Elvégezni vagy kivégezni? - A felsőoktatási törvény tervezetéről

Publicisztika

A felsőoktatás Magyarországon sikerágazat. Bizonyíték erre a magas részvételi arány, a diplomások nemzetközi viszonylatban magas relatív jövedelme és alacsony mértékű munkanélkülisége. Persze naphosszat lehet sorolni a problémákat (sokan meg is teszik), világosan kell látni azonban, hogy kevés olyan területe van a magyar gazdaságnak, ami ennyire jól működik - nem kis mértékben az eddigi reformpolitikáknak köszönhetően. Másfelől számos kutatás egyértelműen kimutatta, hogy óriási gondok vannak a közoktatással. A legkézenfekvőbb bizonyíték erre a közel 25 százalékos funkcionális analfabetizmus és az ennek köszönhető végleges társadalmi leszakadás az általános iskola alsó tagozataiban, ami aláássa a foglalkoztatást, és nem mellékesen az adó-, a nyugdíj- és az egészségügyi rendszer fenntarthatóságát. Időszerű lenne nemzeti konzultációt tartani erről a kérdésről, komplex kormányzati akcióprogramot indítani, sőt akár új közoktatási törvényt alkotni.

A felsőoktatás Magyarországon sikerágazat. Bizonyíték erre a magas részvételi arány, a diplomások nemzetközi viszonylatban magas relatív jövedelme és alacsony mértékű munkanélkülisége. Persze naphosszat lehet sorolni a problémákat (sokan meg is teszik), világosan kell látni azonban, hogy kevés olyan területe van a magyar gazdaságnak, ami ennyire jól működik - nem kis mértékben az eddigi reformpolitikáknak köszönhetően. Másfelől számos kutatás egyértelműen kimutatta, hogy óriási gondok vannak a közoktatással. A legkézenfekvőbb bizonyíték erre a közel 25 százalékos funkcionális analfabetizmus és az ennek köszönhető végleges társadalmi leszakadás az általános iskola alsó tagozataiban, ami aláássa a foglalkoztatást, és nem mellékesen az adó-, a nyugdíj- és az egészségügyi rendszer fenntarthatóságát. Időszerű lenne nemzeti konzultációt tartani erről a kérdésről, komplex kormányzati akcióprogramot indítani, sőt akár új közoktatási törvényt alkotni.

A központi tervező dilemmái

Ezzel szemben megint új felsőoktatási törvényünk lesz. Az indoklás szerint ez majd segít rendbe tenni a közoktatást is: "A pedagógusképzés átalakításával az oktatásirányítás jelentős lépést tesz a pálya presztízsének növelése érdekében." Nehéz elképzelni azonban, hogy a jelenlegi pedagógusfizetések mellett a pedagógusképzés bármilyen átszervezése érdemben képes befolyásolni a gimnazisták pályaválasztási döntését.

Az oktatás és különösen a felsőoktatás szerepe rendkívüli módon változott az elmúlt évtizedekben. A technológiai fejlődés következtében a nagy tömegű, magas szinten képzett és rugalmasan átképezhető munkaerő a gazdasági növekedés legfőbb hajtómotorjává vált. És ez nem csak szlogen - a túlélésünk múlik azon, hogy menynyire hatékonyan működik a felsőoktatás. Az EU 2020 stratégiai programjának középpontjában az "okos, fenntartható és befogadó növekedés" (smart, sustainable and inclusive growth) áll, melynek kulcstényezője a kiterjedt és nagyon magas színvonalú tudásipar, mivelhogy az olcsó munkaerővel és a természeti erőforrásokkal nem tudunk és nem is akarunk versenyezni.

