K. történetei

  • *
  • 2008. augusztus 14.

Publicisztika

Magyar Narancs, 2008. augusztus 7. Kedves Narancs! Valóban nagyon ambicionáltam 1988-ban, hogy a szamizdatról szóló stúdióvita, illetve Moldoványi Ferenc teljes vizsgafilmje eljusson a Színművészeti- és Filmművészeti Főiskoláról a nagyközönséghez.
Úgy éreztem ugyanis, hogy a vita moderátoraként (és félig-meddig résztvevőjeként) sikerült olyasmit is kiköhögtetnem Csikós Józseffel, az agitprop helyettes vezetőjével, amit akkoriban nem lehetett még szóba hozni sem. Legalábbis nem az első nyilvánosságban. Sokáig tartott a huzavona, volt nem kevés fogcsikorgatás, cenzúrázó hajlam a hatalom és tévéelnökség részéről, de nagy nehezen megígérték, hogy változtatás nélkül adásba engedik majd '89 márciusában. Én ebben nem bíztam. Már csak azért sem, mert közben hírét vettem, hogy az MTV saját gyártásban elkészített egy másik riportfilmet a szamizdatról, és ezt feltűnő sietséggel beszerkesztették a Hazai Tükör című adásba. Kőszeg azt írja: "Amikor Mester Ákos értesült a történtekről, felhívta K.-t, hogy tiltsa le az adást. Õ volt az első, aki interjút készített a szamizdatról, hogy jönnek ahhoz mások, hogy most elébe vágjanak."

Másként emlékszem. Nem azért hívtam Kőszeget, hogy letiltassak vele egy tévéadást (erre módja sem lett volna), hanem azért, hogy megoszszam vele azt a sejtésemet és dühömet, hogy a televízió vezetése a Hazai Tükör riportjának bemutatásával akarja megúszni Moldoványi Ferenc filmjének (és persze benne a stúdióvitának) műsorra tűzését.

Ettől függetlenül: ha Kőszeg Ferenc továbbra is határozottan állítja, hogy márpedig ő emlékszik jól, nincs vele vitám. De nem azért mert - kölcsönveszem szóhasználatát - "barátias viszonyunk" időközben "elenyészett", hanem épp ellenkezőleg: jobban bízom Kőszeg tisztességében, mint a magam memóriájában.

A Narancs és Kőszeg iránti változatlan nagyrabecsüléssel:

Mester Ákos

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.