K. történetei

  • *
  • 2008. augusztus 14.

Publicisztika

Magyar Narancs, 2008. augusztus 7. Kedves Narancs! Valóban nagyon ambicionáltam 1988-ban, hogy a szamizdatról szóló stúdióvita, illetve Moldoványi Ferenc teljes vizsgafilmje eljusson a Színművészeti- és Filmművészeti Főiskoláról a nagyközönséghez.
Úgy éreztem ugyanis, hogy a vita moderátoraként (és félig-meddig résztvevőjeként) sikerült olyasmit is kiköhögtetnem Csikós Józseffel, az agitprop helyettes vezetőjével, amit akkoriban nem lehetett még szóba hozni sem. Legalábbis nem az első nyilvánosságban. Sokáig tartott a huzavona, volt nem kevés fogcsikorgatás, cenzúrázó hajlam a hatalom és tévéelnökség részéről, de nagy nehezen megígérték, hogy változtatás nélkül adásba engedik majd '89 márciusában. Én ebben nem bíztam. Már csak azért sem, mert közben hírét vettem, hogy az MTV saját gyártásban elkészített egy másik riportfilmet a szamizdatról, és ezt feltűnő sietséggel beszerkesztették a Hazai Tükör című adásba. Kőszeg azt írja: "Amikor Mester Ákos értesült a történtekről, felhívta K.-t, hogy tiltsa le az adást. Õ volt az első, aki interjút készített a szamizdatról, hogy jönnek ahhoz mások, hogy most elébe vágjanak."

Másként emlékszem. Nem azért hívtam Kőszeget, hogy letiltassak vele egy tévéadást (erre módja sem lett volna), hanem azért, hogy megoszszam vele azt a sejtésemet és dühömet, hogy a televízió vezetése a Hazai Tükör riportjának bemutatásával akarja megúszni Moldoványi Ferenc filmjének (és persze benne a stúdióvitának) műsorra tűzését.

Ettől függetlenül: ha Kőszeg Ferenc továbbra is határozottan állítja, hogy márpedig ő emlékszik jól, nincs vele vitám. De nem azért mert - kölcsönveszem szóhasználatát - "barátias viszonyunk" időközben "elenyészett", hanem épp ellenkezőleg: jobban bízom Kőszeg tisztességében, mint a magam memóriájában.

A Narancs és Kőszeg iránti változatlan nagyrabecsüléssel:

Mester Ákos

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.