Az új felsőoktatási törvénytervezet alapvetése, hogy a felsőoktatás nem profitszerző szolgáltatás, hanem közszolgálat, emiatt szándékai szerint "szakít a jelenleg hatályos szabályozás piaci és értéksemleges szemléletével, megteremti a nemzeti fejlődés szolgálatába állított felsőoktatási rendszer és a felsőoktatási intézmények működésének alapvető szabályait". Ezen az alapon a jövőben az államilag finanszírozott helyek nem a jelentkezések arányában lesznek elosztva az intézmények és a szakok között - mint eddig -, hanem intézményekre és szakokra lebontva a központi tervező fogja meghatározni a keretszámokat. Az indoklás a következő: "A felvehető hallgatók létszámának szakcsoportonkénti rögzítése elkerülhetővé teszi, hogy egyes népszerű szakokon végzett diplomások (mint jelenleg pl. a bölcsészek) tömegesen kerüljenek a munkanélküliek táborába."

De vajon miért ellentétes az ún. piaci és értéksemleges szemlélet a nemzeti fejlődés szolgálatával, és miért tudja jobban a központi tervező, hogy mire van szüksége a hallgatónak?

A fogyasztói szuverenitáson alapuló piaci mechanizmusok várhatóan akkor működnek jól, ha:

(1) a döntéshez szükséges információ könnyen megszerezhető;

(2) az információt a fogyasztó értelmezni tudja;

(3) a rossz döntésnek alacsony a költsége;

(4) a fogyasztói ízlések különbözők.

Ezek a feltételek a felsőoktatás esetében elég egyértelműen fennállnak.

A különböző diplomák költségéről és értékéről rengeteg információ olcsón és egyszerűen megszerezhető a világhálón.

A hallgatók képesek ezt az információt feldolgozni, és idejük is van felkészülni a döntésekre.

A rossz döntésnek magas lehet a költsége, de egyrészt semmi bizonyíték nincs arra, hogy a központi tervező jobban tudna dönteni a felvételizők helyett, másrészt a moduláris képzés révén a veszteségek jelentősen csökkenthetők.

Végül pedig a fogyasztói ízlések rendkívül különbözőek, és éppen a technológiai fejlődésnek köszönhetően nagyon gyorsan változnak.

Ezek a feltételek nem teljesülnek például a közoktatásban és az egészségügy számos területén, de a felsőoktatásban speciel nagyon nehéz megmagyarázni, hogy miért kívánatosabb a központi koordináció, mint a piaci mechanizmus. A központi tervezőnek nemcsak 3-5 évre kell majd előrejelzéseket készítenie, hanem minimum egy emberöltőre. Meg kell értenie azt is, hogy a diplomások pályamódosítása és átképzése nem kudarc, hanem éppen ellenkezőleg: azt mutatja, hogy a felsőoktatás jól működik, hiszen a kor elvárásainak megfelelően rugalmas ismereteket nyújt, megtanít alkalmazkodni és folyamatosan tanulni. A személyi asszisztensként dolgozó bölcsészek, a biztosítási ügynökösködő tanárok, a pénzügyi elemzővé váló fizikusok és a számítógép-programozásra áttérő nyelvészek a modern felsőoktatás sikertörténeteinek főszereplői. A központi tervezőnek azt is figyelembe kell majd vennie, hogy teljes iparágak tudnak egyik pillanatról a másikra kialakulni, áttelepülni más országokba és megszűnni. Ugyanígy a hallgatók és a diplomások bármikor úgy dönthetnek, hogy ideiglenesen vagy végleg külföldre költöznek; és majd azzal is számolni kell, hogy esetleg bevándorlók tömegei jönnének Magyarországra tanulni vagy dolgozni.

