Felcsuti Péter

Fenntartásos fejlődés

Orbán új bankpolitikájáról

Publicisztika

A múlt hétfőn látványos, a kormány és a kereskedelmi bankok közötti viszonyban valóban fordulatot ígérő esemény történt. Orbán Viktor, valamint az osztrák Erste Bank és az EBRD, a londoni székhelyű kormányközi bank első vezetői egyetértési nyilatkozatot írtak alá.

Az aláírás óta sok a találgatás és a spekuláció. Ez az írás ezek sorát szaporítja. Furcsa, hogy így van – hiszen az aláírt okmány világosan fogalmaz. A kormány vállalja, hogy fokozatosan csökkenti a bankadót; a jövőben tartózkodik olyan lépésektől, amelyek közvetlenül veszteségeket okozhatnak a bankszektornak; tiszteletben tart olyan, a bankok számára fontos jogintézményeket, mint a jelzálog; végül az EBRD-vel közösen kisebbségi részesedést szerez az Erste Bankban. Ez utóbbi viszont vállalja, hogy a következő években jelentősen növeli hitelezési aktivitását Magyarországon.

Bármely más esetben, ha egy ország első embere ilyen dokumentumot ír alá – még akkor is, ha az jogi értelemben nem kötelező –, a megfigyelők tényként kezelik az illető kormány szándékait és már a várható következményeket latolgatnák. Megerősítené ebben őket az a háttérbeszélgetés is, amelyen az illetékes minisztérium képviselői – meglepő nagyvonalúsággal, de kétségkívül helyesen – azt is elmondják, hogy az adócsökkentésért cserébe nem várnak formális kötelezettségeket a bankoktól hitelezési aktivitásuk növelésére.

Ám a mi kormányunkkal és a mi miniszterelnökünkkel nem árt az óvatosság. A közhangulatot jól érzékelteti a Fitch hitelminősítő munkatársának nyilatkozata: „Az egyik kulcsfontosságú lépés a bankadó csökkentése lenne, ez pozitívan hatna az ország megítélésére. De nagyon szeretném látni, mi fog történni ­valójában. Ugyanis már voltak olyan bejelen­tések a múltban, amiből megtanultuk, hogy óvatosan kell értékelnünk Magyarországot.”
A szomorú helyzet az, hogy a magyar kormány az elmúlt években szóval és tettel teljes bizalmatlanságot teremtett maga iránt bel- és külföldön egyaránt. Emlékezzünk: Barroso korábbi uniós elnök búcsúlátogatása alkalmával valami olyasmit mondott, hogy reméli, az aláírásra elé tett szöveg ugyanaz, amire számít, azaz amit a magyarok a munkatársaival egyeztettek. A bankoknak sincs okuk a felejtésre; az elmúlt években a kormány többször megszegte a velük kötött megállapodásait. Megkímélem az olvasót attól, hogy hosszan fejtegessem a bizalom szerepét a politikában, az üz­leti világban, az emberek közötti kapcsolatokban. Bizalom nélkül is lehet jóformán bármit csinálni, de sokkal kevesebbet és rosszabbat, mint amennyit egyébként lehetne.

Marad tehát a spekuláció, és az enyém az, hogy ezúttal a kormány komolyan gondolja
a bankadó kivezetését és a viszony javítását a bankszektorral. Mire alapozom ezt?

 

Az alkalmas pillanat

Először is arra, hogy az időzítés sok szempontból alkalmas. Az elmúlt év a kormány oldaláról nézve – legalábbis a gazdaság terén biztosan – kifejezetten sikeresnek mondható. A gazdasági növekedés európai mértékkel mérve magas volt, a költségvetési hiányt a kormány immár harmadik éve keményen kézben tartja, növekedtek a beruházások, valamennyi új munkahely a versenyszférában is született. A forintosítással sikerült megoldani a devizahitelesek (nagyobb és politikailag érzékenyebb részének) problémáját, ráadásul az időzítéssel óriási szerencséje volt a kormánynak (és persze az egész országnak). A bankvásárlásokkal pedig teljesülni látszik a miniszterelnök vágya az 50 százaléknál magasabb magyar tulajdont illetően a bankszektorban.

