Mihancsik Zsófia

Kicsi vagyok, beléd rúgok

Majtényi László esete a politikával és a bulvárral

  • Mihancsik Zsófia
  • 2009. november 12.

Publicisztika

"'Majtényinak egyetlen mentsége lehet, ha bizonyítékot szolgáltat arra, hogy elrabolták az ufók, és ezért nem szabad akaratából cselekedett. Az viszont teljesen nyilvánvaló, hogy Majtényi László, az ORTT elnöke megőrült.' Olvasta ezeket az idézeteket?" Ezt a kérdést tette fel Majtényi Lászlónak, az ORTT frissen lemondott elnökének a TV2 műsorvezetője a múlt hétfő reggeli Mokkában, azt állítva, hogy az idézet a Magyar Demokrata Fórum előző pénteken megjelent közleményéből való.

Majtényi László, az ORTT frissen leköszönt (a szélsőjobboldali kommentálók szerint: bukott) elnöke csodálkozott. Bizonyára olvasta az MDF pénteki közleményét, amely így értelmezte az ő lemondását: "Lesújtó bizonyítványt állít ki a magyar demokráciáról, hogy az ORTT elnöke a frekvenciadöntéssel kapcsolatos pártpolitikai befolyásra való hivatkozással volt kénytelen lemondani tisztségéről", és nem értette, hogyan lett ő hirtelen ufópréda őrült ugyanezen MDF szerint. "Szerintem ön valamit eltévesztett" - mondta a műsorvezetőnek, aki méltatlankodva hárította el a puszta feltételezést is.

*

Az írás, amelyből a műsorvezető idézett, az MDF honlapján jelent meg, "Orbánnak nincs dolga" címmel, és a frekvenciapályázat-ügyben képviselt fideszes logikát és álláspontot karikírozta (hogy Hollós János, az írás szerzője, az MDF sajtófőnöke miért a párt hivatalos honlapján, hivatalos minőségében éli ki szépírói hajlamait, erről nincs információnk).

A műsorvezetői magatartás azért élt még egy napot, mert az MDF reagált a történtekre "Az igénytelen bulvár" című közleményében. "Így nem szabad műsort vezetni", írta Dávid Ibolya, hiszen a műsorvezető, "amellett, hogy rosszhiszeműen tudósított az MDF álláspontjáról, éppen azt a Majtényi Lászlót alázta meg, aki a posztjáról való lemondással mindenki másnál elkeseredettebben tiltakozott a politika és a gazdaság összefonódása ellen."

A műsorvezető, bizonyos Kárász Róbert másnap reggel helyesbített. Elnézést kért, mert nem értette az írás iróniáját, de mégsem kért elnézést, mert nem volt "rosszhiszemű", nem szándékosan értette félre, amit olvasott. Ezzel ő is, a Tv2 is lezártnak tekintette az ügyet. Sem ő, sem televíziós főnökei nem tették fel maguknak a kérdést, hogy vajon alkalmas-e bármilyen agymunkára az a műsorvezető, aki képtelen megérteni a kezébe nyomott szöveget, sőt aki önmaga mentségére azt hozza fel, hogy nem szándékosan értette félre: tőle ennyi telik, ő így tud olvasni és szöveget értelmezni.

Arról az apróságról természetesen szó sem esett a nyilvánosságban, hiszen a reggeli politikai műsorokban megszokott dolog, hogy a műsorvezető úgy beszélt Majtényi Lászlóval, mint egy sumákoló idiótával. Miután Majtényi részletesen megindokolta a beszélgetésben, mi volt a baja a pályázatokkal és az ORTT-döntéssel, miért mondott le és miért nem írja alá a szerződéseket, Kárász Róbert műsorvezető újra felteszi a kérdést, hogy tehát akkor miért is nem írja alá, miféle morális oka is lehet neki arra, hogy ne írja alá. Majtényi nem érti a kérdést, hiszen egészen idáig erről beszélt. Mire a műsorvezető kioktatja: "Szerintem a kérdés tökéletesen érthető volt, maximum nem akar vagy nem tud rá - hogy mondjam - adekvát választ adni." Vagyis Kárász Róbert azt közli a nézővel, hogy amit addig Majtényitól hallott, felejtse el, mert Majtényi valójában vagy ostoba - azt se tudja, miért nem ír alá valamit -, vagy sumák hazudozó, aki moralitást emleget ahelyett, hogy megmondaná az igazat.

*

Mert van igazság. Szalai Annamáriától, az ORTT fideszes delegáltjától tudjuk. Az igazság háromosztatú. Egyrészt Majtényi nem demokrata - ellentétben, gondolom, Szalai Annamáriával -, mert "nehezen viselte, ha egy demokratikus testületben kisebbségben maradt". Másrészt befolyás alatt áll: "Gyakran saját döntésétől is elhatárolódott külső nyomás hatására." Hogy ez pártpolitikai nyomás vagy gazdasági érdekszervezetek befolyása-e, netán Majtényi magvanincs személyiség, akit külső nyomások könnyen fordítanak önmagával szembe, erről nem értekezett a velejéig demokrata pártdelegált. És a legsúlyosabb eleme az igazságnak: Majtényi "ahelyett, hogy vezette volna, kívülálló értelmiségiként kritizálta a testületet". Javaslom, hogy ezen a mondaton ki-ki hosszan gondolkozzon el, mert pontos képet kaphat arról, hogy a Fidesz egyik jeles képviselője mit gondol a vitáról, a bírálatról, az értelmiségi szerepről és a testülettel (párttal) való azonosulás kívánatos mértékéről. (Mellesleg ugyanazt, amit Uj Péter, az Index főszerkesztője, aki szerint "maga az ORTT elnöke játszsza el a legnaivabb szerencsétlent, az egyszeri hülyegyereket, aki most döbben rá, hogy a kuplerájban nem a belső értékeit kedvelték meg az igazán szűziesnek tűnő alkalmazottak, és felhorgad benne a löttyös puritán erkölcsi indíttatás. Majtényi Don Quijote hősieskedik a mutyizó pártok ellen, miközben egy eleve pártmutyizásra kitalált testület elnöke".)

Így bánik el a pártkatona és a pártos - vagy egyszerűen korlátolt, felelőtlen és cinikus - újságíró egy olyan magatartással, amely az utóbbi húsz évben fehér holló lett a magyar demokráciában, és amelynek a hitelvesztéséhez, eltűnéséhez maguk is tetemesen hozzájárultak és hozzájárulnak. Így lesz az ember szuverenitásából, önmagához való hűségéből, a demokrácia és a jogállam melletti nyílt kiállásából, egyszóval a citoyen magatartásból kigúnyolásra, megvetésre, lenézésre méltó balfácánság.

Majtényit kiveti magából ez a szép új világ, de nem baj, a lényeg az, hogy mindenki más megtalálja a helyét benne. Ki agyondotált ORTT-tag, ki agyondotált főszerkesztő, ki agyondotált "celeb". Ahogy az egyik bulvárlap írta az Orbán-kormány idején az MTV botrányos reggeli műsorát vezető Kárász Róbertről: "Sokat küzdött, de végre nemcsak a magánéletében, hanem a szakmájában is megtalálta a helyét." És tényleg! Egyszerre masszírozhatja híres modellek lábát, és hülyézheti le az ORTT lemondott elnökét a TV2 reggeli műsorában. Az ő "szakmájukban" az olvasni tudás és a tisztesség egyik tevékenységhez sem szükséges feltétel.

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.