Aki kapja

A törvénytervezet nemcsak szakmák szerint kívánja újraosztani a keretszámokat, hanem a főváros túlsúlyát is csökkentené a vidék javára, mivel "A vidéki városok felsőoktatási intézményei a helyi kulturális élet központjai, gazdasági hatásuk is meghatározó." Ez azt jelenti, hogy néhány fiatalnak majd le kell mondania arról, hogy a fővárosban tanuljon, annak érdekében, hogy jelenlétével fellendítse a helyi kulturális és gazdasági életet. Ez összecseng azzal a fő üzenettel, hogy: "...a közérdek elsőbbséget élvez az egyéni érdekekkel szemben." Erősen kétséges azonban, hogy tágabb kontextusban mennyire szolgálja mindez a nemzet érdekét. Ahogy nem szerencsés a nyugdíjrendszert arra használni, hogy fellendítsük a tőkepiacokat, ugyanúgy nem a felsőoktatással kellene a közoktatást barkácsolni vagy a regionális fejlesztés hiányosságait orvosolni. Sőt. A törvényalkotó felfogásával szemben valószínűleg a hagyományőrzés sem tartozik a felsőoktatás legfontosabb feladatai közé. Félő, hogy ezek a rátelepített extrák totálisan eltérítik a rendszert a valódi céljaitól. A központi kézi vezérlés pedig nemcsak a józan ésszel ellentétes, hanem a nemzetközi tendenciákkal is.

Meg kell jegyezni ugyanakkor, hogy a jelenlegi magyar finanszírozási rendszer nagyon messze van az ún. piaci modelltől. Egy piaci modellben ugyanis az intézmények alapvetően a tandíjból (költségtérítésből) élnek, aminek a mértéke szabadon változtatható, és ami tükrözi a diplomák értékét. Természetesen egy piaci modellben is szükség van állami támogatásra, mégpedig a pozitív társadalmi hatások (ún. externáliák) miatt. Az állam számos szűrőn keresztül eldönti, hogy mennyi pénzt költ a felsőoktatásra, és hogy ezt az öszszeget milyen szempontok szerint osztja szét: például úgy dönt, hogy a kiemelkedően tehetséges hallgatókra költi; vagy a jó tanulókra költi, vagy a szegényekre, vagy bizonyos szakmákat támogat satöbbi. A piaci modellben a szabályozó hatóság nincs szereptévesztésben, és nem azon gondolkodik, hogy vajon mire van szüksége a munkaerőpiacnak (ezt a kérdést meghagyja a hallgatóknak és az intézményeknek), hanem azt próbálja kitalálni, hogyan tudná az adott költségvetési keretből maximalizálni azokat a társadalmi szinten jelentkező pozitív hatásokat, amelyeket a piaci szereplők nem vesznek számításba. Ez persze egyáltalán nem könnyű. Sok politikai egyeztetésre van szükség ahhoz, hogy a megvalósuló támogatási mix minél jobban tükrözze az adott társadalom értékítéletét. Például egy konzervatív kormányzat mondhatja azt, hogy a felsőoktatásnak szerinte nagyon nagy a pozitív társadalmi hatása, ezért többet kíván költeni rá közpénzből, és annak adja a támogatást, aki jó felvételi vizsgát ír, és/vagy aki a reáltudományokat választja.

A következő kérdés, hogy milyen módon juttassa el a támogatást a hallgatókhoz: közvetlenül nekik adja ösztöndíj vagy utalvány formájában; vagy az intézmények kapjanak fejpénzt a hallgatók száma alapján; vagy az intézményeknek adja egyedi megfontolások alapján. Könnyű belátni, hogy minél inkább keresletoldali a támogatás (azaz a hallgató kapja a pénzt, és ő fizet aztán az intézménynek), annál hatékonyabban működnek a piaci mechanizmusok - egyrészt, mert a hallgatók a saját pénzüket költik, így jobban meggondolják, hogy mit válasszanak; másrészt, mert az intézmények is abban motiváltak, hogy a hallgatók kegyeit keressék. Ez a modell leginkább az angolszász országok gyakorlatához áll közel. Túlzás nélkül állítható, hogy az angolszász típusú oktatási rendszerek a globális felsőoktatási verseny nagy nyertesei, amihez fel kell zárkózni, vagy legalább világosan kellene látni, hogy miért térünk el tőle. De nem kell olyan messzire mennünk: az "egységes európai felsőoktatási tér" koncepciója is a verseny, a szektorsemlegesség és az egyéni szabadság alapértékeire épül, nem pedig a központi tervezésre, az intézményi megkülönböztetésekre és a hallgatók terelgetésére.

