Orbán kitart az „Isten, haza, család” hármas jelszava mellett

  • narancs.hu
  • 2019. október 23.

Belpol

A miniszterelnök idén zárt körben ünnepelt. Mi is csak a tévéközvetítés alapján tudunk beszámolni beszédéről. Orbán Viktor röviden beszélt, és szónoklatában feltűnően kerülte az aktuálpolitikai kiszólásokat.

„Az 1956-os szabadságharc is úgy indult, ahogy a mi forradalmaink kezdődni szoktak” - mondta Orbán Viktor a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen tartott esti ünnepségen. Ezzel arra utalt, hogy a forradalom előtt Cziffra György, akinek a kommunisták szétverték a kezét, előadott egy darabot, ami aztán vastapssal ért véget. Szerinte az ilyen események szokták beindítani a forradalmakat Magyarországon, és ez történ az akkori elődadás után is: a résztvevők közül sokan hazafelé menet letépték az utcákon a kommunista plakátokat.

„Amikor 1956 hőseire gondolunk, akkor fiatalokat látunk magunk előtt: pesti srácokat és lányokat” - mondta Orbán, azt hangsúlyozva, ami egy ideje a hivatalos NER-féle történelemszemlélet alapja: nem az értelmiségiek, nem Nagy Imre, nem a reformkommunisták, hanem kizárólag az utcán harcoló fiatalok voltak a forradalom kovászai. Szerinte a magyarok, az utca népe ekkora már megértette, hogy a kommunizmus hatalmas hazugság, elnyomó rendszer, amivel szemben harcolni kell.

„A villámcsapás erejével csapott az elméjükbe, hogy nekünk magyaroknak nincs más hazánk, a mi álmaink csak itt születhetnek meg, nincs nekünk másutt hely” - mondta Orbán, aki ezt követően most kivételesen nem Wass Albertet, hanem hosszú idő után

ismét Márai Sándort idézett a hazaszeretetről.

„A haza mi vagyunk mind, szőröstül-bőröstül. S haza csak addig van, amíg van, aki áldozatot hozzon érte” - mondta Orbán, és szerinte addig van haza, amíg a „hitványak”, „a külföldi zsoldban állok” kevesebben vannak, mint a hazafiak.

Szerinte a magyarok 1956-ban csodát tettek, és ma is ebből a csodából élünk. Ezt követően felsorolta, hány áldozata volt a forradalomnak, mert szerinte a szabadságnak nagy ára volt. Azt mondta, október 23-án a magyarok magyar, azaz

európai életformát akartak maguknak.

Szerinte Európa nyugati fele akkor még nem hasonlott meg, a nemzetek Európája volt, így a magyarok törekvése és a vágyott cél között nem volt ellentmondás Azt mondta, hogy egyetlen ország, Európa sem maradhat meg, ha múltjával szembefordul, és a keresztényi értékeket megtagadja.

Ezt követően arról beszélt, hogy a magyar történelem a szabadságharcok füzére, aminek köszönhetően lovagias nép lettünk. Meg kell értenünk szerinte a történelmi leckéket, ami bizony vizsgákkal, alkalmassági tesztekkel jár együtt: a helyes vagy a helytelen válaszokon múlik egy-egy állam sorsa, fennmaradása. Szerinte vannak olyan nemzetek, amelyek kihulltak, voltak, akik felsőbb osztályba léptek. Szerinte a magyarok az utóbbiak közé tartoznak a honfoglalástól az 1956-os forradalomig.

A szabadságharc hatása szerinte az egész Földgolyón érezhető volt, mert a kommunista megszállás, a kisszerűség ellen kelt fel a nemzet. És az 56-osok győztek, mert a bátorságuk és a hősiességük nagyságát hagyták örökségül, erkölcsi kapaszkodót adtak a forradalom elbukása utáni időszakban is.

„Mi magyarok ezer év alatt nyertük el a tudást, hogy ne a változóra, hanem mindig az állandóra, Istenre, hazára, családra tekintsük” - zárta rövid, alig 15 perces ünnepi beszédét a miniszterelnök.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.