Eörsi Mátyás

Harcolni bárkivel

Orbán és a kétsebességes Európa

  • Eörsi Mátyás
  • 2011. március 17.

Publicisztika

A mindig magabiztosnak mutatkozó Orbán Viktor ezúttal nem volt képes elrejteni csalódottságát.

Magyarország komoly ambícióval látott neki az Európai Unió Tanácsa elnöki feladatainak. Hat olyan jogszabályt akart előkészíteni, amelyek meghatározták volna a 27 tagállamra kiterjedő, közös gazdaságkormányzási feladatokat és a gazdaságpolitikák összehangolását. Ezek elfogadása lett volna a magyar EU-elnökség egyik kiemelt célkitűzése. Csakhogy ez év február 5-én, az EU brüsszeli csúcstalálkozóján, ám annak napirendjén kívül Angela Merkel és Nicolas Sarkozy bemutatta a magyar tervet mindenben felülíró Versenyképességi paktumot - Orbán Viktornak, az Európai Tanács soros elnökének még csak nem is szóltak. Sőt: az EU motorjának számító két nagy, Németország és Franciaország nem őt, a soros elnököt, hanem Herman Van Rompuy állandó elnököt kérte fel arra, hogy a tervezetet a tagállamok elé terjessze.

 

Orbán csalódottsága érthető - de tudnunk kell azt is, hogy ez a fiaskó elkerülhetetlen volt. Egy együttműködőbb, "európaibb" Orbán Viktor talán mérsékelni tudta volna a megaláztatást - ám nincs az a magyar miniszterelnök, akinek komoly lapot oszthattak volna a paktum előkészítésekor. Ennek elsődleges oka, hogy Magyarország nem tagja az euróövezetnek, és ezen belátható időn belül a jelek szerint nem is kíván változtatni. Az euró viszont komoly válságban van, sőt a fennmaradása kérdőjeleződött volna meg, ha a berlini kormány nem dönt úgy, hogy a német adófizetők pénzével segít ki egyes felelőtlenül gazdálkodó országokat. Mindez nem csupán a válság, hanem az unió talán legfeszítőbb belső ellentmondásának logikus következménye. A krízis azt is megértette az EU vezetőivel - elsősorban a német kancellárral -, hogy a tagállamok, de legalább az eurót használó országok együttműködése radikális reformra szorul.

 

Eurómentés

Az unió története az európai víziótól inspirált reformerek és a változásokat fékező erők végeláthatatlan csatája. A fékező erők a Magyarországon is unalomig ismert, nemzeti színekkel kipingált érvei mögött - "a globalizáció és az integráció elnyeli nemzetünket", "nem adhatjuk fel szuverenitásunkat, melyért századokon át..." stb. - konkrét és kézzelfogható politikai tartalom búvik meg: az a törekvés, hogy a lehető legtöbb hatáskör maradjon a tagállami kormányok kezében. Ez nemcsak magyar, hanem összeurópai játék. A tagállami önállóság üres pátosza, meg a brüsszeli bürokrácia nehézkességét ostorozó euroszkepszis (amely nehézkesség valóban idegesítő, ám a kontinens jövője szempontjából nem perdöntő) már számos, az uniós intézmények hatáskörét erősíteni óhajtó javaslatot söpört le a színről. A tagállamok rendszerint úgy szeretnének részesedni az EU előnyeiből, hogy közben megtartsák a saját hatalmukat is. Ez történt az euró esetében is. Amikor 2002-ben a tizenkét tagállam bevezette a közös pénzt, és a monetáris politikát az Európai Központi Bankra bízta, a költségvetési politika továbbra is tagállami hatáskör maradt. Pompás munkamegosztás - úgy élvezni a közös pénz nyújtotta előnyöket, hogy az annak értékállóságát szavatoló nehéz döntéseket egy-egy kormány éppenséggel el is sunnyoghatja. Hiszen ha baj lesz, mások úgyis kisegítik. A hagyomány szerint ezek a mások a németek - a számlát mindig ők állják.

E kettősség következményeit a görög válság mutatta meg a maga pőreségében. Tavaly év elején kiderült, hogy az évek óta veszedelmesen halmozódó görög államadósság már a közös valutát fenyegeti. A német kancellár joggal háborodott fel: országa jól teljesít, az állami pénzügyek stabilak, a lakosság nagy része megértette, hogy takarékoskodni kell. És miután sikerült besöpörni a megszorításokkal járó népszerűségvesztést, jön néhány fegyelmezetlen, a választói vágyát bármi áron kielégítő kormány, és a nyakára hág mindannak, amit a német polgárok kínkeservesen megspóroltak.

 

Pár hónapos ingadozás után Angela Merkel eltökélte, hogy az ilyesminek Németország az elejét fogja venni. A kancellár asszony megegyezett Nicolas Sarkozyvel az euró megmentését célzó tervről, az egységesebb, integráltabb gazdaság- és költségvetési politikáról. Így született meg a Versenyképességi paktum, amelynek értelmében egy uniós intézmény felügyeli majd a tagállamok költségvetési tervezetét és az elfogadott büdzsé betartását, s amely szól az adó- és foglalkoztatáspolitika, valamint a nyugdíjrendszerek harmonizációjáról is. Ezek nélkül az eurót megalapozó gazdasági unió nem lehet teljes - és az euróövezethez tartozó tagállamok gazdaságpolitikai hatalmukat uniós intézményekkel fogják megosztani.