Igen, de… – mondják sokan, és igazuk van. A növekedés már idén is lassulni fog, a beruházási aktivitás és a munkahelyteremtés csupán a rendkívül alacsony szinthez képest nőtt, a társadalom állapota (oktatás, egészségügy, szegénység) siralmas, a bankok pedig nem hiteleznek. Nem azért nem, mert külföldiek – a régió összes országában nagyjából ugyanezek a külföldi bankok működnek és az ott kihelyezett hitelállományuk már bőven meghaladta a válság előtti szintet. Valamennyit persze hiteleznek Magyarországon is, de nem sokat, pláne nem eleget. (A bankok mindig – még válság idején is – hitelezik a vitán felül hitelképes ügyfeleket, és nem hitelezik a vitán felül hitelképtelen ügyfeleket. Az izgalmas kérdés a két csoport között elhelyezkedő harmadik. Az e csoport hitelezhetőségével kapcsolatos percepciók a gazdaság jelenlegi és jövőbeni kilátásain alapulnak. Az alapvetően pozitív megítélés bővíti e csoport hitelezését és ezen keresztül a gazdasági növekedést, a negatív csök­kenti.) Tegyük hozzá, segített valamennyit a jegybank növekedési hitelprogramja, amely azonban – és ez komoly korlátja – csak likviditást biztosít a bankoknak (amelynek amúgy bővében vannak), viszont a kockázatot (ami a bankok számára a valódi szűk keresztmetszet) semmilyen mértékben nem vállalja át.

A kormány – és a jegybank – szakemberei tudják, hogy a kereskedelmi banki aktivitás újjáélesztése nélkül még az a szerény gazdasági növekedés is veszélyben van, amire az elkövetkező néhány évben – amikor már a rohamléptekben lehívott támogatási pénzek mul­tiplikátor hatása alábbhagy – számítani lehet. (Ez utóbbit illetően jobb, ha nem akarjuk tudni, hogy az uniós pénzek mennyi tényleges – fenntartható – hasznot hoztak az ország számára. Mindenesetre Keynes szerint, aki mégiscsak a 20. század meghatározó közgazdásza volt, a válság idején még az is segít, ha valakinek állami pénzből fizetünk, hogy száz palackot töltsön meg homokkal, másvalakivel ugyancsak állami pénzből elásatjuk a palackokat, aztán egy harmadikkal kiásatjuk. Ennyit az uniós pénzek az elmúlt években biztosan produkáltak Magyarországon.) A lényeg, hogy az uniós pénzek kihúzták a magyar gazdaságot a gödörből, de ez nem sokat garantál a jövőre nézve – hogy a 4-5 százalékos növekedéssel kapcsolatos miniszterelnöki álmokról ne is beszéljünk.

Érteni vélem tehát, ha nem is osztom a kormány elégedettségét. Ezért tarthatja alkalmasnak a pillanatot, hogy egyenlő pozícióból – „emelt fővel” – állapodjon meg a bankokkal. Azokkal a bankokkal, amelyeknek ugyancsak érdekük, hogy végre valamilyen elfogadható egyezségre jussanak a kormánnyal, hiszen az elmúlt években nem csupán a saját maguk okozta bajokkal kellett küszködniük, de jószerével túszai voltak a kormánynak, amely tetszése szerint újabb és újabb „váltságdíjjal” sarcolta őket (a verbális agresszióról most nem is beszélek).

A bankok szemszögéből a devizahitelek forintosítása után (illetve inkább az egyoldalú kamatmódosítások és az árfolyamrés visszatérítésével) a bankadó és amit megtestesít (értelmezhetetlen vetítési alap, rendkívül magas kulcs, a normativitás teljes hiánya a bevezetés és a fenntartás kapcsán) az egyetlen, ami a normális, kiszámítható működés útjában áll. Ennek fokozatos kivezetése esélyt adhat számukra, hogy visszakeressék azt a brutális veszteséget, ami az elmúlt négy évben Magyarországon érte őket. Meglehet, várakozásaikban csalódni fognak. Nem olyan régen volt szó például pénzügyi rezsicsökkentésről, s ez elég baljóslatúan hangzik. Gyakran hallani a jegybank által felállítandó rossz bankról is, ami lehet jó elgondolás, de alkalmas lehet arra is, hogy a bankokat rákényszerítsék, hogy nyomott áron megváljanak a rossz hiteleik fejében megszerzett kereskedelmi ingatlanoktól.

