Mr. Two-Face

Publicisztika

Éltesebb olvasóink biztosan emlékeznek arra az amúgy jóravaló fiatalemberre, aki az előző rezsimben, annak is már a vége felé olyan mondatok kíséretében fogta meg a kabátgombjukat, hogy "persze, Sztálint nem akarom védeni, de Lenin igazából jót akart", vagy hogy "rendben, bajod van Marxszal, de könyörgöm, előbb olvasd el rendesen". És nem értette! Esetleg Marx születésének valamelyik évfordulóján olyan postai képes levelezőlapot adott át barátainak (nyugati importból), amelyen a vicces grafika a filozófust konfettiesőben, mókás papírcsákóban, születésnapi tortával és kissé pityókosan ábrázolta.

Éltesebb olvasóink biztosan emlékeznek arra az amúgy jóravaló fiatalemberre, aki az előző rezsimben, annak is már a vége felé olyan mondatok kíséretében fogta meg a kabátgombjukat, hogy "persze, Sztálint nem akarom védeni, de Lenin igazából jót akart", vagy hogy "rendben, bajod van Marxszal, de könyörgöm, előbb olvasd el rendesen". És nem értette! Esetleg Marx születésének valamelyik évfordulóján olyan postai képes levelezőlapot adott át barátainak (nyugati importból), amelyen a vicces grafika a filozófust konfettiesőben, mókás papírcsákóban, születésnapi tortával és kissé pityókosan ábrázolta.

Ez a korabeli típusfigura az Eszmélet c. politikai-elméleti havilapról jutott az eszünkbe, amely, bár igyekszik a kurrens európai alternatív baloldal témáit és nyelvezetét megragadni, mégis ezt a fajta avíttságot, áporodottságot sugározza. Amivel, esküszünk, semmi bajunk, mindenki azt ír, amit akar, és annyira korlátolt, amennyire jólesik neki, amíg nem akar másokat bántani. Viszont ennek a havilapnak a főszerkesztőjét, Andor Lászlót találta meg a kormányfő a magyar uniós biztosi posztra.

Hogy Andor jelen nézeteire mennyire jellemző az Eszmélet irányultsága, azt nem tudhatjuk - még egy havilapot sem lehet könnyű éveken át in absentia irányítani, és Andor egy ideje már az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) magyar igazgatójaként szolgál a ködös Londonban. De ha egyszer ő főszerkeszti azt az újságot, amely nem kicsit gyanakvó az Egyesült Államokkal szemben; amely időnként rehabilitálná (a történelem ítélőszéke előtt!) Lenint; amely enyhén szólva nem barátja a globalizációnak meg a "transznacionális" tőkének, sőt, középtávlati céljai közt a "tőkés rend" radikális meghaladása szerepel, viszont már most rosszall mindenféle privatizációt és a "közösségi tulajdonformák" mellett tör lándzsát; amely meglehetős kielégületlenséggel szemléli a polgári demokráciák intézményrendszerét is (a "felépítményt"!); s amely a pár éve még oly sikeres európai szociáldemokráciát ha munkásárulónak nem is nevezi, de jobboldali elhajlónak talán már igen, és mindenképp a "nagytőke" elvtelen puszipajtásának, ellenben afféle szellemi melegedőként szolgál a rendszerellenes baloldal megannyi diffúz irányzatának - szóval ha egyszer Andor László neve szerepel ezen orgánum impresszumának a tetején, akkor, vélnénk, komoly kifogásai nem lehetnek a benne hirdetett ideológiával szemben. (Még akkor is, ha Andor legutóbbi, a világválságról szóló írásaiban semmi "radikális" nincsen, semmi olyasmi, ami ne hangozhatna el mainstream bal- vagy jobboldali politikusok szájából.)

Ettől persze még mérsékelten vicces marhaság "kommunista bankárnak" nevezni őt, mint tette azt a Fidesz (Répássy Róbert szájával) - és nem csak azért, mert komcsizni egyáltalán nem jó humor, hanem azért is, mert az EBRD nem klasszikus bank, hanem fejlesztési ügynökség, és Andor sem bankár (volt), hanem a részvényes magyar állam képviselője az igazgatóságban. Ráadásul az EBRD ugyan nem bank, de kommunistának még kevésbé kommunista. ' volt például az egyik fő tulajdonosa a Hospinvest Zrt.-nek Magyarországon, amely cégcsoport az egészségügyi ellátás privatizációjában óhajtott részt venni - egészen addig, amíg Répássy Róbert pártja ezt szívós munkával lehetetlenné nem tette. Nota bene, pontosan olyan érvekkel, amilyenekkel Andor újságja van tele. Azé az Andoré, aki viszont ebben az időszakban az EBRD tisztviselője volt!

Ebből egy tanulság biztosan adódik: itt vagy mindenki komcsi, vagy senki nem az, esetleg felváltva. (Huh, kiszaladt.) Semmi másért nem kezeskedünk. Most már csak jó hazafiként azon kell drukkolnunk, hogy a reggel 9-től délután 5-ig tartó Andor László - és Veres Jánoshoz képest kétségkívül kész megváltás a jelölése! - a munkaidőn kívüli hobbi-Andorral legfeljebb vitatkozzon, de ne engedjen neki semmi szín alatt. Ha már a két Andor az emberi önszerveződés ama platformjának lesz az egyik fontos fogaskereke, amelynek a szabad, mindenki számára egyenlő feltételekkel működő piac, a szabad versenyen alapuló gazdaság, a szabályozó és a szolgáltató állam, a globális gazdaság meg a szabad individuum az ideálja.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.