 

Ez pedig már maga a kétsebességes Európa. A paktumot egyelőre csak az euróövezeti országok fogadták el, ám ne legyen kétségünk: az oda igyekvő országoknak az eddig megismert feltételeken túl el kell fogadniuk szuverenitásuk új korlátozását is. A sebesebb Európába tartozó nemzetek nem tekintik hatalmuk oktalan csorbításának, ha a költségvetésük fölött lesz némi összeurópai kontroll. Viszont maguk is hozzájárulnak az EU gazdaságpolitikájának alakításához, és a megerősödött euróval felszerelve nagyobb eséllyel vesznek részt a globális versenyben. A lassabb Európában rekedt tagállamok viszont - azok, amelyek nem euróval fizetnek, és a jövőben sem avval akarnak - ezután sem fogadnak el beleszólást sem gazdaságpolitikájukba, sem pénzügyeikbe. Erre kötelezni őket jogilag nem is lesz lehetőség. Ám ha így tesznek, komoly árat fizetnek érte.

 

Eurómentes

Minthogy a paktum elsősorban az eurózóna számára készült, érthető, hogy hiába az EiT soros elnöke, az új politika előkészítésébe Orbán Viktort nem vonták be. Ám Franciaország és Németország vezetői - amúgy a Fidesszel együtt az Európai Néppárt (EPP) tagjai - mintha meg sem kíséreltek volna gesztust tenni a magyar kormányfő, a tanács soros elnöke felé. Vajon miért nem?

 

Orbán először csalódottan, de udvariasan és kellő óvatossággal üdvözölte a tervet: "Magyarország és a magyar uniós elnökség nem ellenzi az eurózóna államainak közös tanácskozásait és közös döntéseit, sőt örül nekik. Ez nem a szétesése vagy a szakadása az Európai Uniónak, hanem pusztán az eurózóna tagállamainak erőfeszítése az euró megmentése érdekében." Bölcs, empatikus szavak. Ám e kezdeti megfontoltság hamar elpárolgott. A Der Spiegel tudósítása szerint Orbán február 8-án Brüsszelben már az EPP-frakció előtt aratott hatalmas sikert a Merkel-Sarkozy-terv heves bírálatával. Később pedig azt is leszögezte: "Magyarország inkább tíz évig kimarad az eurózónából, mint hogy a várható új szabályokat alkalmazza." Mintha az ország számára a "várható új szabályok" nagyobb veszélyt jelentenének, mint az eurózónából való kimaradás!

 

Vajon miért és hogyan lett Orbán a Sarkozy-Merkel-program egyik leghangosabb ellenzője? A kézenfekvő magyarázat szerint nincs miniszterelnök, aki lelkesedne hatalmának korlátozásáért, s ez őrá sokszorosan igaz. A tagállamok költségvetési mozgásterét korlátozó terv mindenki másnál jobban fájna a gazdasági külön úton járó Orbánnak és Matolcsynak. A másik ok Orbán személyiségében keresendő. Tudjuk, hihetetlen érzéke van a konkoly hintéséhez, ahhoz, hogy ellenfelei gyenge pontjait kitapintsa, s belső vitáikat a maga javára fordítsa. Márpedig a nagy európai erők között éppen a Néppártban, a konzervatív pártok családjában hallható a legtöbb euroszkeptikus hang, leginkább ők féltik a tagállami szuverenitást az egységesülő Európától. Orbán, akinek lételeme a harc, ezúttal sem hagyta ki a lehetőséget. Ezért változtatott a terv átalakítás utáni elfogadásáról szóló szövegén. Az EPP-n belül az Angela Merkel és Nicolas Sarkozy tervétől idegenkedő politikusok Orbánra egyfajta belső ellenzéki vezetőként kezdtek tekinteni: az említett rendezvényükön Barrosót, Van Rompuyt udvarias, Merkelt és Sarkozyt hűvös taps fogadta, míg Orbán felszólalását lelkesedés. (Nem is csoda, hogy a francia diplomácia válaszul rászervezte a Keleti Partnerség csúcstalálkozójára a G8-G20-at, s így a legtöbb, már a médiatörvény miatt is ódzkodó potentát lemondhatta a budapesti csúcson való részvételt.)

