Uralkodó eszmék

  • Marosán György
  • 2006. november 9.

Publicisztika

Európa a jóléti állam bölcsője, a társadalmi szolidaritás gyarapodó intézményeinek kigondolója és működtetője. Joggal büszke erre a modellre, amit irigyelnek és másolni igyekeznek szerte a világon.

Európa a jóléti állam bölcsője, a társadalmi szolidaritás gyarapodó intézményeinek kigondolója és működtetője. Joggal büszke erre a modellre, amit irigyelnek és másolni igyekeznek szerte a világon. A jóléti állam rendszerei - az ingyenes orvosi ellátás, a mindenki előtt megnyitott felsőfokú oktatás, a szociális juttatások jelentős részének alanyi jogúvá tétele - a II. világháborút követően terjedtek el. A gondolatot, majd annak megvalósulását éles viták kísérték. Egyes mozgalmak hagyományai szemben álltak vele, mások éppen ezt hirdették. Végül azonban mindenütt létrejöttek az intézmények, és - a politikai széljárástól, az egymást váltó, eltérő irányzatú pártoktól függetlenül - megváltoztathatatlan részei lettek a gazdasági, politikai és hatalmi struktúráknak.

Elterjedésüknek a sok egyedi tényező mellett volt egy, a gondolkodás mélyrétegeit érintő vonulata is. Az emberek többsége - politikai beállítódásától függetlenül - felismerte: számára is előnyöket rejt, ha a társadalmi felemelkedésből korábban kirekesztett rétegek részt kapnak a gyarapodó közvagyon jótéteményeiből. A korszellem azt sugallta: az egész társadalom fejlődését szolgálja, ha mindenki számára hozzáférhetővé válik a képzés, az egészségügyi ellátás, a nyugdíj. Nem pusztán a könyörületesség miatt. A köz érdekét szolgálja, ha védőháló óvja az önhibájukon kívül hátrányos helyzetbe kerülteket, és mindenki esélyt kap tehetségének kibontakoztatására.

Ám amint a társadalmi szolidaritás intézményei általánosan elterjedtek, elbizonytalanodott a korábban egyértelmű akarat. Az elmúlt húsz évet a sodródás jellemezte: az éppen hatalomra került pártok - az ingadozó közhangulat és a pillanatnyi erőviszonyok hatására - hol kiterjesztették, hol szűkebbre vonták a jóléti állam alanyi jogon járó szolgáltatásait. Az utóbbit a baloldal az önzés térnyerésére vezette vissza, a jobboldal viszont azt hangsúlyozta: az emberek ráébredtek arra, hogy elvész az adójuk, ha alacsony hatékonyságú társadalmi programokra költik.

*

A gondolkodók régóta vitatkoznak az emberi természetről. Sokan alapvetően önzőnek, mások, nem kevesebben, önzetlennek gondolják. Az evolúció modellje összebékíti a két - látszólag szemben álló - nézetet. Minthogy az élet sokféle helyzetében az önzés és az önzetlenség egyaránt segítheti a túlélést, biztos, ami biztos, mindkét tulajdonság "beleprogramozódik" az egyén viselkedésébe. A társadalmi élet alaphelyzetei - a folyamatos együttműködés és az állandó csere kényszere - egy különös viselkedési módot alakítottak ki. Minden ma létező - ipari, ipar utáni és ipar előtti - társadalomban az emberek egyszerre vannak "beállítva" az együttműködésre és az ezt megszegők megbüntetésére. A Föld bármely pontján felcseperedve megtanuljuk, hogy a tevékenységek széles spektrumán - az áruk, a gesztusok, az ígéretek, az érzések cseréjénél - a "szemet szemért" (angolul tit-for-tat) szabályai szerint járjunk el: bizalmat előlegezünk partnerünknek, együttműködünk vele, nem csalunk elsőként, de megbüntetjük - akár saját kárunkon is -, ha vét e szabályok ellen. Ez a hétköznapok gyakran ösztönös gyakorlatában újra és újra igazolódó beállítódás - a "ne tedd mással azt, amit nem szeretnéd, ha veled tennének" aranyszabályává válva - metafizikai legitimációt is kapott.

A korszellem a múlt század utolsó két évtizedéig kívánatosnak tartotta, hogy azokat, akik hátrányos társadalmi helyzetük, előnytelen családi körülményeik miatt, vagy azért, mert elmaradott térségben élnek, kimaradtak a társadalmi felemelkedésből, a közösség hozzásegítse a tanuláshoz, a képzéshez, a munkavállaláshoz, a vállalkozás indításhoz. A megértő tit-for-tat azt sugallta: megérdemlik - mert meghálálják. És valóban, az alanyi jogon járó segítséget nyújtó társadalmak fejlődése felgyorsult. Ám az intézményesült támogatás egyre többek életmódjába épült be. Ezzel az eredeti szándék - az esély megteremtése mindenki számára, hogy maga oldja meg saját problémáit - eltorzult. Mind többen nem azt keresték, hogyan állhatnának a saját lábukra, hanem azt, hogy mi módon férhetnének hozzá a támogatásokhoz. A korábban adakozó kedvű társadalom pedig azt vette észre: a segítség nem nyer viszonzást, a szabályokkal visszaélnek, a támogatás "érdemteleneknek" jut.

