K. történetei

  • *
  • 2008. augusztus 14.

Publicisztika

Magyar Narancs, 2008. augusztus 7. Kedves Narancs! Valóban nagyon ambicionáltam 1988-ban, hogy a szamizdatról szóló stúdióvita, illetve Moldoványi Ferenc teljes vizsgafilmje eljusson a Színművészeti- és Filmművészeti Főiskoláról a nagyközönséghez.
Úgy éreztem ugyanis, hogy a vita moderátoraként (és félig-meddig résztvevőjeként) sikerült olyasmit is kiköhögtetnem Csikós Józseffel, az agitprop helyettes vezetőjével, amit akkoriban nem lehetett még szóba hozni sem. Legalábbis nem az első nyilvánosságban. Sokáig tartott a huzavona, volt nem kevés fogcsikorgatás, cenzúrázó hajlam a hatalom és tévéelnökség részéről, de nagy nehezen megígérték, hogy változtatás nélkül adásba engedik majd '89 márciusában. Én ebben nem bíztam. Már csak azért sem, mert közben hírét vettem, hogy az MTV saját gyártásban elkészített egy másik riportfilmet a szamizdatról, és ezt feltűnő sietséggel beszerkesztették a Hazai Tükör című adásba. Kőszeg azt írja: "Amikor Mester Ákos értesült a történtekről, felhívta K.-t, hogy tiltsa le az adást. Õ volt az első, aki interjút készített a szamizdatról, hogy jönnek ahhoz mások, hogy most elébe vágjanak."

Másként emlékszem. Nem azért hívtam Kőszeget, hogy letiltassak vele egy tévéadást (erre módja sem lett volna), hanem azért, hogy megoszszam vele azt a sejtésemet és dühömet, hogy a televízió vezetése a Hazai Tükör riportjának bemutatásával akarja megúszni Moldoványi Ferenc filmjének (és persze benne a stúdióvitának) műsorra tűzését.

Ettől függetlenül: ha Kőszeg Ferenc továbbra is határozottan állítja, hogy márpedig ő emlékszik jól, nincs vele vitám. De nem azért mert - kölcsönveszem szóhasználatát - "barátias viszonyunk" időközben "elenyészett", hanem épp ellenkezőleg: jobban bízom Kőszeg tisztességében, mint a magam memóriájában.

A Narancs és Kőszeg iránti változatlan nagyrabecsüléssel:

Mester Ákos

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”