Hammer Ferenc

Kétszer, aki gyorsan

Az olaszliszkai gyilkosság és a nyilvánosság

  • Hammer Ferenc
  • 2006. november 9.

Publicisztika

Az októberi utcai összecsapások kisöpörték a médiából az olaszliszkai lincselést követő fejleményeket. Ám ettől még mindannyiunkat érint, hogy hogyan tér vagy nem tér napirendre a tragédia fölött a közbeszéd. Az eset három, alábbiakban tárgyalandó szempontja ugyanis közvetlenül összefügg a magyar demokrácia állapotával.

*

Először. Az elszörnyedés után szinte automatikusan azon kezdtem gondolkodni, hogy mikor vezettem utoljára Olaszliszka környékén. És hogy nincs semmi okom hinni: adott esetben ne lehettem volna én is a tiszavasvári áldozat helyében. Talán nem tévedek, ha feltételezem, hogy ez a gondolat nem csak az én fejemben villant föl. A gyilkosság esetlegessége, az áldozat "kiválasztásának" önkényessége egy pillanatra kizökkentette a közvéleményt a racionális és érthető világ (periódusos rendszer, mikrobiológia, hüjegyurcsány) komfortos és meggyőző illúziójából. Egy pillanatig megint mint közösség szűkölhettünk a vak végzet önkénye miatt. A "velem is megtörténhet" érzésének erős, kollektív fellobbanását, az ezt követő rémületet, dühkitöréseket és vitákat persze egy mégoly fineszes szociológus is csak nehézkesen tudná regisztrálni. A közhatalom képviselőinek viszont érezniük kell, hogy ebben az alapjában véve konszolidált életvitelű országban milyen érzéseket kelt, ha egy faluban a bámész tömeg gyűrűjében, gyerekei szeme láttára vernek halálra valakit. Az áldozat kiválasztásának esetlegessége és a lincselés értelmetlensége és érthetetlensége miatt ez az eset különbözik a hasonlóan nagy riadalmat és felháborodást keltő móri mészárlástól vagy Simon Tibor megölésétől. Talán mondani se kéne: az igazságszolgáltatásra ezúttal még az árnyéka sem vetülhet annak a gyanúnak, hogy nem kellő alapossággal, odafigyeléssel és eltökéltséggel teszi a dolgát. A szakértő döntéshozók feladata, hogy megszabják, a főrendőr, a főügyész, netán egy kormánybiztos miként szavatolja, hogy ezúttal egyetlen bizonyíték se tűnjön el, vagy hogy ne kelljen eljárási hibák miatt megismételni a nyomozást. Bár általában óvnék a jog kacskaringóinak bármely "sürgősségi" kiegyenesítésétől, ebben az esetben nem ismétlődhet meg az, amit az igazságszolgáltatás tesz a Simon Tibor erőszakos halála miatti perben: 2002 óta, azaz négy év után most ott tartunk, hogy a megismételt bírósági eljárást követő ítéletek (egy év négy hónaptól négy és fél évig terjedő börtön) jogerőre emelkedése a tét.

*

Másodszor. A tragédia által exponált második problémára a TV2 Mokka című reggeli műsorában Jakupcsek Gabriella műsorvezető és Ligeti György jogvédő (Kurt Lewin Alapítvány) beszélgetése világított rá. Ez pedig a politikai kategorizáció kérdése. A vitában a szerep-osztás a szokásos volt. A jogvédő absztrakció (amúgy törzsökös felvilágosodáshagyomány) képtelen szót érteni a közvéleményt megszemélyesíteni kívánó (és emiatt magát kissé lassú felfogásúnak tettető) riporterrel. Ligetinek betű szerint természetesen mindenben igaza volt. A "Cigányok lincseltek Olaszliszkán" címmel vagy evvel a tanulsággal és - akár sorok közti - magyarázattal közzétett beszámolók kimerítik a szakmai dilettantizmusnak álcázott (vagy éppen kérkedőn vállalt) rasszista uszítás fogalmát. Hiszen a nyomozati szakaszban legfeljebb gyanúsítottakról beszélhetünk. És természetesen a bűnügyi hírekben immár szabályszegésnek számít az etnikai hovatartozás feltüntetése. Az is nyilvánvaló, hogy az identitás címkéjét az individuum helyezi magára, és nem a média osztogatja. Az sem kevésbé egyértelmű, hogy a romaság körülményének megemlítése csak akkor indokolható, ha egy romát rasszista indíttatású sérelem ér. S végül általában véve pedagógiailag hasznos és politikailag kívánatos, hogy a jogvédők hetyke krakélerséggel leckéztessenek újságírókat és médiacucukat a multikulturális egyszeregyből. Abban azonban biztos vagyok, hogy az efféle emberjogi rutinmutatványnak ezúttal csak "azt azért még szeretném hozzáfűzni" státusa kellene, hogy legyen a dolgok megbeszélése során. Az első pontban vázolt kollektív borzongás mellett ugyanis egyszerűen blaszfémnak tűnnek e banális megfontolások. A népérzület számára (sejtésem szerint) jelen esetben semmiféle "jogösztöni", intellektuális vagy morális problémát nem okoz cigányrémtettként tekinteni az olaszliszkai esetre. És evvel kezdeni kell valamit - még akkor is, ha az ellentmondás feloldhatatlannak tűnik.

