Janisch Attila: Szép csendben, nem is olyan lassan érkezik valami, ami félelmetesebb, mint a járvány

  • Janisch Attila
  • 2020. május 2.

Publicisztika

Vajon mit száll meg legközelebb a hadsereg?

Orbán Viktor bejelentette, hogy október-novemberben jön a járvány második hulláma. Még az elsőnek sincs vége, de a magyar miniszterelnök már tudja, és már közhírré is teszi, hogy fél év múlva jön a második. Mondja mindezt távol-keleti sejtésekre hivatkozva, csakis azért, mert fenn kell tartani a vészhelyzetet, a rendeleti kormányzást, a korlátlan idejű teljes felhatalmazást, hisz még aggasztóan messze van a választás, melyet úgy kell majd megnyerniük, hogy megvalósulhasson Orbán nagy terve: az egypártrendszer visszaállítása.

"Csak a Fidesz" – volt már ez a szlogen, de most lesz csak igazán érvényben. Az ellenzék nem a nemzet része – jelentette ki a minap Kövér László, a magyar országgyűlés elnöke. A direktíva világos: meg kell tisztítani a nemzetet azoktól, akik nem tartoznak bele. És persze, hogy majd ők, majd Orbán Viktor dönti el, hogy ki tartozik, ki tartozhat a nemzet egészébe, pont úgy, ahogy a diktatúrákban teszik ezt a saját hatalmuktól megrészegült, tudatmódosult, tudatvesztett diktátorok.

Mindeközben a kórházak után már az idősotthonok élére (!!!) is katonai vezetők lettek kinevezve. Kíváncsi vagyok,

melyek lesznek a következő polgári intézmények, amelyeket megszállnak Orbán katonái,

erőszakszervezetének végrehajtói. Nem lennék meglepve, ha következőkben az iskolák, majd a nagyobb üzletek, élelmiszer láncok élére masíroznának be a csizmatalpak. És így masírozunk majd szép csendben, nem is olyan lassan – egy láthatatlan vírustól rettegve – a ravaszul kiépülő és egyre láthatóbbá váló katonai erejű hatalomgyakorlás felé. És mindez az EU-n belül, a tűrt kategória politikai kényelmében, majdhogynem zavartalanul.

A koronavírus veszélyes, de ez a szemlélet, ez a gátlástalanság, ez az alattomos politikai irányvonal, amelynek mi, józan gondolkodású, de most sok szempontból is tehetetlenségre kényszerülő magyar állampolgárok a tanúi lehetünk a saját országunkban, az ijesztőbb és veszélyesebb, mint bármilyen vírus, bármilyen járvány.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.