Iszap alatt

Publicisztika

Amikor néhai Karl Bayer szentpétervári kutatásai során rájött, hogyan lehet a bauxitból lúggal kioldani a később timföldként hasznosuló alumínium-oxidot, még nem sejtette, hogy mekkora gondokat okoz az utókornak. A Magyar Alumínium Zrt. keddi, minimum szerecsenmosdatásnak nevezhető közleményében is előbb szegény Bayer kerül elő - hisz ő már nem kérheti ki magának. Majd hosszú, a tragédia súlyához méltatlan magyarázkodás következik a katasztrófa előre jelezhetetlenségéről, elháríthatatlanságáról. Eszerint mindez a borzasztó természet műve. Nem az.

Amikor néhai Karl Bayer szentpétervári kutatásai során rájött, hogyan lehet a bauxitból lúggal kioldani a később timföldként hasznosuló alumínium-oxidot, még nem sejtette, hogy mekkora gondokat okoz az utókornak. A Magyar Alumínium Zrt. keddi, minimum szerecsenmosdatásnak nevezhető közleményében is előbb szegény Bayer kerül elő - hisz ő már nem kérheti ki magának. Majd hosszú, a tragédia súlyához méltatlan magyarázkodás következik a katasztrófa előre jelezhetetlenségéről, elháríthatatlanságáról. Eszerint mindez a borzasztó természet műve.

Nem az.

Ezeket a tározókat emberek építették, mint a történtekből is látszik, kockázatos helyszínre, az esetleges következményekkel nem számolva. Nem szaladhatunk a vizsgálat elé, de csodálkoznánk, ha az a sors kezét, s nem az emberi felelőtlenséget, tervezési problémákat, valamint a cég és az illetékes szakhatóságok elégtelen ellenőrzési gyakorlatát hibáztatná. Az utóbbi idők legsúlyosabb magyar, sőt közép-európai környezeti katasztrófáját szenvedte el a környék; a még lapzártakor is bizonytalan számú, de legalább négy emberi áldozat, a sok-sok sérült miatt is állíthatjuk: a tiszai ciánszennyezést is felülmúlót. És éppen ezért nem érhetjük be olyan magyarázatokkal, amik a szokatlan időjárásra, esőzésre, hullámzásra próbálják rákenni a felelősséget. Az a tározó, amit a klímánkra oly jellemző erős változékonysággal nem számolva építenek és működtetnek, nyilvánvalóan életveszélyes.

Az meg már tényleg orcátlanság, amikor a tragédia helyszínén jelentik ki állítólagos EU-szabványra hivatkozva, hogy a vörösiszap nem minősül veszélyes hulladéknak, és a "keletkezett kár is lényegesen kisebb, mint amekkorát emlegetnek". Mitől kisebb, te szerencsétlen?

De mielőtt e pokoli pimaszság olvastán a magyar kapitalizmus alapvetően elfajzott természetéről értekeznénk, gondoljuk meg: csupán a tönkrement ingatlanok, egzisztenciák és a súlyosan elszennyeződött környezet legalább elégséges mértékű rehabilitációja milyen irtózatos pénzeket fog elemészteni. Ezért valakinek egyszer fizetnie kell.

Ámbátor, ha jól fordítjuk a fenti gyomorforgató, ám ügyvédszempontból logikusnak tűnő álláspont szövegét, akkor hosszú per elé nézünk - addig pedig, mint havária idején mindig, az adófizetők nyúlnak a zsebükbe. S miközben morbid és kétségbeesett diskurzus zajlik arról, hogy a lúgos, a szöveteket és a zsírpárnákat súlyosan roncsoló barna lét elég-e lemosni, vagy inkább kólával kell semlegesíteni, tán jó lenne azt is tisztázni: vajon hány ilyen aktív, rekultiválatlan iszaptároló van még az országban?

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."