Kérdőjelek ezen túl is maradtak, a legfontosabb éppen a kormány szándékaival (vagy képességével) kapcsolatos. Feltételezem, hogy a kormány valóban komolyan gondolja a bank­adó kivezetését. Ám 140 milliárd forintról beszélünk és egy olyan költségvetésről, amit minden évben csak „kreatív” ötletekkel – újabb adók – lehet összerakni és teljesíteni.
A különadók már régen nem átmenetiek, valójában szervesen beépültek a költségvetésbe. Minden nemzetközi tapasztalat azt mutatja, hogy az ilyen adók kivezetése sokkal nehezebb annál, mint amit a politikusok ihletett pillanataikban – amikor bevezetik és/vagy megígérik a kivezetést – gondolnak erről. A pillanat soha nem alkalmas, és Magyarországon sincs ez másképp. Mindenesetre reménykedjünk abban, hogy ezúttal sikerül.

 

Az egyik visszatért

És akkor marad még két kérdés. Először is mi szüksége van a kormánynak és az Erstének arra, hogy az állam az osztrák bankcsoport magyarországi leánybankjában 15 százalékos részesedést szerezzen? Valójában semmi, de mégis… A kormány híven saját hitvallásához, mindenütt jelen akar lenni (vagy jelen lévőnek akar mutatkozni), az Erste pedig abban reménykedhet, hogy a kormánnyal kialakított különleges kapcsolat némi versenyelőnyhöz juttatja. Azt is mondhatnánk, hogy egy újabb stratégiai megállapodásról van szó, ami a kormány kedvenc kommunikációs eszköze. Ezek valós értékét mutatja, hogy a kormány kötött ilyet a GE csoporttal (amely most eladja a Budapest Bankot), a Citibankkal (amely eladja a magyarországi operációja legnagyobb részét) és a Tesco-csoporttal is, amely tucatnyi áruházát zárja be a következő hónapokban. Ezt tehát nem érdemes komolyan venni, azt pedig kizártnak tartom, hogy az Erste megosztaná akár csak a magyar piaccal kapcsolatos stratégiai vagy üzleti elképzeléseit a magyar kormánnyal (vagy bárki mással).

És az EBRD? Azt hiszem, ez a dolog igazán szomorú része. A nemzetközi fejlesztési pénzintézetek (Világbank, EBRD és más regionális pénzügyi szervezetek) egyik feladatuknak tekintik, hogy támogassák a fejlődő országokba irányuló magántőke-befektetéseket. Erre azért van szükség, mert ezek a piacok az átlagosnál kockázatosabbak politikai, gazdasági és intézményi szempontból egyaránt (kiszámítha­tatlan politika, rosszul működő államigazgatás, igazságszolgáltatás, korrupció stb.). Ezért ezek a fejlesztési ügynökségek gyakran vállalnak társbefektetői, társfinanszírozói szerepet, így a magánbefektetők, ha a fogadó országgal konfliktusuk támad, valamennyire számíthatnak a segítségükre. Így volt ez a régióban és Magyarországon is a rendszerváltás után. Például a Raiffeisen Bank elődjében az IFC (a Világbank fejlesztési leányvállalata) vállalt ala­pítói szerepet, de ugyanez a nemzetközi szervezet több iparvállalat alapításában is részt vett a külföldi szakmai befektetők mellett. Az EBRD ugyanezt tette. Amikor Magyarország csatlakozott az Európai Unióhoz, kimondva és kimondatlanul is elfogadottá vált, hogy az ország a politikai, gazdasági és jogi berendezkedés tekintetében immáron a fejlett világ része. Ami azt is jelenti, hogy a magántőkének nincs szüksége bátorításra, „mankóra” ahhoz, hogy Magyarországon befektessen. Így aztán a nemzetközi szervezetek a 2000-es években missziójukat befejezettnek tekintve bezárták budapesti irodáikat, és továbbmentek – először a Balkánra, aztán Közép-Ázsiába.

A 2008-as válság idején egy rövid ideig szó volt arról, hogy az EBRD részvényes lesz az OTP-ben, de a bank – a motivációkat most ne firtassuk – kijelentette, hogy nincs szüksége az EBRD támogatására (és valóban nem is volt). Most az egyik ilyen nemzetközi szervezet visszajött, hogy támaszt adjon az Erstének. A percepciókra amúgy érzékeny kormány figyelmét a jelek szerint elkerülte ennek a helyzetnek a keserű iróniája. A mi figyelmünket azonban ne kerülje el!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.