Magyarország a rendszerváltással és az európai integrációval kinyilvánította, hogy minden állampolgárának elidegeníthetetlen joga van a méltósághoz, hogy senki méltósága nem sérülhet veleszületett, tanult vagy választott (nemi, nemzeti, etnikai, vallási, nyelvi vagy más) identitása miatt. Ám mivel a magyar kultúrában a csokoládéban lévő földimogyoró-morzsákhoz hasonlóan csak nyomaiban található a másik, neadjisten olykor nem túl méltóságteljes polgár méltóságának absztrakt tisztelete, az állam - mi mást tehetne - aufklérista eszközökkel, sokszor a népérzülettel szemben védi (váltakozó hatékonysággal) a hátrányos helyzetű kisebbségeket a többségi kacajtól, demagógiától és nyomort eredményező megkülönböztetésektől. És ez így van jól. Másrészt viszont tankönyvi igazság, hogy hosszú távon egyetlen jogrend sem lehet tartós, amely következetesen szembemegy a törvények népérzület által is elfogadott szellemével. Persze az unalmas hétköznapokon joga és kötelessége a kormányzatnak, hogy bizonyos ügyekben, az ország polgárainak érdekében szép szóval, ijesztgetéssel, mézesmadzaggal vagy vizes kötéllel bírja jobb belátásra a lakosságot. Az igazságszolgáltatásban és a rasszista felhorgadás ráncba szedésében megnyilvánuló mindennapi rutin itt és most azonban nem elég.

Természetesen a jogvédőnek az a dolga, hogy tiltakozzon, ha cigányügyként beszélnek az olaszliszkai esetről. Az az állítás, hangozzék el akár nyílt, akár burkolt formában, miszerint a) az elkövetők romák voltak, következésképp minden roma osztozik a felelősségben, b) az elkövetők romák voltak, következésképp minden roma potenciális gyilkos, és mint ilyen, ellenség, nyilvánvaló rasszizmus. Ám amikor a romákat övező általános viszolygás és megvetés százvagonnyi muníciót kaphat a gyilkosságot követő közbeszédből, az államnak átmenetileg fel kell függesztenie azt az amúgy indokoltan doktriner felvilágosult stratégiát, amely az olaszliszkai ügy egyetlen vonatkozásában sem hajlandó tudomásul venni a faluban a gyilkosság előtt és után kialakult állapotok etnikai dimenzióját. Az igazságszolgáltatás megteheti, sőt meg is kell tennie, hogy színvakon, mindenféle etnikai tartalom nélkül mérlegelje az esetet. De Olaszliszkán a falu közössége - számos más magyar faluhoz hasonlóan - sajnos etnikai választóvonalak szerint (is) határozza meg magát és rendezi be mindennapi életét. A szó legszorosabb, fizikai értelmében is. E határ két oldalán mind erősebb a félelem, a félelem pedig agressziót szül. Vajon van-e ennek köze a gyilkossághoz? Nem tudom, de szeretném tudni. És nem mentséget keresek a gyilkosok számára, hanem magyarázatot. Semmilyen módon nem beszélni a romák életének dolgairól a közvélemény nagy része számára is tehetetlenségnek, sőt kártékony és bűnös fafejűségnek tűnhet. A kérdés csak az, hogy mit mondunk. Hogy a megszólalók tekintettel vannak-e arra, hogy megszólalásuk következményeként létrejöhet-e nyilvános vita, artikulált párbeszéd az esetről. A rasszisták érvei ugyanis tételes cáfolatra szorulnak. És ne legyen igazam, de úgy vélem, hogy a jogvédő beszéd nyomán nem mérlegelő ellenérvek születnek, hanem papucsok repülnek a tévé felé.

