Nagy lábon

  • 2003. május 15.

Publicisztika

Megint beszólt a Nemzetközi Valutaalap. A rohadék IMF. Azért rohadék, mert a hintáslegénynek, aki a vurstliban közli, hogy eljátszottuk a jövő heti bérünket is, és nincs több kör hozomra a ringlispílen, nincs más választása.

n Megint beszólt a Nemzetközi Valutaalap. A rohadék IMF. Azért rohadék, mert a hintáslegénynek, aki a vurstliban közli, hogy eljátszottuk a jövő heti bérünket is, és nincs több kör hozomra a ringlispílen, nincs más választása.

A dolog a romlott és hazug választási kampánnyal kezdődött, amelyben a két nagy párt szinte forintra azonos méretben ígért el előre a választóknak tudományos nagyságrendű összegeket, különféle összjóléti célokra. A beszédaktusok megvalósítóit e tevékenységük közben mit sem zavarta, hogy nem a saját pénzükkel szórakoznak, ez a pénz nincs, és nem is lesz megkeresve. A kampány végén lapunk azt írta: ez a fékevesztett ígérgetésdelírium mindössze két esetben hozhat romlást a hazára: akkor, ha az új kormány betartja az ígéreteket, és akkor, ha nem.

Azóta a helyzet egy kicsit rosszabb lett.

A "száznapos program" legfontosabb momentumaként a kormány 50 százalékkal - a magyar történelemben példa nélküli módon - megemelte a közalkalmazottak, azaz a költségvetés munkavállalóinak bérét (idén júliustól a köztisztviselők kapnak plusz 30 százalékot). Ma már teljesítményarányosan az állam jobban fizet, mint a piac, ezért a vállalatok vagy becsuknak, vagy rálicitálnak az esztelen pókerben a kormányra. Mindez - a Fidesz-kormány által bevezetett minimálbér-emelés hatásával együtt - vagy 20 százalékkal nyomta föl a magyarországi bérszínvonalat (úgy, hogy ez a pénz ráadásul el sem inflálódott). Ennek az immár két kormány által is jegyzett intézkedéssorozatnak a társadalmi igazságosságát lehet így is meg úgy is megítélni: nyilván nagy szemétség lenne a tavaly szeptemberig havi nettó negyvenért vagy még kevesebbért gályázó ápolónőktől vagy a közművelődésben dolgozóktól eltagadni a félig tisztes megélhetéshez való jogot.

Csakhogy.

A költségvetés hiánya 2002-ben megközelítette a másfél billió forintot (bével). Távozó és bemutatkozó kormányunk, érvek hiányában, ennyivel igyekezett bennünket lekenyerezni az elmúlt évben, hátha megszeretjük valamelyiket. 711 milliárdon állt meg a mutató Orbánék távozásakor, a Medgyessy-kabinet még ugyanennyit kanyarított az államadósságra. A kormányzat példátlan ütemben növeli hazánk adóssághegyét, miközben a gazdaság teljesítménye csökken. A költekezést a beáramló tőke már régen nem ellensúlyozza, mert a tőke jön is, megy is. A költségvetés idei, időarányos hiánya ijesztő. A privatizáció egyelőre várat magára; a költségvetést a Postabank mégoly sikeres eladása sem fogja kirántani a gányból. (Arról nem is beszélve, hogy az a pénz már el lett ígérve - autópályára.)

A fenti intézkedéseket - amelyek hatása több évre, de 2006-ig bizonyosan gúzsba veri a költségvetést - semmiféle strukturális átalakítás nem kísérte. Senki nem merte feltenni azt a kérdést, hogy nem kellen-e valamit követelni is a közszférában dolgozóktól ezért a nem kevés pénzért; mondjuk azt, hogy ne növekedjen a funkcionális analfabéták száma az országban, vagy legalábbis ne az államadósságnál is gyorsabb ütemben; vagy hogy az orvosok és ápolónők ezentúl felháborodottan utasítsák vissza a hálapénzt. A kormány puszira konszolidálta a BKV-t, a MÁV-ot, a kórházakat, a postát, azokat az intézményeket, amelyek most ugyanúgy többet költenek annál, mint ami rendelkezésükre áll, mint a "kisegítés" előtt. A kormány mindenkinek talál egy kis pénzt, ha máshonnan nem, hát a költsévetési tartalékból. Ad egy csöppet a Terror Házának és a Heti Válasznak, hogy legyen királyi ellenzéke, forinttal oltja a sertésbomba izzó kanócát, a - fair verseny feltételeinek megteremtése helyett - a mi pénzünkkel tapasztja ki az internetszolgáltatókat. Mindennek eredményeképpen mindenki mindent úgy csinál, mint azelőtt - pedig már akkor sem volt jó. A "reformok kormánya" elképzelések, invenció, urambocsá´ ideológia híján hozzá sem nyúlt az állam nagy pénznyelőihez, az egészségügyhöz, a hadsereghez, a közigazgatáshoz. (Igaz, íratott róluk "tanulmányokat".) Megelégedett annyival, hogy adott, és nem nézte, mire. És örült, hogy az ellenzék legalább népnyúzónak nem nevezheti. Ez a "nemzeti közép" gazdaságpolitikája.

Kétségtelen, hogy a kormány számára komoly politikai hozadéka lett ennek az egy évnek: a vele közkeletűen azonosított MSZP 15 százalékkal vezet a Fidesz előtt. Ez jó hír Medgyessy Péternek és csapatának: addig, amíg amolyan külső alkalmazottként, kváziszerződéses viszonyban áll a szocialista párttal és frakcióval, joggal érezheti úgy, hogy minden pillanatban bizonyítania kell, különben felmondanak neki. A részvényesek és a nem tulajdonos menedzsment viszonya ez: amíg a rokonszenves menedzserek hozzák a 15 százalék osztalékot, addig a részvényeseknek eszük ágában sincs leváltani vagy tetszőleges tárgyú cseszegetésben részesíteni őket. De ezen a szemponton kívül - ami legfeljebb a kormányé és nem az országé - mi a búbánatos francnak kell most, a választások előtt három évvel bárkinek és különösen a kormánypártnak 15 százalékkal vezetnie? Hiszen nincs kampány - és ha egy kormány valódi, azaz súlyos érdeksérelmekkel járó reformokat akar véghezvinni, akkor már a ciklus elején neki kell látnia: különben később vagy nem csinál semmit, vagy megbukik.

Az IMF most azt az evidenciát kéri számon Magyarországon, hogy ha sokkal többet költünk, mint amit adóként befizetünk, akkor csökkenteni kell a kiadásokat. A valutaalap a közszféra reformját és bérbefagyasztását javasolja (meg a nyugdíjak befagyasztását); ezt a közszféra teljesítménye alighanem tökéletesen igazságosnak is láttatná a nem közszférában dolgozókkal. De a megszorításokhoz Medgyessy Péternek - miként Horn Gyulának 1995-ben - nemcsak az egyébként cinikus, demagóg és felelőtlen ellenzék, hanem saját pártja ellenállását is le kellene győznie. És ő még csak nem is tagja az MSZP-nek.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.