Kádár

  • 1996. május 30.

Publicisztika

Laptársunk, a Beszélő közölte Kádár János utolsó nyilvános beszédét (amely eddig csak nehezen hozzáférhető pártkiadványokban volt olvasható) Kornis Mihály magyar író széljegyzeteivel, kiegészítéseivel. Kornis Mihály dolgozik azon, hogy az őszre előadható állapotba hozza a szöveget, és darabot, magyar drámát csináljon belőle.
Laptársunk, a Beszélő közölte Kádár János utolsó nyilvános beszédét (amely eddig csak nehezen hozzáférhető pártkiadványokban volt olvasható) Kornis Mihály magyar író széljegyzeteivel, kiegészítéseivel. Kornis Mihály dolgozik azon, hogy az őszre előadható állapotba hozza a szöveget, és darabot, magyar drámát csináljon belőle.

Azoknak, akik nem olvasnak szűk körben terjesztett MSZP-kiadványokat, és nem ismerték a szöveget, fantasztikus az öreg Kádár 1989. április 12-i beszéde. Akkor már majd egy éve kiakolbólítva a hatalomból, az 1988. májusi pártértekezlet óta vezérdíszpintyként, korábban nem létező funkcióban: pártelnökként, nagybetegen tartja meg saját maga szerint is utolsónak szánt beszédét. A rossz lelkiismeretű, szorongó, noha orvosi értelemben nem paranoid-pszichopata ember önigazolási kísérlete hangzott el. Tényleg olyan közhelyek ötlenek fel az emberben, hogy a valóságot semmi nem tudja überelni, hogy Ionesco angol nyelvkönyvi Mr. és Mrs. Martinja, Mr. és Mrs. Smithe kutya fasza egy olyan bővérű ká-európai abszurdhoz képest, mint Kádár János élete és műve. Hogy ez az ember az évszázad történelmének leghosszabban regnáló magyarja lehetett, hogy volt időszak, nem is rövid, amikor az volt a politikai kérdéseket lesöprő visszakérdés, hogy "mér´, gondolod, a Németh Károly jobb lenne?", vagy az aggodalmas jövőbe tekintés: Ajjaj, csak azt tudnánk, mi lesz a Kádár után!". Már egy jó ideje Kádár után vagyunk, lett, ami lett, jobb lett, ha nem is úgy, ahogy szerettük volna, de Kádárról érvényesen nemigen beszéltünk még. Lehetett azt érezni, három héttel a Nagy Imre-temetés után, amikor Kádár is meghalt, szinte mágikus módon, görög drámai időzítéssel, amikor felravatalozták a Fehér Házban, és tízezrek álltak sorban kondoleálni, hogy nem lesz ez könnyű, nem egy-két napon belül fogunk számot adni arról, hogy hogyan is pergett az a néhány évtizedecske 1956 és 1989 között.

Kornis Mihály úgy érezte, elég idő eltelt már ahhoz, hogy történelmi távlatilag, drámailag értékelhető legyen ez a "hihetetlen niemand, afféle lápi virág, átkozottul tehetséges - avagy szerencsétlenül szerencsés? -, de förtelmesen kulturálatlan figura; lumpenfazon". Egy "antitulok funkci", halálosan szorongó gyilkos, aki, ha kiesik a hatalomból, a sztálini perek koordinátáiban képzelte politikai és személyes jövőjét, aki a kis engedményekkel bűneiből remélt törleszteni picinyt. Munkatársaiban zsarolható cinkosokat látott, félt, bármikor jöhet valaki, aki megzsarolja őt, a tömeggyilkos helytartót, harminchárom évnyi uralkodása alatt mindvégig benne motoztak elfojtásai és a történelmi árnyak. "Hát tényleg ő volt a magyar kommunista Pisti; Sutyerák János, a bármire használható filkó." Hogy barlangfalra rajzolt bölényt böködve nem hajlandó Nagy Imre nevét kiejteni, hogy "az azóta meghalt emberről" beszél szenilis-összefüggéstelenül. Csakhogy az "azóta meghalt ember" nem akárhogy halt meg, nem véletlenül feküdt 31 évet arccal lefelé elkaparva, összedrótozott végtagokkal.

Kádár uralkodása óta a harmadik politikusgarnitúra van hatalmon Magyarországon. Egyiküknek sem volt olyan sok és olyan kevés hatalma, mint neki. De ami a legfontosabb: egyikőjüknek, sem Grószéknak, sem az Antall-kormányzat tagjainak, sem a mostaniaknak soha, egy percre sem kellett attól tartaniuk, hogy ha kibuknak a kormányzásból, megölik őket, vagy emigrálniuk kell. (Tekintsünk végig a XX. századi magyar történelmen, és sóhajtsunk a megkönnyebbüléstől, hogy ez így van.) Kádár János egy iszonyatos és megismételhetetlen kor iszonyatos terméke és teremtője volt, és ilyen kor nem lesz még egy. Még akkor sem, ha a nevével jelzett évtizedek jellegzetes figurái közül nap mint nap bukkan fel egy újabb neve az újságok hírrovatában és különféle állami intézmények vezető pozícióiban; még akkor sem, ha szelleme, mint Istené a vizek fölött, sokáig itt lebeg még a Mi Hazánk fölött.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.