 

Ám ha Orbán valóban úgy hiszi, hogy sikerül a Néppártot Sarkozy és Merkel ellen vezetnie, minden eddiginél nagyobb kudarcot kockáztat. Meglehet, jól ráérzett sok EPP-képviselő, köztük CDU-s és UMP-s politikusok pillanatnyi érzelmeire. Meglehet, ezt ők nagy tapssal honorálták. Ám kétség sem férhet ahhoz, hogy a végén egytől egyig beállnak Merkel és Sarkozy mögé. Nem csupán lojalitásból, hanem azért is, mert országaik gazdasági elitje, a legnagyobb adófizetők és a legnagyobb munkaadók kivétel nélkül ezt akarják. Hisz az ő versenyképességüket rontják azok az adók, amelyeket más országok rendbetételére kell fordítani! A tegnap még Orbánt ünneplő képviselők ugyanúgy lenyelik a Versenyképességi paktumot, ahogy megemésztették a maastrichti, a nizzai és a lisszaboni szerződést. Nem lesz, nem lehet más választásuk. Jól tudják, hogy a görög és az ír összeomlás, a portugál és spanyol válság árnyékában a dolgok úgy nem mehetnek tovább, mint eddig. Az Európai Egyesült Államoktól félő erők ütközeteket még nyerhetnek, de a háborút elvesztették. Németországot az euróövezetből kimaradt Egyesült Királyság, Dánia és Svédország sem zavarja, ők mind az EU nettó befizetői. Németországnak a görögökből, az írekből és a portugálokból van elege, és nem akar olyan országokért sem helytállni a jövőben, mint Magyarország. A német javaslat valójában szigorú ultimátum.

 

Előre, hátra

Orbán tavaly nyár elején még azért utazott Brüsszelbe, hogy a deficit erőteljes növelésére kérjen jóváhagyást. A magyar EU-elnökségnek már a szigorú gazdaságpolitikai szabályozás előmozdítása lett az egyik fő célja. Amikor ez - jóllehet különösebb magyar közreműködés nélkül - karnyújtásnyira került, Orbán hátraarcot csinált. Vajon hol tarthat most, a paktumot elfogadó csúcs után a magyar miniszterelnök?

 

Az már eleve nem jó ómen, ha az ország miniszterelnöke mindig újabb ellenfeleket keres ütközeteihez, és miután az otthoniak elfogytak, a német kancellárba és a francia elnökbe köt bele. De az igazi tét az, hogy Magyarország az európai fősodorhoz akar-e tartozni, és ezért kormányfője képes-e hatalma egy részéről lemondani (mint ahogy a magyar miniszterelnökök ezt nagyon helyesen megtették a NATO-ba és az EU-ba való belépéskor), vagy a rosszabbik énje győz, és a magyar virtusra hivatkozva, valójában saját hatalma megőrzéséért visszalavírozza hazánkat Nyugat és Kelet közé?

 

Nem szükséges túl nagy empátia annak belátására, hogy az EU leggazdagabb államai, a nettó befizetők csak akkor hajlandók saját polgáraikkal lenyeletni, hogy az általuk befizetett adókat más országok kormányai költhetik el, ha nagyobb rálátásuk lesz az érintett országok költségvetési és gazdaságpolitikájára. A ma kétsebességes Európája euróövezeti és euróövezeten kívüli tagokból áll: a holnapé pedig azokból fog, akik megértették az idők (és a németek) szavát, meg azokból, akik továbbra is a "nemzeti szuverenitást" forszírozzák az integrációval szemben. Az utóbbiak aligha részesülhetnek abból az 500 milliárd eurós vésztartalékból, amelyet a gazdagabb tagországok - és főként Németország - tesznek félre a gyengélkedők megsegítésére. Sőt, azon sem csodálkozhatnánk, ha a strukturális alapok bezárulnának a vonakodók előtt. Csak emlékeztetőül: 2007 és 2013 között Magyarország mintegy 1000 milliárd forintot kap innét.

 

Orbán, ha előbb nem, a múlt heti csúcson észrevehette, hogy vesztes csatába indult, és ismét villámgyors retorikai fordulatot hajtott végre. A hétvégén már azzal állt elő, hogy "amit a magyar kormány itthon a Széll Kálmán Tervvel elkezdett, az radikálisabb, mint amit a paktum célul kitűz. Abba az irányba halad, de túl is megy". Azt a magyar sajtóból nem, csak a European Voice-ból tudtuk meg, hogy a magyar elnökség olyan megállapodást szorgalmaz, amely az adósság és a deficit kívánatos szintjét meghaladó országokkal szemben az eddigieknél keményebb szankciókat ír elő.

 

Cseppet sem világos ugyanakkor, hogy Orbán retorikai fordulatát követi-e politikai fordulat. A kormányfő - nagyon helyesen - megígérte, hogy egyeztet a visegrádiakkal és Bulgáriával (vajon Romániával miért nem?); ha ez lenne a királyi út korábbi álláspontjának feladásához, csak örvendezni tudnánk. Ám a hétvégi csúcs utáni handabandázásból - hogy ti. Magyarország már utcahosszal az EU előtt jár - éppen csak az nem derült ki, hogy Magyarország csatlakozni kíván-e a sebesebb Európához. Egyelőre bízzunk abban, hogy legutolsó nyilatkozata - szemben a múlt havival - legalább már nem zárja ki, hogy ő is ide, a gyorsabbik részébe igyekszik. Az előtte álló alternatíva saját hatalmi eszközeinek megtartása vagy a csatlakozás az európai fősodorhoz. A kettő együtt nem megy. Csoda tehát, ha aggódunk, miként alakul a jövő heti álláspont?

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.