a "mindennap elcseszünk valamit" jellegű szabadkézi gyakorlatok lassan megszokottá válnak, ha egy nap semmiről nem hallanánk, már hiányérzetünk volna. Frissen vásárolt francia-német berendezés kipróbálása élesben, hibás számítások nyomán, bokáig érő radioaktív víz, majd persze leváltás, pénzbüntetés meg az a leküzdhetetlen érzés, hogy országunk egyik technikatörténeti jelképe öles léptekkel halad a teljes szétesés felé. Ezek vannak.

Ezzel együtt nem kiáltunk élből abcúgot az atomra; viszont nem kell ahhoz elvakult atomenergia-ellenesnek lenni, hogy alig másfél évtizeddel Csernobil után gyanakodni kezdjen az ember, ha egy egyszerű technikai bakinak induló akármit néhány nap múltán súlyos üzemzavarrá minősítenek (persze amit el lehet baltázni, az a túloldalon is elromlik, lásd: Three Mile Island, 1979 - de azért egyelőre a mi térfelünk szólt nagyobbat). A Pakson történteket immár nem lehet elsunnyogni, és a jelek szerint már senki nem is akarja. Kár, hogy ennek a belátásához egy hónap kellett; és kötve hisszük, hogy ebben csupán az a két-három felelősségre vont középvezető a ludas.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.