Sáska Géza

Eltörik az iskolamester pálcáját

A természettudományos tárgyak megszüntetéséről

  • Sáska Géza
  • 2016. június 19.

Publicisztika

Az utóbbi fél évtized oktatáspolitikájának lényeges fordulata, hogy a képzés tartalma és a tankötelezettség célja, azaz az ország műveltsége már nem az egyes iskolák tantestületeinek pedagógiai programjaiból áll össze, hanem az oktatáspolitika központja határozza meg és ellenőrzi a megvalósulását. A korábbi, önigazgatáson alapuló, önkormányzati iskolaszolgáltatást felszámolták – a központosított közhatalom letörte az iskola autonómiáját, s vele együtt a helyi közszolgáltatást nyújtó önkormányzatokat is.

A bajok többsége most a hatalom eme áthelyezéséből fakad. A 2010 utáni oktatáspolitikát vezető államtitkár asszony szigorú iskolamesterként, vaserővel 180 fokkal megfordította az 1985-ben bevezetett döntési hierarchiát. Visszatért a tanügyigazgatás bő kétszáz éves logikájához: állami és nem pedagógus-kompetencia lett a képzés céljának és tartalmának meghatározása. Országos léptékű közpolitikai ügy. A kormányzat 2010 után valamiféle nemzetállami s egyben tudományalapú („ismeretközpontúnak” is mondott) műveltséget kezdett építeni – az új tartalommal feltöltött Nemzeti alaptantervvel, az ehhez szorosan igazított, leszűkített tankönyvkínálattal, és az ellenőrzést végző intézménykezdeményekkel. Ám ez a kapkodva, sok tartalmi és szervezési hibával vezetett reform nem sikerült. Kezdeményezői rosszul mérték fel politikai erejüket és pénzügyi korlátaikat.

Most nem nehéz együttérezni a közcél követésére szorított pedagógusokkal, akik továbbra is életben tartanák az autonóm közszolga paradoxonját. A rossz érzéseket mélyítette az új tanügyirányítást kiépítő hajdani kollégák hivatali ügyetlensége is. A rendszeres egyeztetést az oktatási rendszer szereplőivel a kormányzat feleslegesnek tekintette, s ma már mindenki láthatja, hogy a jóságosan mosolygó, ám tekintélyelvű pedagógusattitűd kevés az oktatási rendszer építéséhez. Maga az oktatási rendszer reccsent meg.

A felsőoktatás átalakítása után ma e reform teljes körű revíziója zajlik, amelyből – elvileg – még jó dolgok is kisülhetnek. A Klik átszervezése és az önértékelési rendszer felülvizsgálata ennek a jele, akárcsak az állami ideológiai indoktrinációt célzó hit- és erkölcstan, meg a mindennapos testnevelés visszafogásának lebegtetése. A napi kötelező éneklés is lekerült a napirendről. Az érdemi egyeztetés intézményesítésének ígérete is idesorolható. Azt is hallani, hogy a közoktatás egészére kiterjedő, a tanítás és a tudás körét rögzítő Nemzeti alaptanterv is megújul. A változás irányáról csak annyi tudható, hogy a diákok túlterhelésén óhajt enyhíteni. Megnyugtató lenne, ha tudnánk, hogy tudják: milyen diákokat mivel lehet túlterhelni. Hiszen 1777 óta mindegyik központi tanterv sorsa a csökkentés lett, az elmúlt két évtizedben kétszer is. Mit és milyen időkeretek között fognak majd tanulni a diákok az iskolarendszer különböző pontjain?

Kulturális reform a szakképzésben

Ezt a vitát a szakképzésben már el is kezdték, sőt talán már le is zárták. A szakképzés kétarcú: az egyik a gazdaság, a piac felé néz, a másik pedig az általános műveltség irányába. Örök vita, hogy melyik legyen a meghatározó. Az egyik oldal – akár terv-, akár piacgazdaságot élünk épp – a gazdaság amúgy meglehetősen körvonalazatlan szempontjaira hivatkozik, míg a közoktatás gyakori érve a „gyerme­kek univerzális érdeke”. E két szófordulat az oktatáspolitika szemben álló táborainak identitását fejezi ki, értelmet csupán egymással szemben nyernek, önmagukban megfoghatatlanok. (Korábban két tudós szerző, Gábris Gyula és Patkós András professzorok írtak lapunkba a szakiskolai oktatás tervezett átalakításáról, lásd: Vég­érvényesen lezárt utak; illetve Rövidlátás, Magyar Narancs, 2016. május 5. – a szerk.)

