Orbán kitart az „Isten, haza, család” hármas jelszava mellett

  • narancs.hu
  • 2019. október 23.

Belpol

A miniszterelnök idén zárt körben ünnepelt. Mi is csak a tévéközvetítés alapján tudunk beszámolni beszédéről. Orbán Viktor röviden beszélt, és szónoklatában feltűnően kerülte az aktuálpolitikai kiszólásokat.

„Az 1956-os szabadságharc is úgy indult, ahogy a mi forradalmaink kezdődni szoktak” - mondta Orbán Viktor a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen tartott esti ünnepségen. Ezzel arra utalt, hogy a forradalom előtt Cziffra György, akinek a kommunisták szétverték a kezét, előadott egy darabot, ami aztán vastapssal ért véget. Szerinte az ilyen események szokták beindítani a forradalmakat Magyarországon, és ez történ az akkori elődadás után is: a résztvevők közül sokan hazafelé menet letépték az utcákon a kommunista plakátokat.

„Amikor 1956 hőseire gondolunk, akkor fiatalokat látunk magunk előtt: pesti srácokat és lányokat” - mondta Orbán, azt hangsúlyozva, ami egy ideje a hivatalos NER-féle történelemszemlélet alapja: nem az értelmiségiek, nem Nagy Imre, nem a reformkommunisták, hanem kizárólag az utcán harcoló fiatalok voltak a forradalom kovászai. Szerinte a magyarok, az utca népe ekkora már megértette, hogy a kommunizmus hatalmas hazugság, elnyomó rendszer, amivel szemben harcolni kell.

„A villámcsapás erejével csapott az elméjükbe, hogy nekünk magyaroknak nincs más hazánk, a mi álmaink csak itt születhetnek meg, nincs nekünk másutt hely” - mondta Orbán, aki ezt követően most kivételesen nem Wass Albertet, hanem hosszú idő után

ismét Márai Sándort idézett a hazaszeretetről.

„A haza mi vagyunk mind, szőröstül-bőröstül. S haza csak addig van, amíg van, aki áldozatot hozzon érte” - mondta Orbán, és szerinte addig van haza, amíg a „hitványak”, „a külföldi zsoldban állok” kevesebben vannak, mint a hazafiak.

Szerinte a magyarok 1956-ban csodát tettek, és ma is ebből a csodából élünk. Ezt követően felsorolta, hány áldozata volt a forradalomnak, mert szerinte a szabadságnak nagy ára volt. Azt mondta, október 23-án a magyarok magyar, azaz

európai életformát akartak maguknak.

Szerinte Európa nyugati fele akkor még nem hasonlott meg, a nemzetek Európája volt, így a magyarok törekvése és a vágyott cél között nem volt ellentmondás Azt mondta, hogy egyetlen ország, Európa sem maradhat meg, ha múltjával szembefordul, és a keresztényi értékeket megtagadja.

Ezt követően arról beszélt, hogy a magyar történelem a szabadságharcok füzére, aminek köszönhetően lovagias nép lettünk. Meg kell értenünk szerinte a történelmi leckéket, ami bizony vizsgákkal, alkalmassági tesztekkel jár együtt: a helyes vagy a helytelen válaszokon múlik egy-egy állam sorsa, fennmaradása. Szerinte vannak olyan nemzetek, amelyek kihulltak, voltak, akik felsőbb osztályba léptek. Szerinte a magyarok az utóbbiak közé tartoznak a honfoglalástól az 1956-os forradalomig.

A szabadságharc hatása szerinte az egész Földgolyón érezhető volt, mert a kommunista megszállás, a kisszerűség ellen kelt fel a nemzet. És az 56-osok győztek, mert a bátorságuk és a hősiességük nagyságát hagyták örökségül, erkölcsi kapaszkodót adtak a forradalom elbukása utáni időszakban is.

„Mi magyarok ezer év alatt nyertük el a tudást, hogy ne a változóra, hanem mindig az állandóra, Istenre, hazára, családra tekintsük” - zárta rövid, alig 15 perces ünnepi beszédét a miniszterelnök.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.