K. történetei

  • *
  • 2008. augusztus 14.

Publicisztika

Magyar Narancs, 2008. augusztus 7. Kedves Narancs! Valóban nagyon ambicionáltam 1988-ban, hogy a szamizdatról szóló stúdióvita, illetve Moldoványi Ferenc teljes vizsgafilmje eljusson a Színművészeti- és Filmművészeti Főiskoláról a nagyközönséghez.
Úgy éreztem ugyanis, hogy a vita moderátoraként (és félig-meddig résztvevőjeként) sikerült olyasmit is kiköhögtetnem Csikós Józseffel, az agitprop helyettes vezetőjével, amit akkoriban nem lehetett még szóba hozni sem. Legalábbis nem az első nyilvánosságban. Sokáig tartott a huzavona, volt nem kevés fogcsikorgatás, cenzúrázó hajlam a hatalom és tévéelnökség részéről, de nagy nehezen megígérték, hogy változtatás nélkül adásba engedik majd '89 márciusában. Én ebben nem bíztam. Már csak azért sem, mert közben hírét vettem, hogy az MTV saját gyártásban elkészített egy másik riportfilmet a szamizdatról, és ezt feltűnő sietséggel beszerkesztették a Hazai Tükör című adásba. Kőszeg azt írja: "Amikor Mester Ákos értesült a történtekről, felhívta K.-t, hogy tiltsa le az adást. Õ volt az első, aki interjút készített a szamizdatról, hogy jönnek ahhoz mások, hogy most elébe vágjanak."

Másként emlékszem. Nem azért hívtam Kőszeget, hogy letiltassak vele egy tévéadást (erre módja sem lett volna), hanem azért, hogy megoszszam vele azt a sejtésemet és dühömet, hogy a televízió vezetése a Hazai Tükör riportjának bemutatásával akarja megúszni Moldoványi Ferenc filmjének (és persze benne a stúdióvitának) műsorra tűzését.

Ettől függetlenül: ha Kőszeg Ferenc továbbra is határozottan állítja, hogy márpedig ő emlékszik jól, nincs vele vitám. De nem azért mert - kölcsönveszem szóhasználatát - "barátias viszonyunk" időközben "elenyészett", hanem épp ellenkezőleg: jobban bízom Kőszeg tisztességében, mint a magam memóriájában.

A Narancs és Kőszeg iránti változatlan nagyrabecsüléssel:

Mester Ákos

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."