Iszap alatt

Publicisztika

Amikor néhai Karl Bayer szentpétervári kutatásai során rájött, hogyan lehet a bauxitból lúggal kioldani a később timföldként hasznosuló alumínium-oxidot, még nem sejtette, hogy mekkora gondokat okoz az utókornak. A Magyar Alumínium Zrt. keddi, minimum szerecsenmosdatásnak nevezhető közleményében is előbb szegény Bayer kerül elő - hisz ő már nem kérheti ki magának. Majd hosszú, a tragédia súlyához méltatlan magyarázkodás következik a katasztrófa előre jelezhetetlenségéről, elháríthatatlanságáról. Eszerint mindez a borzasztó természet műve. Nem az.

Amikor néhai Karl Bayer szentpétervári kutatásai során rájött, hogyan lehet a bauxitból lúggal kioldani a később timföldként hasznosuló alumínium-oxidot, még nem sejtette, hogy mekkora gondokat okoz az utókornak. A Magyar Alumínium Zrt. keddi, minimum szerecsenmosdatásnak nevezhető közleményében is előbb szegény Bayer kerül elő - hisz ő már nem kérheti ki magának. Majd hosszú, a tragédia súlyához méltatlan magyarázkodás következik a katasztrófa előre jelezhetetlenségéről, elháríthatatlanságáról. Eszerint mindez a borzasztó természet műve.

Nem az.

Ezeket a tározókat emberek építették, mint a történtekből is látszik, kockázatos helyszínre, az esetleges következményekkel nem számolva. Nem szaladhatunk a vizsgálat elé, de csodálkoznánk, ha az a sors kezét, s nem az emberi felelőtlenséget, tervezési problémákat, valamint a cég és az illetékes szakhatóságok elégtelen ellenőrzési gyakorlatát hibáztatná. Az utóbbi idők legsúlyosabb magyar, sőt közép-európai környezeti katasztrófáját szenvedte el a környék; a még lapzártakor is bizonytalan számú, de legalább négy emberi áldozat, a sok-sok sérült miatt is állíthatjuk: a tiszai ciánszennyezést is felülmúlót. És éppen ezért nem érhetjük be olyan magyarázatokkal, amik a szokatlan időjárásra, esőzésre, hullámzásra próbálják rákenni a felelősséget. Az a tározó, amit a klímánkra oly jellemző erős változékonysággal nem számolva építenek és működtetnek, nyilvánvalóan életveszélyes.

Az meg már tényleg orcátlanság, amikor a tragédia helyszínén jelentik ki állítólagos EU-szabványra hivatkozva, hogy a vörösiszap nem minősül veszélyes hulladéknak, és a "keletkezett kár is lényegesen kisebb, mint amekkorát emlegetnek". Mitől kisebb, te szerencsétlen?

De mielőtt e pokoli pimaszság olvastán a magyar kapitalizmus alapvetően elfajzott természetéről értekeznénk, gondoljuk meg: csupán a tönkrement ingatlanok, egzisztenciák és a súlyosan elszennyeződött környezet legalább elégséges mértékű rehabilitációja milyen irtózatos pénzeket fog elemészteni. Ezért valakinek egyszer fizetnie kell.

Ámbátor, ha jól fordítjuk a fenti gyomorforgató, ám ügyvédszempontból logikusnak tűnő álláspont szövegét, akkor hosszú per elé nézünk - addig pedig, mint havária idején mindig, az adófizetők nyúlnak a zsebükbe. S miközben morbid és kétségbeesett diskurzus zajlik arról, hogy a lúgos, a szöveteket és a zsírpárnákat súlyosan roncsoló barna lét elég-e lemosni, vagy inkább kólával kell semlegesíteni, tán jó lenne azt is tisztázni: vajon hány ilyen aktív, rekultiválatlan iszaptároló van még az országban?

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.