A beszédnek pedig az lenne a funkciója, hogy megalapozza a cselekvést. A teendő ugyanis az antirasszista napirend fenntartása mellett az olaszliszkai esetre hivatkozó konkrét romapolitikai tettek kezdeményezése. Azoknak a politikáknak az eltökélt, hitelesen kérlelhetetlen megvalósítása, amelyekkel az állam különben is adós. Való igaz, emberjogi értelemben az olaszliszkai esetnek semmi köze nincs a roma gyerekek iskolai helyzetéhez. Mégis, az előző pontban említett rendkívüli közhatalmi überfőnök, miután kimerítő vizsgálata végén választ adott a fent firtatott kérdésekre, legjobban tenné, ha vinné a sátorfáját a következő állomáshelyére. Egyenest az oktatási minisztériumba. A maroknyi bionácit nem számítva abban valószínűleg teljes a nemzeti konszenzus, hogy a romák problémáit hosszú távon az iskolázottság oldhatja meg. Az államnak tehát konkrét lépésekben, azokat jól megjeleníthetően kell a roma kisiskolásokat megvédeni az iskolai szegregációval, az esetenként ellenséges környezettel, az esélyegyenlőtlenség jól és rosszul mérhető hátrányaival, sőt akár saját szüleikkel szemben is. A roma kisiskolások helyzete nemigen javult, sőt fontos vonatkozásokban rosszabbodott az elmúlt években, a mégoly liberális oktatáspolitikának tehát így is meg úgy is kötelessége lenne beavatkozni ott, ahol kell. De ezen kívül még egy fontos hozadéka lenne egy ilyen lépésnek. A közhatalom megmutatja, hogy a helyén van, és konkrét, megfogható választ tud adni az országot megdöbbentő rémtettre. És ilyen válaszra nem csak az oktatásban van szükség.

*

Harmadszor. A közhatalom e két lépése egy további szempontból is lényegbevágó fejleménnyel járhat a magyar demokráciára nézve. Általuk meg lehetne törni azt az ördögi kört, amelyben a mindennapi élet válságjelenségei kapcsán a jobboldal monopolizálni tudja a konkrét, a józan ész számára megragadható, a családi biztonságra és az egyéni felelősségre összpontosító világértelmezéseket. A baloldal, illetve a liberálisok ilyenkor hosszú távú, a közösségi felelősségre összpontosító megfontolásokkal operálnak, és ezek sosem tudnak megszabadulni az álnok magyarázkodás és a felelősség elsikálásának gyanújától. E kommunikációs hagyomány (melyet jól ismerhetünk az amerikai republikánusok és demokraták vitáinak szerkezetéből) kiegészül az identitáspolitizálás (különösen annak utángyártott butikváltozatainak) gyári hibájával. Azzal tudniillik, hogy elmulasztja a csendesen érdektelen többség számára is átélhetően megmutatni, hogy európai muszlimnak, pakisztáninak, romának, melegnek stb. lenni mennyiben tesz többet némely viselkedésbeli egzotikumnál, s hogy az illető identitás hordozói számtalan fontos módon kötődnek a többiek életéhez.

Itt kell megemlíteni, hogy az olaszliszkai eset fontos vonatkozási háttere a Moszkva téri szamurájkardos támadás. A közvélekedés szerint ekkor lyukra futottak és nevetségessé váltak a rasszizmust sejtő jogvédők. Azonban bármennyire is oktalan volt farkast kiáltani, fontos tudnunk, hogy az efféle "balesetek" szükségszerű velejárói a játszmának. A külföldi magyarverések miatt is olykor nevetségessé váltak azok, akik etnikai motivációt sejtettek másfajta csetepaték okaként. Csakhogy a sérelem természete ilyenkor megkívánja a gyors és egyértelmű választ a nyilvánosságban. Kétszer mond, aki gyorsan mond. És bármennyire különbözik is a két eset, a Moszkva téri ügy baljós árnya megnehezíti a világos beszédet az olaszliszkai esetről: ott ugyanis megrendült az efféle konfliktusokat megbeszélni kívánó szokások és viták hitele. Ha most a rasszista uszítással szemben a szokásos jogvédő álláspont lesz az egyetlen állítás, és nincs mellé néhány jól látható tett, akkor az antirasszista jogvédelem, bármennyire előre is viszi a dolgok megbeszélését azzal, hogy rámutat helytelen vagy bűnös értelmezésekre, éppúgy meg is nehezíti azt. A megrettent, egyszeri tévénéző csak annyit ért majd meg, hogy a lincselésre értelmetlen jogi csűrés-csavarás a válasz, amivel "a cigányokat védik". És akkor baj lesz. Baj lesz, ha az olaszliszkai ügy vitájában az uszítók ámokfutásával szemben az érveket kizárólag bülbülszavú szociológusok szállítják majd (különös tekintettel a káros médiasztereotípiákra). Abból is baj lesz, ha a megrendült tévénézőt jogvédők kórusa osztja ki arról, hogy valaki roma mivolta csak akkor lehet beszédtéma magasabb körökben, ha az rasszista akció indoka, és punktum. Ám a legnagyobb baj abból lesz, ha a közhatalom a szokásos cammogós, adminisztratív patópálizmussal viszonyul e bűntényhez, és a tetteket, a konkrét változásokat kívánó akaratot azok prédájának hagyja, akik a felfegyverkezést és az önbíráskodást tanácsolják Magyarország megrettent lakóinak.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.