Mártonffy Marcell

Ferenc és Kirill

Az értékközösség buktatóiról

  • Mártonffy Marcell
  • 2022. július 6.

Publicisztika

Pápasága történetének alighanem legsúlyosabb időszakában, az ukrajnai orosz agresszió kezdete óta Ferenc pápa több olyan kijelentést tett, amely tisztelőiben aggodalmat és bizonytalanságot keltett, sokukat pedig meghökkentette vagy felháborította. Ráadásul elszólásai mellett a – mindig kétértékű – diplomáciai óvatosság megnyilvánulásai is felvetik a kérdést: képes-e vajon teljesíteni legfőbb ígéretét.

Az ígéret gesztusnyelven, de számtalan esetben (például a menekültválsággal összefüggésben) kimondva is úgy szólt, hogy Ferenc határozottan fogja egyházát a keresztény örömhír egyszerű, egyenes és testvéri tanúsítása felé terelni, s hogy következetesen ellene mond a katolicizmus zavaros és elidegenítő politikai kötődéseinek.

Ezért is keltett csalódást 2022 húsvétján, amikor két hónappal a háború kezdete után, húsvéti békeüzenetében az ukrajnai pusztításról szólva elhallgatta a felelősség kérdését. Hasonlóan homályos és némiképp anakronisztikus kezdeményezése volt Ukrajna és Oroszország együttes felajánlása Szűz Mária szeplőtelen szívének március 25-én. Ez az ima az 1917-es év ideológiailag terhelt népegyházi eseményére, a szovjet forradalom előestéjén történt csodás jelenésre utal vissza: a portugáliai Fátima közelében Szűz Mária „titkokat” közölt gyermekekkel. Ezek egyike szerint imádkozni kell Oroszországért, hogy megtérjen és tévtanait ne terjessze el a világban. Oroszország ugyan jelenleg keresztény birodalomként értelmezi magát, de bármit tartalmaz is ez a megjelölés, a száz évvel korábbi ateizmusellenes ima „átkeretezése” éppoly indokolatlan, mint amilyen igazságtalan a tettes és az áldozat, a támadó és a megtámadott ország összevegyítése világos beszéd helyett. Igaz, a háborút az oroszok is megszenvedik, de szenvedésük nem hasonlítható ahhoz, amit Ukrajna népe él át az orosz katonai pusztítás idején.

„Putyin ministránsa”

A Ferenc iránti rokonszenv tartalékait vélhetően nem emésztik fel a félreérthető megnyilatkozások és elhallgatások. Érvek szólnak amellett, hogy a Róma és Moszkva közötti egyházi kapcsolat fenntartása előbbre visz, mint a nyílt konfrontáció. Ferenc szimbolikus jelentőségű előzékenységgel kereste fel közvetlenül a támadás megindulása után az orosz nagykövetet, többször megemlékezett az ukrán nép szenvedéséről, egyre határozottabban beszél „értelmetlen öldöklésről”, és Kirill moszkvai pátriárka ámokfutását, az agresszió vallási megalapozására is utalva, „szentségtörésnek” minősíti; egyúttal le is mondta a pátriárkával júliusra tervezett jeruzsálemi találkozót. Egy március eleji videóbeszélgetésükben Kirill húszperces propagandaszövegére válaszolva megjegyezte: „Ebből én semmit sem értek, testvérem. Nem az állam klerikusai vagyunk, nem szabad a politika nyelvét beszélnünk, Jézus nyelvét kell beszélnünk.” S merészen „Putyin ministránsának” titulálta a pátriárkát.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.