Ember, asszony, óvodás

  • Vas Gábor- bund -
  • 2010. augusztus 5.

Publicisztika

Az "állampolgári akarat" újabb örvendetes "végrehajtása" esett meg Hoffmann Rózsa múlt pénteki sajtótájékoztatóján. Az oktatási államtitkár bejelentette, hogy az óvodai alapprogram 2009-es módosításából rendeletileg törölnek egy mondatot, s egy másikkal helyettesítik. A kihajított rész a következő: "(...) az óvodai nevelés gyermekközpontú, befogadó, ennek megfelelően a gyermeki személyiség kibontakoztatására törekszik, biztosítva minden gyerek számára az egyenlő hozzáférést, tudatosan kerüli a nemi sztereotípiák erősítését, elősegíti a nemek társadalmi egyenjogúságával kapcsolatos előítéletek lebontását." A bekerülő mondat meg ez: "Nem ad helyet az előítéletek kibontakozásának sem társadalmi, sem nemi, sem egyéb értelemben." Szigorúan pártsemleges civil szervezetek, mint a nagycsaládosoké, üdvözölték a mondatcserét, aminek indoklásaként elhangzott az is, hogy óvó nénik és szülők tömegei tiltakoztak a 2009-es változtatás miatt. Miért is?

Az "állampolgári akarat" újabb örvendetes "végrehajtása" esett meg Hoffmann Rózsa múlt pénteki sajtótájékoztatóján. Az oktatási államtitkár bejelentette, hogy az óvodai alapprogram 2009-es módosításából rendeletileg törölnek egy mondatot, s egy másikkal helyettesítik. A kihajított rész a következő: "(...) az óvodai nevelés gyermekközpontú, befogadó, ennek megfelelően a gyermeki személyiség kibontakoztatására törekszik, biztosítva minden gyerek számára az egyenlő hozzáférést, tudatosan kerüli a nemi sztereotípiák erősítését, elősegíti a nemek társadalmi egyenjogúságával kapcsolatos előítéletek lebontását." A bekerülő mondat meg ez: "Nem ad helyet az előítéletek kibontakozásának sem társadalmi, sem nemi, sem egyéb értelemben." Szigorúan pártsemleges civil szervezetek, mint a nagycsaládosoké, üdvözölték a mondatcserét, aminek indoklásaként elhangzott az is, hogy óvó nénik és szülők tömegei tiltakoztak a 2009-es változtatás miatt.

Miért is?

Mert a "tudatosan kerüli a nemi sztereotípiák erősítését" kitétel az aggodalmaskodók és Hoffmann szerint azt jelenti, hogy tilos papás-mamást játszani, a fiúkat lányosan, a lányokat fiúsan kell nevelni, ergo "azok" nettó buzineveldévé változtatták volna a magyar óvodarendszert, tudatosan. Ám a mostani lépéssel az intézményi nevelés Hoffmann Rózsa szerint visszaáll a "természetes rendre", ami, feltesszük, egyszerre nemzeti, erkölcsös és keresztényi. Természetes renden pedig azt kell érteni, hogy a "kisfiúkat fiúnak, a kislányokat lánynak" nevelik "mostantól". Legyenek hát példáink azok a szülők, akik a játszótéren azzal streszszelik a foglalt hinta előtt picsogó csemetéjüket, hogy "vedd el, ami kell, fiam, milyen férfi lesz belőled", majd a döbbent apakollégák felé fordulva hozzáteszik, hogy "az életbe' is így működik, nem?". A "lányos kislányok" kinevelése érdekében pedig a jövőben a NENYI mellé akasszon ki minden óvoda egy már bevált jelszót, miszerint Lánynak szülni dicsőség, asszonynak kötelesség!

E hivatalosan gerjesztett műfölháborodás önleleplező módon ostoba és infantilis. Kiagyalói a kárhoztatott szövegrész erőltetett félremagyarázásával nemcsak azt sugallják, hogy magyar emberek tömegei képtelenek különbséget tenni a sztereotípia és a szerep szavak jelentése között, hanem magán a nyelven tesznek erőszakot, amikor teljességgel más értelmet tulajdonítanak egy kifejezésnek. Ezt az eljárást egyébként nagyon kedvelik a Fidesz-szövetség oktatáspolitikusai: évekkel ezelőtt Pokorni Zoltán lármázta tele a nyilvánosságot azzal, hogy "érettségi tétel lesz a Zsanettból!". Az akkori realityszereplővel foglalkozó cikk azonban egy szövegértési feladat részeként éppen azt szemléltette, hogy a média miként manipulálja a gyanútlan fogyasztót. Úgy tűnik, e célra ma már jobban megfelelne a hajdani Pokorni- vagy a múlt heti Hoffmann-sajtótájékoztató anyaga.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.