Itt mindenki sportoló

Publicisztika

Az elmúlt hetekben erőteljes munkálkodásba fogott a Budapesti Olimpia Mozgalom, a BOM, mely tucatnál is több magyarországi nagy céget, s száz, köztiszteletnek örvendő személyt állított maga mögé.

Az elmúlt hetekben erőteljes munkálkodásba fogott a Budapesti Olimpia Mozgalom, a BOM, mely tucatnál is több magyarországi nagy céget, s száz, köztiszteletnek örvendő személyt állított maga mögé. A Magyarország legerősebb informális lobbicsoportjának kinéző civil szervezet célja nemes: azt szeretnék elérni, hogy a főváros és a Magyar Olimpiai Bizottság pályázza meg a 2016-os olimpia rendezési jogát, s az előtanulmány elkészítésére, illetve aktualizálására össze is dobtak úgy 200 millió forintot.

Lépjünk mi is túl e mai kocsmán, és nézésünket irányítsuk a középtávoli, ám további sportsikerekben gazdag jövőbe. Bár azt mondjuk nehéz csudálkozás nélkül megállni, amikor Schmitt Pál, a MOB elnöke és a Fidesz alelnöke a televízió élő adásában követeli magának a BOM pénzét, és úgy teremti le Magyarország legbefolyásosabb üzletembereit, amiért nem neki adták azt a nyomorult 200 milliót, hogy ráadásul még igaza sincs. Attól, mert valakiből egy balszerencsés választási eredmény miatt nem lett külügyminiszter, még nem kéne hogy elmenjen minden esze, gondolnánk. De ez legyen az ő baja - mindenesetre Schmitt közeles MOB-elnöki bukását szerkesztőségi zugbukmékereinknél csak nagyon alacsony oddsszal és ötös kötésben lehetne fogadni, nem is javasoljuk senkinek.

Ettől persze az a kérdés, hogy kell-e nekünk olimpia vagy nem, a lehető legmesszebbmenőkig felteendő. Az ugyanis elég ostoba helyzet lenne, ha a fent említett olimpiapárti üzlet- és magánemberek és megavállalkozók és gigacégek valami olyasmibe tudnák befírölni a magyar államot, amit aztán az önfeledt lelkendezésre hajlamos, és smucigságát e pillanatokban feledni kész nép később keservesen megbánna. Az olimpiai pályázat előkészítésére szánt 200 millió még akkor sem tűnik soknak egyébként, ha a 2016-os rendezés joga távoli, mondhatni éteri magasságokban lebeg hazánk előtt. Lehet, hogy az esély minimális (bár ki tudja, mekkora lesz valójában), ám a siker egészen váratlan vistákat nyithat meg a hazai tulajdonú vagy magyarországi érdekeltségű nagyvállalatok előtt. És az, ami e perspektívából olimpiának látszik, talán nem is annyira a magyar sport felvirágoztatásának lenne alkalma, hanem állami fejlesztési pénzek leakasztásának kitűnő lehetősége. Mi őszinte hívei vagyunk úgy a kapitalizmusnak, mint az állami fejlesztéseknek, és százszázalékos sportemberek is vagyunk egytől egyig - de az a több mint 4,6 ezer milliárd forint, amibe az olimpia és a megrendezéséhez szükséges fejlesztések a jelen kalkulációk szerint kóstálnának, s annak az a része, amit e vállalás hosszú éveken át a magyar költségvetésből kiemelne, lehetőségeinkhez képest kicsit borsosnak tűnik. Az olimpia barátainak egyik kedvenc érve erre az, hogy egy rakás infrastrukturális meg ilyen-olyan beruházást mindenképp meg kell valósítani, s ezt a magyar államból csak egy olimpia préselheti ki - ehhez képest az igazán nem nagy tétel, hogy felépül néhány, az egyszeri alkalmon kívül bajosan hasznosítható, tehát jó eséllyel bukó stadion, szálloda meg olimpiai meg médiafalu meg egyéb létesítmény. De ennél azért szeretnénk jobb érveket is az össztársadalmi haszon tárgyában, ha nem túl nagy kérés. Ha már a magyar költségvetés hosszú éveken át minden összekaparható fejlesztési fillérjét erre a projektre költené, s az országgyűlés egyetlen döntéssel lemondana pénzügyi döntésképességének egy részéről: a büdzsé kiadási oldalán felbukkanó bizonyos szabad összegek évenkénti kiporciózásáról. És arról sem vagyunk meggyőződve, hogy a magyar államgépezetet épp az olimpiai beruházások, illetve az azokat kivitelező (tervező, hitelező stb.) nagyvállalatok tudnák hatékonyabb működésre bírni. Ennél szeretnénk többre becsülni választott hivatalnokainkat; és mi tagadás, él bennünk valami - megalapozatlan és rosszindulatú - gyanakvás is az olyan eshetőségekkel szemben, amikor a (nagyon, észveszejtően sok) magántőke fülbe súg az államapparátusnak vagy a törvényalkotónak. Ha csak szeretett fővárosunkon nézünk körbe, arra egészen sok példát látunk, hogy az építeni és befektetni és eladni sose rest tőke miként gyűrte maga alá, fizette le, zúzta szét a telkeket áruló, ilyen-olyan határozatokat és rendeleteket és engedélyeket kiadó közhivatalokat, s szórta tele Budapestet fertelmes lakótelepeivel. (És hogy egy egészen sportközeli esetnél maradjunk, a Papp László Sportarénát és vele a pár milliárdos buktát nemrég kényszerült visszavásárolni az állam.)

Mindettől persze még egészen kitűnő dolgok is kikerekedhetnek a BOM kezdeményezéséből. Tehetős tagjai addig is finanszírozhatnák például a magyar utánpótlást változatos sportágakban, bizalomerősítő jelleggel. És mi leszünk a legnagyobb olimpiai szurkolók is. De előbb egy olyan államot szeretnénk látni, amely nem csak képes elvégezni egy ilyen óriási vállalkozás költség-haszon elem-zését - a saját szempontjai szerint -, de nemet mondani is tud, ha e számítások azt követelik.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.