Felcsuti Péter

Fenntartásos fejlődés

Orbán új bankpolitikájáról

Publicisztika

A múlt hétfőn látványos, a kormány és a kereskedelmi bankok közötti viszonyban valóban fordulatot ígérő esemény történt. Orbán Viktor, valamint az osztrák Erste Bank és az EBRD, a londoni székhelyű kormányközi bank első vezetői egyetértési nyilatkozatot írtak alá.

Az aláírás óta sok a találgatás és a spekuláció. Ez az írás ezek sorát szaporítja. Furcsa, hogy így van – hiszen az aláírt okmány világosan fogalmaz. A kormány vállalja, hogy fokozatosan csökkenti a bankadót; a jövőben tartózkodik olyan lépésektől, amelyek közvetlenül veszteségeket okozhatnak a bankszektornak; tiszteletben tart olyan, a bankok számára fontos jogintézményeket, mint a jelzálog; végül az EBRD-vel közösen kisebbségi részesedést szerez az Erste Bankban. Ez utóbbi viszont vállalja, hogy a következő években jelentősen növeli hitelezési aktivitását Magyarországon.

Bármely más esetben, ha egy ország első embere ilyen dokumentumot ír alá – még akkor is, ha az jogi értelemben nem kötelező –, a megfigyelők tényként kezelik az illető kormány szándékait és már a várható következményeket latolgatnák. Megerősítené ebben őket az a háttérbeszélgetés is, amelyen az illetékes minisztérium képviselői – meglepő nagyvonalúsággal, de kétségkívül helyesen – azt is elmondják, hogy az adócsökkentésért cserébe nem várnak formális kötelezettségeket a bankoktól hitelezési aktivitásuk növelésére.

Ám a mi kormányunkkal és a mi miniszterelnökünkkel nem árt az óvatosság. A közhangulatot jól érzékelteti a Fitch hitelminősítő munkatársának nyilatkozata: „Az egyik kulcsfontosságú lépés a bankadó csökkentése lenne, ez pozitívan hatna az ország megítélésére. De nagyon szeretném látni, mi fog történni ­valójában. Ugyanis már voltak olyan bejelen­tések a múltban, amiből megtanultuk, hogy óvatosan kell értékelnünk Magyarországot.”
A szomorú helyzet az, hogy a magyar kormány az elmúlt években szóval és tettel teljes bizalmatlanságot teremtett maga iránt bel- és külföldön egyaránt. Emlékezzünk: Barroso korábbi uniós elnök búcsúlátogatása alkalmával valami olyasmit mondott, hogy reméli, az aláírásra elé tett szöveg ugyanaz, amire számít, azaz amit a magyarok a munkatársaival egyeztettek. A bankoknak sincs okuk a felejtésre; az elmúlt években a kormány többször megszegte a velük kötött megállapodásait. Megkímélem az olvasót attól, hogy hosszan fejtegessem a bizalom szerepét a politikában, az üz­leti világban, az emberek közötti kapcsolatokban. Bizalom nélkül is lehet jóformán bármit csinálni, de sokkal kevesebbet és rosszabbat, mint amennyit egyébként lehetne.

Marad tehát a spekuláció, és az enyém az, hogy ezúttal a kormány komolyan gondolja
a bankadó kivezetését és a viszony javítását a bankszektorral. Mire alapozom ezt?

 

Az alkalmas pillanat

Először is arra, hogy az időzítés sok szempontból alkalmas. Az elmúlt év a kormány oldaláról nézve – legalábbis a gazdaság terén biztosan – kifejezetten sikeresnek mondható. A gazdasági növekedés európai mértékkel mérve magas volt, a költségvetési hiányt a kormány immár harmadik éve keményen kézben tartja, növekedtek a beruházások, valamennyi új munkahely a versenyszférában is született. A forintosítással sikerült megoldani a devizahitelesek (nagyobb és politikailag érzékenyebb részének) problémáját, ráadásul az időzítéssel óriási szerencséje volt a kormánynak (és persze az egész országnak). A bankvásárlásokkal pedig teljesülni látszik a miniszterelnök vágya az 50 százaléknál magasabb magyar tulajdont illetően a bankszektorban.

