Ellenségeink listája

  • Ara-Kovács Attila
  • 2015. szeptember 29.

Publicisztika

A miniszterelnöknek sikerült elérni, hogy a világ és főként Európa is megtapasztalhatja azt, amit a magyar polgárok már 2006 óta kénytelenek nap mint nap megélni.

Három hét alatt tizenháromszor szólalt meg Szijjártó Péter külügyminiszter, példátlan módon ócsárolva valamelyik uniós tagállam kormányát vagy vezető politikusát. Az efféle megszólalások persze nem ritkák olyan politikusok között, akiknek az államai háború közeli állapotba kerültek. De a hidegháború legelvetemültebb szakaszait leszámítva – főként az ötvenes éveket – ilyesmire nem került sor, s ha netán mégis, ilyen gyakorisággal semmiképp.

E magatartásnak nincs semmi értelme. Ha arra gyanakodnánk, hogy az ok a külügyminiszter tapasztalatlansága és a magyar érdekekkel szembeni teljes ignorancia, akkor azt hagynánk figyelmen kívül, hogy 2010 nyara óta ez a deklaráltan elvárt magatartás a diplomáciában. Orbán Viktor ennek már számtalanszor hangot adott s egyértelművé tette: ha valaki nem reagál kellő alpárisággal minden, a személyét ért kritikára, az repülni fog.

A szándékok és a módszerek nem változtak, csak a hangnem lett durvább.

false

 

Fotó: MTI – Bruzák Noémi

Az sem kétséges, a konfliktusokra a menekülthullám okozta krízis csak újabb alkalmat adott, mert nem ez volt az ok. Még jócskán az eseményeket megelőzően a magyar kormánykommunikáció megkezdte az Egyesült Államokkal szembeni kifejezetten ellenséges fellépésre felkészíteni a jobboldalt s azokat, akik számára Orbán megmaradt mérvadó tényezőnek. Ez az ellenséges, feszült hangulat viszont igencsak alkalmas volt arra, hogy később, a Keletinél lezajlott, majd a röszkei események képsorai már valóban átüssék az addig eléggé lagymatag nemzetközi ingerküszöböt: Orbánnak sikerült elérni, hogy a 2015-ös menekültkatasztrófa szimbólumává a török partoknál vízbe fulladt hároméves Aylan Kurdi szívszorító fotója mellett a magyarországi embertelen jelenetek képei váljanak.

A miniszterelnöknek azt is sikerült elérnie, hogy a világ, és főként egész Európa ma megtapasztalhatja azt, amit a magyar polgárok a Fidesz jóvoltából már 2006 óta kénytelenek nap mint nap megélni.

Később másik fő szövetségesünk, Németország került a magyar kormányzati kommunikáció fókuszába. Augusztus utolsó napjaiban készült el a Külügyminisztériumban az a kommunikációs stratégia, amely kifejezetten a menekültválságra adandó diplomáciai reagálásokat tartalmazta. Ebben már ez szerepel: „A Magyarországra érkező bevándorlók a zavaros német kommunikáció előtt jellemzően együttműködőek voltak, most azonban nem hajlandók együttműködni a magyar hatóságokkal.” Nos, tudjuk, hogy a menekültek az első pillanattól nem voltak hajlandók a magyar hatóságokkal együttműködni, egyszerűen azért, mert tisztában voltak vele, hogy a magyar kormány január óta hergelte a saját követőit, s az óriásplakátoknak hála, különösen a vidék lakosságát a menekültek ellen. Már a legelső úgynevezett „illegális” határátlépők elmondták: úgy szeretnének átjutni Magyarországról Ausztriába, hogy ne is találkozzanak a magyar hatóságokkal, sőt senkivel, mert tudják, hogy az ország ellenséges velük szemben. (Egy februári felmérés azt mutatta, hogy a menekültekkel szemben a lakosság 25 százaléka elutasító; egy nyárközépi felmérés már 49 százalékot állapított meg, egy szeptemberi pedig 89 százalékot.)

A magyar kormány ellenséglistájára az Egyesült Államok és Németország mellé azóta gyakorlatilag az unió szinte valamennyi országa felkerült. Közvetlen szomszédaink, Ausztria, Horvátország, Románia a legnegatívabb ellenfényben mutatkozik már jó ideje, míg az az ország, amelyik Magyarország számára – igaz, önhibáján kívül – a legtöbb gondot okozta, Szerbia hirtelen a legjobb barát, s egyben fegyvertárs is Horvátországgal szemben – amely ugyancsak önhibáján kívül, s leginkább a magyar drótkerítésnek köszönhetően került bele a történetbe. Orbánnak hála, Oroszországból olyan pozitív szereplő lett, amely a „valódi megoldáshoz” segíthet, szemben az európai „magatehetetlenséggel”, sőt „kirívó önzéssel”.

Vagyis, a magyar kormány továbbra is a demokratikus világon kívül keresi a megoldást, most aktuálisan a menekültkrízisre. És ez sok mindent megmagyaráz.

A szerző a DK elnökségi tagja.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.