Elengedett kézzel

Publicisztika

Lapzártánk táján indul az őszi Critical Mass, a több tízezer kerékpáros menete. Hogyan megyünk haza fajront után? - kérdezi aggodalmasan a redakció egyik fele. A másik fele már elindult, ők is ott karikáznak a tömegben. 'k majd holnap szereznek - újabb - rossz tapasztalatokat, hisz háborúzni hétköznapokon szokás: biciklisták a gyalogosok ellen, autósok a biciklisták ellen. Kinek van igaza? Talán annak, aki azt mondja, hogy Budapest nem Amszterdam.

Lapzártánk táján indul az őszi Critical Mass, a több tízezer kerékpáros menete. Hogyan megyünk haza fajront után? - kérdezi aggodalmasan a redakció egyik fele. A másik fele már elindult, ők is ott karikáznak a tömegben. 'k majd holnap szereznek - újabb - rossz tapasztalatokat, hisz háborúzni hétköznapokon szokás: biciklisták a gyalogosok ellen, autósok a biciklisták ellen. Kinek van igaza? Talán annak, aki azt mondja, hogy Budapest nem Amszterdam.

De sokan szeretnék, ha az lenne, vagy legalább egy olyan város, ahol ki-ki az ízlése szerint kiválasztott közlekedési eszközzel különösebb megpróbáltatások nélkül érheti el a célját - nem késik el a munkából, nem érkezik lehorzsolt térddel, szakadt nadrágban a randira. Budapesten mindezekre ma semmi garancia.

S a közlekedés résztvevői valójában tehetetlenek az utakon uralkodó állapotokkal szemben: nincsenek kerékpárutak, pedig bő évtizede csak a városi kerékpárosok egyre növekvő számáról szólnak a hírek, s ahol meg vannak, mint az Andrássy úton, ott csak megnehezítik mindenki dolgát. A járdára vagy a parkolósávba felfestett sárga vonalak az egész galaxisban csak nálunk jelentik a kerékpársávot. És ide akarnak még egy ezerdarabos biciklikölcsönző-rendszert! Hova?

Mi járhatott a tavalyi biciklis felvonuláson csinos lila sisakban kerekező Demszky Gábor fejében, amikor kamerába mondta a Critical Mass üzenetét: "Az a cél, hogy jobban szeressék a bringásokat, a közgyűlés és a kormányzat erre a célra több pénzt szánjon." És mire gondolt Hagyó Miklós, amikor a Critical Mass rendezőjének jelentkezett a sajtósával együtt? Tudja a fene, mindenesetre két évvel ezelőtt még arról szónokolt, hogy "a kerékpáros hálózatfejlesztés célja az, hogy a városban bárhonnan bárhová kerékpárral is el lehessen jutni biztonságosan és kényelmesen, hogy egymáshoz kapcsolódó, összefüggő, használható rendszert fejlesztenek, és hogy határozott vezetői elvárás, hogy az útfelújítási pénzek mintegy negyede kapcsolódjon a kerékpáros infrastruktúra fejlesztéséhez". Nos, mindebből az következik, hogy semmi jóra nem gondolt, csak egy csinos fotóra, hiszen az eltelt évek alatt lett volna módja cselekedni.

De a fővárosi önkormányzatban nem cselekedett senki, legkevésbé azok, akiknek arra lehetőségük lett volna. A főváros magára hagyta közlekedőit, oldjátok meg - magatok közt. Budapest önkormányzata mulasztásos életminőség-sértést követ el a város lakóival szemben. S ne mondja senki, hogy ez a külső körülmények miatt alakult így.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.