Igen, de… – mondják sokan, és igazuk van. A növekedés már idén is lassulni fog, a beruházási aktivitás és a munkahelyteremtés csupán a rendkívül alacsony szinthez képest nőtt, a társadalom állapota (oktatás, egészségügy, szegénység) siralmas, a bankok pedig nem hiteleznek. Nem azért nem, mert külföldiek – a régió összes országában nagyjából ugyanezek a külföldi bankok működnek és az ott kihelyezett hitelállományuk már bőven meghaladta a válság előtti szintet. Valamennyit persze hiteleznek Magyarországon is, de nem sokat, pláne nem eleget. (A bankok mindig – még válság idején is – hitelezik a vitán felül hitelképes ügyfeleket, és nem hitelezik a vitán felül hitelképtelen ügyfeleket. Az izgalmas kérdés a két csoport között elhelyezkedő harmadik. Az e csoport hitelezhetőségével kapcsolatos percepciók a gazdaság jelenlegi és jövőbeni kilátásain alapulnak. Az alapvetően pozitív megítélés bővíti e csoport hitelezését és ezen keresztül a gazdasági növekedést, a negatív csök­kenti.) Tegyük hozzá, segített valamennyit a jegybank növekedési hitelprogramja, amely azonban – és ez komoly korlátja – csak likviditást biztosít a bankoknak (amelynek amúgy bővében vannak), viszont a kockázatot (ami a bankok számára a valódi szűk keresztmetszet) semmilyen mértékben nem vállalja át.

A kormány – és a jegybank – szakemberei tudják, hogy a kereskedelmi banki aktivitás újjáélesztése nélkül még az a szerény gazdasági növekedés is veszélyben van, amire az elkövetkező néhány évben – amikor már a rohamléptekben lehívott támogatási pénzek mul­tiplikátor hatása alábbhagy – számítani lehet. (Ez utóbbit illetően jobb, ha nem akarjuk tudni, hogy az uniós pénzek mennyi tényleges – fenntartható – hasznot hoztak az ország számára. Mindenesetre Keynes szerint, aki mégiscsak a 20. század meghatározó közgazdásza volt, a válság idején még az is segít, ha valakinek állami pénzből fizetünk, hogy száz palackot töltsön meg homokkal, másvalakivel ugyancsak állami pénzből elásatjuk a palackokat, aztán egy harmadikkal kiásatjuk. Ennyit az uniós pénzek az elmúlt években biztosan produkáltak Magyarországon.) A lényeg, hogy az uniós pénzek kihúzták a magyar gazdaságot a gödörből, de ez nem sokat garantál a jövőre nézve – hogy a 4-5 százalékos növekedéssel kapcsolatos miniszterelnöki álmokról ne is beszéljünk.

Érteni vélem tehát, ha nem is osztom a kormány elégedettségét. Ezért tarthatja alkalmasnak a pillanatot, hogy egyenlő pozícióból – „emelt fővel” – állapodjon meg a bankokkal. Azokkal a bankokkal, amelyeknek ugyancsak érdekük, hogy végre valamilyen elfogadható egyezségre jussanak a kormánnyal, hiszen az elmúlt években nem csupán a saját maguk okozta bajokkal kellett küszködniük, de jószerével túszai voltak a kormánynak, amely tetszése szerint újabb és újabb „váltságdíjjal” sarcolta őket (a verbális agresszióról most nem is beszélek).

A bankok szemszögéből a devizahitelek forintosítása után (illetve inkább az egyoldalú kamatmódosítások és az árfolyamrés visszatérítésével) a bankadó és amit megtestesít (értelmezhetetlen vetítési alap, rendkívül magas kulcs, a normativitás teljes hiánya a bevezetés és a fenntartás kapcsán) az egyetlen, ami a normális, kiszámítható működés útjában áll. Ennek fokozatos kivezetése esélyt adhat számukra, hogy visszakeressék azt a brutális veszteséget, ami az elmúlt négy évben Magyarországon érte őket. Meglehet, várakozásaikban csalódni fognak. Nem olyan régen volt szó például pénzügyi rezsicsökkentésről, s ez elég baljóslatúan hangzik. Gyakran hallani a jegybank által felállítandó rossz bankról is, ami lehet jó elgondolás, de alkalmas lehet arra is, hogy a bankokat rákényszerítsék, hogy nyomott áron megváljanak a rossz hiteleik fejében megszerzett kereskedelmi ingatlanoktól.