A szakképzés általában a munkaügyi vagy a gazdasági minisztérium irányítása alá tartozik, ám 1994 és 2006 között az oktatásügy felügyeletébe került, s ez magyarázza, hogy a közismereti tárgyaknak ekkor nagyobb időkeret jutott. A szakiskolák tantervében megemelték ezek óraszámát – a szakképzésiek rovására és a szakoktatók bánatára. Ám 2006-tól ismét a Gazdasági Minisztérium rendelkezett a szakképzésről, s már az akkori oktatási kormányzat hajlandónak mutatkozott a közismereti tantárgyak óraszámából visszavenni. (A diákok egyébként meglehetős érdektelenséggel fogadták a közműveltséget közvetítő tárgyakat.) A két tábor közötti küzdelemben sokáig – természettudományos nyelven fogalmazva – dinamikus egyensúly állt fenn. Napjainkban viszont a Nemzetgazdasági Minisztérium tűnik erősebbnek az Emminél: Palkovics László államtitkár e lapban megjelent szavai szerint „a gazdaság szempontjai” szerint készül a tantervi reform a szakképzés egészében, az Emmi csupán követő magatartást tudott felvenni.

Kézenfekvő, hogy a képzési idő hossza véges, és a napi iskolai és gyakorlati oktatás hossza sem bővíthető. Ebben a szűkösségben kell elosztani a tantárgyakat: mire, melyik évfolyamon, hány óra jusson. Lássuk be: az időfelosztás problémájának nincs szakmai, csak politikai megoldása, s a tantervi reformok megállíthatatlan folyamatának épp ez az egyik oka.

E feladat legjobb megoldását az NGM szakpolitikusai most a természettudományi tárgyak megszüntetésében látják. Úgy vélik, a kéz műveltsége az elsődleges, s a gazdaság szükségleteiről alkotott képük szerint a természettudományos kultúra oktatása ki is hagyható, hogy több idő jusson a szakképzésre. S úgy látszik, ma az NGM olyan erős, hogy reformelképzeléseiből nem is kell engednie, kész helyzet elé állíthatja a másik tárcát. (Ebben követni látszik a 2010 előtti Gazdasági Minisztérium politikai kultúráját.)

Miután az NGM érzéketlenséget tükröző, céltudatos reformtervezete nyilvánosságra került, vita kerekedett: helyes-e, ha a szakközépiskolák (a későbbi szakgimnáziumok) tananyagából száműzik a természettudományos diszciplínák logikája alapján szervezett tantárgyakat, a biológiát, a kémiát, a fizikát, a földrajzot? Egyikét-másikát ott hagynák csak meg, ahol a szakmai képzés jellege indokolja, a gépészeknél például a fizikát, amelyből a közoktatásért felelős államtitkár szerint akár emelt szintű érettségit lehet majd tenni.

Palkovics szerint az lenne a helyes, ha a szakgimnáziumokban lemondanának a tudományalapú tantárgyszervezés logikájáról, s helyette bevezetnék a tudományközi tárgyat, a science-t, ami nem az autonóm logikájú, hagyományos tudományágak tömörített, integrált oktatását jelenti, hanem e területek valamiféle közös szemléletét hordozná. E javaslat ellentmond az NGM koncepciójának – de szembe megy a diszciplínát követő akadémiai értékekkel és érdekekkel is, sérti a diszciplináris kultúra átadására szerveződő pedagógusképzési szférát, s magától értetődően a szaktantárgyak tanárait.

Azt az akadémiai szféra képviselői is jól tudják, hogy csökken a természettudományok vonzereje, a felsőfokú képzésbe alig jelentkeznek természettudományos szakokra, s a vegy­ipari, geológiai szakközépiskolákon kívül többnyire gimnáziumokból jöttek érik el a kellő ponthatárt. Ám a természettudományok területvesztése a szakgimnáziumokban tovább rontaná helyzetüket. Ha az NGM terve megvalósul, először is tovább csökken a pedagógusképzés és -továbbképzés terjedelme. Az intézkedés másodlagos hatása talán még súlyosabb lesz: teret veszít és leértékelődik maga a természettudomány, a felvilágosodás és a racionalitás szülötte, a megismerés és a műszaki haladás hordozója.

A science és diszciplína

A science tantárgy nem illeszthető az akadémiai attitűdbe, hisz nem a tudomány logikáját adja át, hanem a természetben való tájékozódás képességét fejleszti; a természet szépségét és izgalmait mutatja be – mondjuk – a vulkánok működése örvén. Élményszerűen egyesít fizikai, kémiai, biológiai, földrajzi ismereteket a katasztrófa okozta izgalommal, borzongással, látvánnyal – s ennek révén feltárulhatnak az elemi összefüggések a diákok elméjében.