A korszellem változni kezdett. Ugyanazok, akik korábban az általános szolidaritást indokoltnak, az esélyteremtés közösségi támogatását hasznosnak ítélték, immár úgy tekintettek a mind nagyobb számú kedvezményezettre, mint lusta, a közösségen élősködő, a szabályokat áthágó, így segítségre érdemtelen személyekre. Fokozatosan megvonták rokonszenvüket: az adófizetési morál romlott, az adakozóképesség és a szociális támogatás mértéke csökkent. Nőtt viszont a hajlandóság a támogatások szigorú - sokszor megalázónak tűnő - ellenőrzésére és a közösen elfogadott szabályok megsértőinek megbüntetésére. A társadalmi programok mindinkább igyekeztek különbséget tenni a "valóban rászorultak" és a "közösséget pumpolók" között. Terjedtek azok a megoldások - például a munkanélküli-segély helyett egyéni számlán gyűlő megtakarítás a munkakeresés idejére -, amelyek a közösség feltétlen szolidaritása helyett az egyéni felelősségre és az önsegítés logikájára alapoznak.

Európát ma két trend tartja fogságában. Sikereinek történelmi forrása - a protestáns etika életprogramja - teret veszít. A felnövekvő nemzedék a hedonista életmodellre esküszik. Visszaszorul a személyes jövőről való gondoskodás - azaz a befektetés önmagamba (tanulás, egészséges életmód) és a családi jövőbe (állandó képzés, megtakarítás, takarékoskodás, családalapítás, gyerekvállalás és -nevelés). Csökken a lemondást, kitartást igényelő alkotás és munka választásának vonzereje. A "fogyasztásvezérelt" társadalom az "élményvezérelt" egyént boldogtalanságra "programozza". Mindeközben Kínában és Indiában több európányi tanult, szorgalmas, a lemondást vállaló és a változásokat elfogadó fiatal vár arra, hogy a tőke - kikerülve a megfelelő megtérülést nem kínáló térségeket és embereket - lehetővé tegye számára a társadalmi felemelkedést.

A másik trend az Európa történelmi sikereit megalapozó "társadalmi intézmények" hatékony működésének erodálódása. A példa nélküli fejlődést a fejlett piaci viszonyok, a jól működő törvények, a társadalmi megállapodások tisztelete, a hatékony és nem korrupt kormányzás, a szerződések betartásának részrehajlás nélküli kikényszerítése, az egyéni érdeket érvényesülni hagyó gazdasági szabályozás, a verseny szabályainak tiszteletben tartása és a tulajdonos védelme tette lehetővé - legyen bár utóbbi akár külföldi, akár belföldi. Ezen intézmények alapját a polgárok közötti bizalom, az együttműködési készség, a fair megoldások keresése és a megegyezésre való hajlandóság alkotja. Ám ezek a történelmileg megszenvedett erények - amelyek létrejöttében és fennmaradásában döntő szerepe van a tit-for-tat aranyszabálynak - nem tartanak örökké. Európa ma egyre súlyosabb problémaként érzékeli a "potyautasságot". Ezért a bizalmon, a szabadságon, a szorgalmon és a teljesítményen alapuló kultúra más életmodellt befogadó képessége a végéhez közeledik. Az "idegenekkel" kapcsolatos közhangulat romlásának leginkább elgondolkoztató tüneteit éppen a legdemokratikusabb országok mutatják. Megkezdődött a mindenkire kiterjedő bizalom, az elnéző tolerancia és a feltétlen segítőkészség hálójának szétesése.

*

E változás tükrében kell szemlélni napjaink Magyarországát. Fogadjuk el - és érezzük át teljes értelmében - a jelmondatot: "Most csak Magyarország számít." Ha valóban csak Magyarország számít, akkor "vigyázó szemünket" Európára kell vetni, Európának pedig a globalizáció és a verseny kiéleződésének elfogadása felé kell irányt vennie. A korszellem ma a megértő tit-for-tat helyett a szigorú kölcsönösséget hirdeti: gondoskodj magadról és az utódokról. Fordíts figyelmet gyermekeid nevelésére. Fektess be a nyugdíjadba és az egészségedbe. Takarékoskodj arra az időre, amikor nincs munkád, és tanulj új szakmát. Fizess adót, és ellenőrizd, mire költötték. Ne engedd, hogy összefirkálják a falat és tönkretegyék a villamost. Szólj rá arra, aki felgyújtja a kukát, és utasítsd el azt, aki arra buzdít, hogy ne fizessenek adót az emberek. Érezd személyes kötelességednek megbüntetni a közös szabályok megszegőit, és állj ki azok mellett, akik ezt - akár saját kárukra is - megteszik.

Néhány évtizeddel ezelőtt Margaret Thatcher egy újságíró kérdésére összefoglalta - ahogy ő mondta - a normális társadalomról vallott nézetét: "Tisztességes munkáért tisztességes bért. Ne költs többet, mint amit kerestél. Fizesd időben a törlesztőrészletet. Támogasd a helyi rendőrséget." Abban az időben ellenszenvesek voltak számomra ezek a jelszavak. Ma megértőbb vagyok a sugallt gondolatok iránt. A változás elkerülhetetlen, márpedig - De Gaulle elnök elhíresült szavaival - "ami elkerülhetetlen, annak élére kell állni". Aki kivonja magát a kor követelménye alól, az lehet ideig-óráig népszerű politikus. A történelemben azonban csak az lesz jelentős személyiség, aki felismeri a korszellemet, és annak logikája szerint cselekszik.

A szerző közgazdász.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”