Kérdőjelek ezen túl is maradtak, a legfontosabb éppen a kormány szándékaival (vagy képességével) kapcsolatos. Feltételezem, hogy a kormány valóban komolyan gondolja a bank­adó kivezetését. Ám 140 milliárd forintról beszélünk és egy olyan költségvetésről, amit minden évben csak „kreatív” ötletekkel – újabb adók – lehet összerakni és teljesíteni.
A különadók már régen nem átmenetiek, valójában szervesen beépültek a költségvetésbe. Minden nemzetközi tapasztalat azt mutatja, hogy az ilyen adók kivezetése sokkal nehezebb annál, mint amit a politikusok ihletett pillanataikban – amikor bevezetik és/vagy megígérik a kivezetést – gondolnak erről. A pillanat soha nem alkalmas, és Magyarországon sincs ez másképp. Mindenesetre reménykedjünk abban, hogy ezúttal sikerül.

 

Az egyik visszatért

És akkor marad még két kérdés. Először is mi szüksége van a kormánynak és az Erstének arra, hogy az állam az osztrák bankcsoport magyarországi leánybankjában 15 százalékos részesedést szerezzen? Valójában semmi, de mégis… A kormány híven saját hitvallásához, mindenütt jelen akar lenni (vagy jelen lévőnek akar mutatkozni), az Erste pedig abban reménykedhet, hogy a kormánnyal kialakított különleges kapcsolat némi versenyelőnyhöz juttatja. Azt is mondhatnánk, hogy egy újabb stratégiai megállapodásról van szó, ami a kormány kedvenc kommunikációs eszköze. Ezek valós értékét mutatja, hogy a kormány kötött ilyet a GE csoporttal (amely most eladja a Budapest Bankot), a Citibankkal (amely eladja a magyarországi operációja legnagyobb részét) és a Tesco-csoporttal is, amely tucatnyi áruházát zárja be a következő hónapokban. Ezt tehát nem érdemes komolyan venni, azt pedig kizártnak tartom, hogy az Erste megosztaná akár csak a magyar piaccal kapcsolatos stratégiai vagy üzleti elképzeléseit a magyar kormánnyal (vagy bárki mással).

És az EBRD? Azt hiszem, ez a dolog igazán szomorú része. A nemzetközi fejlesztési pénzintézetek (Világbank, EBRD és más regionális pénzügyi szervezetek) egyik feladatuknak tekintik, hogy támogassák a fejlődő országokba irányuló magántőke-befektetéseket. Erre azért van szükség, mert ezek a piacok az átlagosnál kockázatosabbak politikai, gazdasági és intézményi szempontból egyaránt (kiszámítha­tatlan politika, rosszul működő államigazgatás, igazságszolgáltatás, korrupció stb.). Ezért ezek a fejlesztési ügynökségek gyakran vállalnak társbefektetői, társfinanszírozói szerepet, így a magánbefektetők, ha a fogadó országgal konfliktusuk támad, valamennyire számíthatnak a segítségükre. Így volt ez a régióban és Magyarországon is a rendszerváltás után. Például a Raiffeisen Bank elődjében az IFC (a Világbank fejlesztési leányvállalata) vállalt ala­pítói szerepet, de ugyanez a nemzetközi szervezet több iparvállalat alapításában is részt vett a külföldi szakmai befektetők mellett. Az EBRD ugyanezt tette. Amikor Magyarország csatlakozott az Európai Unióhoz, kimondva és kimondatlanul is elfogadottá vált, hogy az ország a politikai, gazdasági és jogi berendezkedés tekintetében immáron a fejlett világ része. Ami azt is jelenti, hogy a magántőkének nincs szüksége bátorításra, „mankóra” ahhoz, hogy Magyarországon befektessen. Így aztán a nemzetközi szervezetek a 2000-es években missziójukat befejezettnek tekintve bezárták budapesti irodáikat, és továbbmentek – először a Balkánra, aztán Közép-Ázsiába.

A 2008-as válság idején egy rövid ideig szó volt arról, hogy az EBRD részvényes lesz az OTP-ben, de a bank – a motivációkat most ne firtassuk – kijelentette, hogy nincs szüksége az EBRD támogatására (és valóban nem is volt). Most az egyik ilyen nemzetközi szervezet visszajött, hogy támaszt adjon az Erstének. A percepciókra amúgy érzékeny kormány figyelmét a jelek szerint elkerülte ennek a helyzetnek a keserű iróniája. A mi figyelmünket azonban ne kerülje el!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.