Csomay Zsófia

Egy ház, ami megakadt a hely torkán

  • Csomay Zsófia
  • 2019. október 26.

Publicisztika

A Lánchíddal együtt megújulnak a hozzá kapcsolódó közterek. Talán ebben több közérdeket sikerül érvényre juttatni, mint a Clark Ádám téri szálloda megépítésénél.

A Clark Ádám tér Budapest és az ország egyik emblematikus helye, ami topográfiai és szellemi értelemben egyaránt értendő. A Gresham–Lánchíd–Alagút tengelyére szigorúan reagáló beépítés és a teret szegélyező eredeti épületek Ybl Miklós tervei alapján készültek. Ebből az együttesből ma már csak a Fő utca és a tér sarkán álló, nemrég felújított épület áll, amelyet jelenleg a CIB Bank birtokol. A vele szemben lévő telken – ahová az új szálló épült – évtizedekig láthatóak voltak az Ybl-ház tűzfalakhoz kapcsolódó maradványai.

A terecskét felületes automatizmussal unalmas tűzfal-dekorációként tartotta számon a városlakó, mígnem Kobza László tervei alapján új színezéssel új értelmet kapott. „A színek és persze az ezáltal életre keltett Ybl-féle tűzfal-architektúra egyszer csak, mint valami hologram, lábra állította azt a képzetsort, amely tereket, formákat, struktúrát – egyszóval házat helyettesít ezen a helyen” – írta róla Reimholz Péter építész a 80-as években.

A megmaradt földszinti árkádsorba betelepülő zenés kávézó, a hozzá tartozó kerthelyiséggel a budapestiek kedvenc helyévé vált. A körforgalom építése miatt jó darabot lehasítottak a lerombolt Ybl-épület képzeletbeli sarkából, ami kizárta, hogy a jövőben a régi épület kontúrján építkezzenek. Ezzel egyidejűleg a ház ikertestvérének a helyén – ami szintén elpusztult a háborúban – kialakult egy köztér a „0” kilométerkővel, a Sikló feljáratával és egy ideiglenesnek induló vendéglátó egységgel. A hely városszerkezeti és funkcionális definiálatlansága egyértelmű volt mindenki számára.

Szemben a város érdekével

Szemben a város érdekével

Fotó: Narancs

Több pályázatot is hirdettek a telekre, de mindig szállodafunkcióval. Az elkészült pályaművek között voltak rendkívül érdekes, innovatív megoldások, mint például Bán Ferencé, aki – az emeleti szinteken az eredeti épületkontúrt megtartva – egy, a közlekedési útba szerkesztett hatalmas pillérre állította az épületet. Hiába hirdettek azonban többször is győztest, az új épület terveinek elkészítését végül Anthony Gall építészre bízták. Ez az ingatlanfejlesztő szíve joga. Csakhogy…

Ha ennek a városnak ma volna olyan valóban felelős gazdája, mint a dualizmus idején a Közmunkák Tanácsa volt (amelynek köze sincs a tavaly sebtében felállított Fővárosi Közfejlesztések Tanácsához), ez a szálloda soha nem épülhetett volna fel. Addig semmiképpen, amíg ennek az egész területnek nem alkotják meg a pontos vízióját, ha már a korábbi javaslat egy évtizeddel ezelőtt kikerült a rendezési tervből.

Abban még az szerepelt, hogy a Várkert Bazár vonalától a Szilágyi Dezső térig terjedő szakaszon levezetik a forgalmat a föld alá, megszüntetve ezzel a Fő utca és a Clark Ádám tér elviselhetetlen zsúfoltságát és szennyezettségét. Az így kialakuló sétálóutca természetes módon kötötte volna össze a Vároldalt a Duna-parttal.

Ettől függetlenül egy ilyen jelentőségű telek beépítése előtt legalább a tér és a kapcsolódó területek közlekedési összefüggéseit, a szóba jöhető funkciókat, a Fő utca urbanisztikai problémáit, illetve a mára aszimmetrikussá vált térség építészeti kérdéseit meg kellett volna vizsgálni. Külön foglalkozni kellett volna azzal a telekosztási anomáliával, aminek következtében nem születhetett igazi tömblezárás.

Ehhez ugyanis – a tér és a Várhegy arányaira, morfológiájára tekintettel – csak a vele szomszédos saroktelekkel (Hunyadi János utca 2.) együtt engedélyezhették volna a beépítését. Lévén a két telek egy kellemetlen szögtörés mentén kapcsolódik, amire az új épület egyáltalán nem reagál. Az építészeti közöny következményeként a tömb kellős közepén 50 centiméter szélességben – a szögtörés vonalában – méltatlan módon kikandikál a régi ház tűzfala. A jelenlegi átforduló sarokbeépítés nem méltó a helyhez, véletlenszerűnek, tervezetlennek hat.

 

De más baj is van a házzal. Az épület felső két szintjén tetőidom helyett dupla tetőterasz készült, ami biztos záloga a vendéglátóipari sikernek és a jó bevételnek. De attól még rejtély, hogy miképpen tudta ezt a tervező engedélyeztetni. A Vároldalban a Duna-part felé a világörökségi védelem miatt még tetőablakot sem volna szabad létesíteni. Ehhez képest ez a szerénynek egyáltalán nem mondható felépítmény a kikandikáló alumíniumkéményekkel, a Várkert Bazár felől és a Lánchídról nézve is tökéletesen elrontja a Vároldal egyébként homogén tetővonulatát.

Valójában már a kiindulópont is hibás. Erre a telekre nem lett volna szabad szállodát építeni. A hotel immáron több mint egy éve működik, és jól látszik, hogy megakadt a hely torkán. Csak meg kell nézni, hogy ennek a homogénen kezelt homlokzatnak a Fő utcára ráforduló egynegyednyi szakaszán – a gazdasági bejárat és az autóbejárat környékén – mi történik naphosszat. A gazdasági udvarba állandó a belátás, ezerliteres kukák a szűk járdán, folytonos rakodás, cigarettázó, csevegő szállodai dolgozók, parkolóba igyekvő autók a járókelők közt.

Oroszlán itt, oroszlán ott

Oroszlán itt, oroszlán ott

Fotó: tripadvisor.hu

Mindez közvetlenül a sokcsillagos szálló kiülős kávézóterasza és a főbejárat mellett, amit a zebra előtt álló autók, gyalogosok, a buszra várók és a folyvást özönlő vaskos turistacsoportok még inkább zárójelbe tesznek. S mindez a Fő utca és a Clark Ádám tér nyomasztóan sűrű forgalmába beszorítva.

Ha a város érdekét nem írhatta volna felül a befektetői vágy, akkor itt a szakszerű és alapos funkcionális előkészítés után valóban csoda születhetett volna. Az átadási ceremónia hagymázas gőzén túl azonban még erősebb az érzet: a Clark Ádám téren a magánérdekek felülírták a köz szempontjait. A híd túloldalán még talán másként történhet – bár a volt Mahart-ház új fénydudoros tetővel megspékelt tervei keveseket tölthetnek el bizakodással.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.