A két különböző felfogás a társadalomtudományok területén is jelen van. A (közép)iskolákban hagyományosan az irodalom, nyelvtan, történelem, (politikai) földrajz, filozófia felosztás szerint, azaz a tudományos diszciplínák logikája alapján szervezték meg a tantárgyakat. A social science felfogásban viszont – ezt fordíthatjuk társadalomismeretnek is – a diákok kommunikációt tanulnak és nem irodalmat, nyelvtant. A történelem sem tudomány, hanem az élet tanítómestere, amelyben az antropológiai szemlélet éppen úgy helyet kaphat, mint a szociológia.

A hagyományos gimnáziumok a tudomány logikáját követő iskolák, ahonnan az egyetemekre, majd a társadalom felső szeleteibe lépnek a komoly terhek alatt álló, szorgalmas és kitartó diákok. Itt nevelődnek a matematika, a fizika, a kémia diákolimpikonjai. A tudás megszerzése jelentős erőfeszítést kíván, s a külön tudományágak gondolkodási módjának, módszertanának és az ismeretek tömegének megtanulása nem megszakítható, hiszen az egész logikája csak a képzés végén tárul fel. Ez az oktatás a felsőfokon megszerezhető szakműveltség megalapozása – s az elsajátítandó iskolai tudás jellege, az erőfeszítés foka és a társadalom rétegződése közötti kapcsolat közismert.

A science és a social science megközelítés viszont a tömegoktatás sajátja, mely tömegoktatás a társadalom hétköznapi kultúráját ki­adó közműveltséget építi. Ez az oktatási kultúra nem szelektív, s a szerkezete laza; tanulása bármikor abbahagyható és élethossziglan folytatható. Ez egészíti ki, illetve alapozza meg a szakképzést, aminek a helye a szakközépiskolákban van. De azoknak a gimnazistáknak is szól, akik szükségtelennek, sőt túlterhelőnek tartják az orvosi, jogi, tudósi pálya felé vezető előképzést.

Oktatás és politika

A ma is érvényes politikai felfogás szerint mindenki számára lehetővé kell tenni az oktatás által kínált felemelkedést, s az oktatási rendszer nem tartalmazhat olyan zsákutcás elemeket, ahonnan nem lehet felsőfokon továbbtanulni. Az előrelépés módját korábban a hagyományos gimnáziumi képzés általánossá tételében látták – éppen ezért az általános iskolától a szakiskolákon át a gimnáziumokig mindenhol akadémiai típusú tantárgyakat oktattak.

A nyugodtabb időszakokban ez a két kultúra megél egymás mellett – egymástól elkülönülve, de szervezetileg egymásba gabalyodva. De valamennyi oktatási kormányzat előtt ugyanaz a dilemma áll. Ha iskolatípushoz köti és elkülöníti őket, azzal formalizálja az iskolák közötti egyenlőtlenséget. Ezzel hatékonyabb, s talán kevésbé „túlterhelő” oktatási rendszert hozhat létre – ám ebben a társadalmi különbségek nem az iskolán belül, és nem is az iskolák, hanem az iskolatípusok között legalizálódnak. Ennél fogva a kormánynak még akkor is heves politikai támadásokkal kell számolnia, ha megteremti az iskolatípusok közti átjárhatóság jogi és szervezeti garanciáit – nemcsak a társadalmi egyenlőség híveitől, hanem a tantárgyi óraszámot és kulturális területet veszített tudomány képviselőitől, és az átképzés kényszerével szembesülő pedagógusoktól is. Ha pedig a tömegoktatás kultúrájának a felsőfokú képzésben nyit kaput, akkor a tudatos színvonalcsökkentés vádjával néz szembe.

Úgy hiszem, a mostani konfliktusnak, amit a természettudományos tárgyakat felszámolni kívánó terv élesített ki, nem a diákok túlterheltsége miatti aggodalom a valódi oka, hanem a fentebb részletezett, alapvető nézetkülönbségek. (Végül is épp a túlterhelés érzetét okozó tantárgyakat akarja az NGM megszüntetni.) Meglátjuk, hogy az oktatási kormányzat mire megy az NGM tervével, s mit akar elérni a korábbi oktatáspolitika felülvizsgálatával, benne a Nemzeti Alaptanterv átalakításával. A baj az, hogy a különböző érdekek és értékek egyenrangúságának elismerése s ütköztetése hiányzik a Hoffmann Rózsa örökségére épített, egy és kizárólagos, „értékközpontú” oktatáspolitikából. Pedig a nyilvánosság ellenőrzése alatt álló egyeztetés intézménye legalább a homályt el tudná oszlatni.

A szerző oktatáskutató.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.