Nem a Napszállta mérgezi a magyar lelket, hanem a filmkritikának álcázott uszítás

  • Lichter Péter
  • 2018. november 23.

Publicisztika

Ne legyen fegyver a filmesztétika!

Az a hang és attitűd, amit egy magát filmesztétaként pozicionáló szerző a kormánypropaganda különböző orgánumaiban használ, veszélyes, és végtelenül károsan hat az amúgy sem kimondottan élénk filmszakmai párbeszédre.

Deák-Sárosi László a Magyar Időkben megjelent szövege (Hamis napszállta bűntudatkeltéssel) két szempontból rendkívül problémás. Az első szempont érveléstechnikai (ezt nevezhetjük megengedően filmesztétikai szempontnak), a második a szakmaetikai dimenzió.

Az érveléstechnikai szempontokba nem szeretnék mélyen belemenni – egyszerűen azért, mert a második szakmaetikai szempont sokkal fontosabb és lényegében független tőle –, de azért felmerült a cikk olvasása közben egy-két kérdés ezzel kapcsolatban is. A szerzőnek az az alaptézise, hogy a Napszállta a magyar nézőkben elülteti a „bűntudat mérgét” a Monarchia első világháborús szerepvállalásáért, és mindezt Nemes-Jeles rendkívül rafinált módon, a filmnyelv tudat alatt ható erejével teszi. A szerző a cikk végén konklúzióként felteszi a sokat sejtető kérdést: „Kinek állt érdekében ilyen filmet készíteni?” És a harmincas évek zsidóvadász nyelvezetét idézve meg is válaszolja azt: „például az első világháborúban ellenségeinknek számító franciáknak és a nemzetközi gazdasági és pénzhatalom magyarországi helytartóinak, a Magyar Nemzeti Filmalapnak, ami se nem magyar, se nem nemzeti.”

A szerző korábban felhozott “megfigyelését” használja az értelmezés végkövetkeztetéséhez: a film rendezője Franciaországban nevelkedett és francia alkotótársakkal írta a forgatókönyvét. A cikk elején így csattan fel: „Hoppá, az első világháborúban az ellenséghez tartozó franciák írnak filmet az Osztrák–Magyar Monarchia, Magyarország, Budapest és a magyarok felelősségéről? Ez önmagában botrány.” Vagyis egy mániákus-paranoid összeesküvés-leleplező beszédmódjához hasonlóan két teljesen független dolgot köti össze: a film társ-forgatókönyvírójának nemzetiségét és a film hatását, jelentését. (Vajon mit írt volna, ha ugyanezek az alkotók Berlinben, Buenos Airesben vagy éppen Moszkvában nevelkednek?) Ez épp annyira abszurd és nevetséges, mintha azt mondaná, hogy a Ragyogás tulajdonképpen a holokausztról szól, mert az írógép, amin Jack Nicholson gépel az egyik jelenetben német gyártmányú.

Érvelését könnyen darabokra lehetne szedni akár a „Te érvelési hibád” nevű remek weboldal segítségével: a szerző gondolati konstrukciója a „hamis kompozíció” sokszor előforduló érvelési hibájához tartozik.

Persze végső soron mindenkinek szíve joga ostobaságokat gondolni egy filmről. Ennél fontosabb az, hogy a szerző a filmesztétikát használja fegyverként ahhoz, hogy egy filmrendezőt (és egy intézményt) kiutasítson a magyarság köréből – ergo hazaárulónak, vagy nem is tudom, minek bélyegezzen. Azt hiszem, az esztétika, vagyis a műértelmezés ilyen módú használata leginkább a fasiszta rendszerek és a kommunista diktatúrák sajátja volt. Veszélyes gesztus  egy mű értelmezését arra használni, hogy valakit megbélyegezzünk. Hisz ezzel a szerző a szakmaiságból, a filmesztétikából, a műértelmezésből valami torz paródiát farag.

Mert Deák-Sárosi is tudhatná, hogy egy műnek többféle értelmezése lehet (pláne egy olyannak, mint a Napszállta). Ehhez képest ő a saját olvasatát az „egy igaz” értelmezésként tálalja, ráadásul úgy, hogy ennek az értelmezésnek az a konklúziója, hogy azért olyan ez a film amilyen, mert „minden képkockája pontosan kiszámított és adagolt méreg a magyar nézőnek.”

És a kormányközeli publicisták, megyei lapok is már át is vették ezt az érvelést: ami a sületlenség terjedésén túl azért is problémás, mert a filmesztétikát egy olyan eszközként címkézik fel, mely arra való, hogy a nemzetvesztő, ármánykodó filmrendezők valódi szándékát (vagyis a hazaáruló magyarságmérgezést) leplezzék.

Lehet, hogy naiv kijelentés, de a filmesztétika nem arra van, hogy mások ellen fordítsuk és a saját politikai céljaink érdekében használjuk, fals érvelések védőernyőjeként.

 

A cikk írója filmrendező, filmesztéta, a Prizma folyóirat szerkesztője.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.