Nem a Napszállta mérgezi a magyar lelket, hanem a filmkritikának álcázott uszítás

  • Lichter Péter
  • 2018. november 23.

Publicisztika

Ne legyen fegyver a filmesztétika!

Az a hang és attitűd, amit egy magát filmesztétaként pozicionáló szerző a kormánypropaganda különböző orgánumaiban használ, veszélyes, és végtelenül károsan hat az amúgy sem kimondottan élénk filmszakmai párbeszédre.

Deák-Sárosi László a Magyar Időkben megjelent szövege (Hamis napszállta bűntudatkeltéssel) két szempontból rendkívül problémás. Az első szempont érveléstechnikai (ezt nevezhetjük megengedően filmesztétikai szempontnak), a második a szakmaetikai dimenzió.

Az érveléstechnikai szempontokba nem szeretnék mélyen belemenni – egyszerűen azért, mert a második szakmaetikai szempont sokkal fontosabb és lényegében független tőle –, de azért felmerült a cikk olvasása közben egy-két kérdés ezzel kapcsolatban is. A szerzőnek az az alaptézise, hogy a Napszállta a magyar nézőkben elülteti a „bűntudat mérgét” a Monarchia első világháborús szerepvállalásáért, és mindezt Nemes-Jeles rendkívül rafinált módon, a filmnyelv tudat alatt ható erejével teszi. A szerző a cikk végén konklúzióként felteszi a sokat sejtető kérdést: „Kinek állt érdekében ilyen filmet készíteni?” És a harmincas évek zsidóvadász nyelvezetét idézve meg is válaszolja azt: „például az első világháborúban ellenségeinknek számító franciáknak és a nemzetközi gazdasági és pénzhatalom magyarországi helytartóinak, a Magyar Nemzeti Filmalapnak, ami se nem magyar, se nem nemzeti.”

A szerző korábban felhozott “megfigyelését” használja az értelmezés végkövetkeztetéséhez: a film rendezője Franciaországban nevelkedett és francia alkotótársakkal írta a forgatókönyvét. A cikk elején így csattan fel: „Hoppá, az első világháborúban az ellenséghez tartozó franciák írnak filmet az Osztrák–Magyar Monarchia, Magyarország, Budapest és a magyarok felelősségéről? Ez önmagában botrány.” Vagyis egy mániákus-paranoid összeesküvés-leleplező beszédmódjához hasonlóan két teljesen független dolgot köti össze: a film társ-forgatókönyvírójának nemzetiségét és a film hatását, jelentését. (Vajon mit írt volna, ha ugyanezek az alkotók Berlinben, Buenos Airesben vagy éppen Moszkvában nevelkednek?) Ez épp annyira abszurd és nevetséges, mintha azt mondaná, hogy a Ragyogás tulajdonképpen a holokausztról szól, mert az írógép, amin Jack Nicholson gépel az egyik jelenetben német gyártmányú.

Érvelését könnyen darabokra lehetne szedni akár a „Te érvelési hibád” nevű remek weboldal segítségével: a szerző gondolati konstrukciója a „hamis kompozíció” sokszor előforduló érvelési hibájához tartozik.

Persze végső soron mindenkinek szíve joga ostobaságokat gondolni egy filmről. Ennél fontosabb az, hogy a szerző a filmesztétikát használja fegyverként ahhoz, hogy egy filmrendezőt (és egy intézményt) kiutasítson a magyarság köréből – ergo hazaárulónak, vagy nem is tudom, minek bélyegezzen. Azt hiszem, az esztétika, vagyis a műértelmezés ilyen módú használata leginkább a fasiszta rendszerek és a kommunista diktatúrák sajátja volt. Veszélyes gesztus  egy mű értelmezését arra használni, hogy valakit megbélyegezzünk. Hisz ezzel a szerző a szakmaiságból, a filmesztétikából, a műértelmezésből valami torz paródiát farag.

Mert Deák-Sárosi is tudhatná, hogy egy műnek többféle értelmezése lehet (pláne egy olyannak, mint a Napszállta). Ehhez képest ő a saját olvasatát az „egy igaz” értelmezésként tálalja, ráadásul úgy, hogy ennek az értelmezésnek az a konklúziója, hogy azért olyan ez a film amilyen, mert „minden képkockája pontosan kiszámított és adagolt méreg a magyar nézőnek.”

És a kormányközeli publicisták, megyei lapok is már át is vették ezt az érvelést: ami a sületlenség terjedésén túl azért is problémás, mert a filmesztétikát egy olyan eszközként címkézik fel, mely arra való, hogy a nemzetvesztő, ármánykodó filmrendezők valódi szándékát (vagyis a hazaáruló magyarságmérgezést) leplezzék.

Lehet, hogy naiv kijelentés, de a filmesztétika nem arra van, hogy mások ellen fordítsuk és a saját politikai céljaink érdekében használjuk, fals érvelések védőernyőjeként.

 

A cikk írója filmrendező, filmesztéta, a Prizma folyóirat szerkesztője.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.