Heil Péter

Elszállott a páva?

Az Európai Tanács és a magyar uniós források ügye

Publicisztika

Magyarország súlya az Európai Unióban a gazdasági termelést tekintve mintegy 0,8 százalék, a lakosságot nézve 2,2 százalék, az Európai Parlament képviselői között pedig 3 százalék. A 90-es években hazánk a kelet-közép-európai régió mintaállama volt, amelyet a nyugati szomszédok és a nagyhatalmak egyaránt valódi súlyát, fontosságát meghaladó figyelemben részesítettek. És igyekezték segíteni, amennyire csak tudták. Ebből mára semmi sem maradt. Magyarország csak a baj, a konfliktus szinonimája Brüsszelben, Washingtonban és a világ más fontos fővárosaiban.

A brüsszeli tárgyalótermekben és a folyosókon 2022 decemberében megint Magyarország a téma. Saját jogon és közvetve is. Saját jogon, mert a tagállamoknak legkésőbb de­cember közepéig dűlőre kell jutniuk abban, hogy legutolsóként megnyitják-e végre a budapesti kormány előtt is az EU 2021–2027-es támogatási programjait. De közvetve is, mert az unió számára sokkal fontosabb kérdésekben – a globális nagyvállalatok minimálisan elvárt adója, az orosz agresszió ellen küzdő Ukrajnának nyújtandó létfontosságú gazdasági segítség, és a NATO északi bővítése ügyében egy­aránt – Orbán Viktor makacskodása miatt nincs már hónapok óta megegyezés. Ami az összes tagállam számára rendkívül terhes és kellemetlen. A magyar kormány ezért, mint a régi szép időkben, megint rengeteg figyelmet kap. Pártfogást viszont annál kevesebbet.

Az Orbán-kormány nagyjából a megalakulása óta az unió fekete báránya. A Fidesz 2010-es visszatérését követően már a legelső intézkedéseik kiverték a biztosítékot. A közmédia azonnali elfoglalása, a sajtó letámadása, a mindenfajta egyeztetés nélkül, mindenki ellenében áterőszakolt Alaptörvény, a választási szabályok szemérmetlen átszabása a kormánypárt kizárólagos érdekei szerint, barikádra hívták az Európai Parlamentet. Az egyre durvább, minden európai mértéket messze túlszárnyaló, központilag szervezett korrupció – Lánczi András, a Corvinus volt rektora szerint a Fidesz legfontosabb politikája – 2015-től kezdve az Európai Bizottságot is sorozatos pénzügyi büntetésekre kényszerítette. 2018 ősze óta pedig az EU harmadik fő szerve, a tagállamok képviselőiből álló Tanács is kénytelen félévente süketek párbeszédét folytatni az ügyeletes magyar EU-miniszterrel. Hogy aztán – akármiben állapodnak meg – azt az Orbán-kormány elszabotálja, visszájára fordítsa, miközben kígyót-békát kiabál a nagyvilágba mindenkire, aki egyáltalán szóba állt vele. Újbeszédül a vezér ezt pávatáncnak, időnként „magyaros furfangnak” szokta volt hívni. Ne azt nézzék, amit beszélek – azt figyeljék, amit csinálok, mondja. Tüske akar lenni a köröm alatt.

Brüsszel viszont – nagyjából hetven éve – nem így működik. Félreértés ne essék: az EU vezetői hozzászoktak a bonyolult sakkjátszmákhoz, amelyeknek ráadásul a legtöbbször súlyos tétjük van. Nem ijednek meg a konfrontációtól sem, és ha kell, tudják képviselni a saját jól felfogott – ha úgy tetszik: önző – érdekeiket. De Orbán nem sakkozik. Az ulti a kedvenc játéka, 10 filléres alapon. Számára nem létezik engedmény vagy éppen szolidaritás. Csak a folytonos háború. A gátlástalan önzés, a lehető legagresszívabb retorika, az ököljog, a meztelen erőszak. Brüsszelben időnként ezzel is lehet eredményt elérni. Orbán Viktornak, legalábbis, nyilvánvalóan ez a meggyőződése. És Európa vezetőinek most választ kell adniuk: igaza van-e. A kérdés az, mit tud kezdeni az EU egy olyan kormánnyal, amely tartósan, kihívó nyíltsággal von kétségbe és tipor sárba mindent, amit az unió a története során törvény, szokásjog vagy politikai kultúra terén létrehozott. Az a 13 milliárd euró támogatás és még 10 milliárdnyi hitel, ami most a levegőben lóg – no meg az az évi 100 milliárd forintnyi felesleges állami kiadás, amit a brüsszeli pénz késése okoz –, inkább csak Magyarország számára lényeges.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.