Janisch Attila: Kemény két és fél év, minden eddiginél nagyobb taposás következik

  • Janisch Attila
  • 2019. október 25.

Publicisztika

Máris átgondoltan és összehangoltan folyik a fenyegetés.

Nehogy kétsége legyen bárkinek, hogy miközben Orbán nagyvonalúan és igazi államférfi látszatát keltve nyilvánosan arról beszél, hogy tiszteletben tartva az ellenzéki választók akaratát, a kormánya majd együttműködésre törekszik az ellenzéki polgármesterekkel és ellenzéki többségű közgyűlésekkel, mert mindeközben a háttérben máris nagy erővel, átgondoltan és összehangoltan folyik a fenyegetés, a megfélemlítés, a saját táboruk harcra, zavargásokra biztatása.

Hogy ez mennyire így van, elég megnézni Bayer Zsolt műsorait a Hírtévén. Bayer mindig köntörfalazás nélkül mondja ki azt, ami Orbán hazudozásai mögött a valódi központi direktíva. Láttuk a puccsista zavargásokat 2006-ban is, és már most elkezdődtek a szélsőjobbos masírozások Budapesten.

A karaktergyilkosságok, a rágalmak, a mocskolódások és a lakosság megfélemlítését célzó, a teljes bizonytalanság és a káosz érzetét keltő események, zavargások, a békemenetnek álcázott gyűlöletszeánszok mindennaposak lesznek, lehetnek a 2022-es országgyűlési választásokig hátralévő két és fél évben.

Orbán képtelen elegánsan veszíteni,

hiszen személyiségében nyoma sincs az eleganciának. Kulturálatlan, akarnok, kapzsi, önző, gyáva, de jól taktikázó és bosszúálló egyeduralkodó tapossa a földbe az országot lassan egy évtizede. Ne legyenek tehát kétségeink, hogy most, hogy megérezték a bukás lehetőségének egyelőre még csak halovány – de számukra már így is riasztó – előjelét, minden eddiginél nagyobb taposás következik.

Az egyik Békemenet a sok közül

Az egyik Békemenet a sok közül

Fotó: MTI

Nem lehet finnyásan félre fordítani a fejünket a demokratikus oldalon, nem törődve az ő sajtójukban és tévéikben terjesztett gyűlölködő rágalmakkal, mert ezek hosszú távon hatnak – és nem csak a saját táborukban –, hosszútávon mérgezik és zilálják szét a társadalmat. A rövidtávú – azonnal ható – bizonytalanságot a különböző akciózásokkal kívánják elérni.

Nem lehet félrefordított fejjel nem figyelemmel kísérni azt, hogy mit mondanak ezekben a műsorokban, mert ezekből lehet megtudni, hogy mi a destrukció haditerve, mik lesznek a lépései. Gátlástalanok lesznek és aljasok.

Pont úgy, mint eddig és mindig, csak most még aljasabbak és még gátlástalanabbak lesznek, mert (bár próbálják leplezni) eszement rémülettel észlelték, hogy el is veszíthetik az elveszíthetetlennek vélt hatalmukat, és belefuthatnak egy igazi elszámoltatásba, melynek következményeként felelniük és bűnhődniük kellene mindazokért a bűnökért, amit az ország és a társadalom ellen elkövettek.

Várhatóan lesznek tehát zavargások, botrányos cselekmények,

de ezektől sem megijedni nem szabad, sem belemenni az ő játékaiban, mert éppen ez lesz a célja ezeknek a provokációknak. Zavart kelteni és aztán a védekezésekről bebizonyítani, hogy azok nem az általuk generált okok okozatai, hanem a baloldali demokrata és liberális tábor veszedelmes megbízhatatlanságának a bizonyítékai.

Kemény, emberpróbáló két és fél év következik, amelyben összefogásra, higgadtságra és a helyzetek racionális mérlegelésére, bölcsességre és hosszú távú előrelátásra, kikezdhetetlen, korrupciómentes, példaadó politizálásra van szükség. Ez a kulcsa annak, hogy 2022-ben kormányváltó többséget szerezve teljesedjen ki az a demokratikus és valódi demokráciát kívánó társadalmi akarat, aminek a hosszú és passzív vegetálás utáni eszmélését jelezték a 2019-es önkormányzati választások.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.