Aki adja

Magyarországon jelenleg GDP-arányosan kb. 1-1,2 százalékot költünk a felsőoktatásra (ez nagyjából megegyezik az uniós átlaggal), melynek kb. 80 százaléka közkiadás. Az intézmények tehát az állami finanszírozásból élnek, és kevésbé a saját bevételeikből. Jelenleg az állami finanszírozás túlnyomó része normatív, a hallgatói létszámmal arányos juttatás. A hallgató tehát viszi magával az állami pénzt, így egy vonzóbb intézmény több hallgatót tud felvenni, és több állami pénzhez jut. Ennek a rendszernek azonban az a nyilvánvaló hátránya, hogy az intézmények kizárólag a mennyiségi növekedésre fókuszálnak: minél több hallgatót akarnak felvenni, és különböző trükkökkel igyekeznek sokáig benntartani őket. Ebben a rendszerben az áralkalmazkodás kizárt (hiszen a nagyobb túljelentkezés sem növeli a fejpénzt) - de nem csak emiatt nem nevezhető piacinak. Akármennyire jó egy egyetem, nem engedheti meg magának, hogy kevesebb hallgatóval magasabb színvonalon foglalkozzon. A probléma valójában éppen abból származik, hogy a piaci mechanizmusok nem tudnak kellő mértékben kibontakozni, így a jobb teljesítmény nem kap kellő elismerést. Márpedig egy progresszív felsőoktatás-politikának nem elfojtania kellene a piaci erőket, hanem ösztönözni és persze megfelelő szabályozással kordában tartani őket.

A törvénytervezet alapján kirajzolódó új rendszerben az államilag finanszírozott helyek száma a demográfiai helyzet függvényében alakul majd: "Az állam minden évben a megelőző évben 18. életévét betöltő korosztály 45 százalékának felsőfokú tanulmányait biztosítja költségtérítés nélkül, 5%-os eltéréssel." Nem világos, hogy ez az algoritmus az alapszakra újonnan belépők vagy az összes államilag finanszírozott hallgató létszámát adja-e meg. Az első értelmezés tűnik valószínűbbnek, mert a második nagyon radikális keretszám-csökkenéshez vezetne. Ez esetben viszont arra számíthatunk, hogy továbbra is az állami finanszírozás lesz a meghatározó. Sőt, ha figyelembe vesszük, hogy ezután kizárólag az állami és az egyházi tulajdonban lévő intézmények kapnak állami finanszírozást (vagyis a szektorsemlegességet is töröljük a szótárból), akkor elképzelhető, hogy az állami és egyházi intézmények összességükben több hallgatót és több állami pénzt kapnak, mint eddig.

És bár a törvényalkotó állítja, hogy: "Az új törvény... megfelel a modern kor minőségelvű kihívásainak és az Európai Unió ajánlásainak. Alkalmazza a szubszidiaritás elvét, amely szerint a feladatokat azon a szinten oldják meg, ahol azok felmerültek, vagyis a felsőoktatás az autonómia figyelembevételével decentralizált" - sajnos ez nem igaz. Hiszen a javaslat legelképesztőbb változtatása szerint az országos előirányzat 70 százalékát ezentúl ún. feladatfinanszírozás formájában kapnák meg az intézmények, a konkrét elosztás pedig nem normatív szabály szerint történik, hanem a minisztérium dönt róla saját hatáskörben, egyedi megfontolások alapján. Erre azért van állítólag szükség, mert "Fontos, hogy a felsőoktatási intézmények finanszírozása kiszámítható legyen, az előre látható támogatások ismeretében pontosan tervezhessék az éves költségvetést." Ez a lépés teljes mértékben kikapcsol mindenféle piaci mechanizmust a központi erőforrás-elosztás folyamatából. A központi irányító ellenőrzi a minőséget, érvényesíti a munkaerő-piaci trendeket és képviseli a közérdeket.

Az intézményvezetőknek pedig egyetlen feladatuk lesz ezentúl: jóban lenni a központi irányítóval, és rendszeresen és hihetően prezentálni, hogy náluk igazán értékközpontúan képviselik a nemzeti fejlődés ügyét.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.