Szabó Attila

Kinek a bűne?

Pornó és társadalompolitika

Publicisztika

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

Pedig a pornóipar egy szereplőjét színtiszta álszentség ily módon elítélni, ugyanakkor felelőtlenség nem beszélni arról, hogyan lett ez a megélhetés sokak számára választási lehetőség. A pornográfia ugyanis társadalompolitikai kérdés; és a közhatalom megszerzéséért küzdő pártoknak sokkal inkább erről a vetületéről illene beszélniük.

A rendszer része

A szocialista érában a pornó hivatalosan tiltott volt Magyarországon. A megvalósult szocializmus ideológiája nem tolerálta a szexuális szabadságot és a nyílt szexuális tartalmakat. Ennek ellenére létezett egyfajta rejtett, underground pornófogyasztás, jellemzően csempészett külföldi magazinok, 8 milliméteres filmszalagok, később videokazetták révén, amelyeket szűk körben, nagy kockázat árán terjesztettek. A hozzáférés korlátozott volt, és súlyos jogi következményekkel járhatott. Házi készítésű vagy más forrásból származó, rossz minőségű, „amatőr” anyagok is keringtek, de ezek is a tiltott kategóriába tartoztak. A „szocialista erkölcs” szigorúan elítélte, társadalmilag illegitimként bélyegezte meg a pornót.

A rendszerváltás hirtelen és alapvetően változtatta meg ezt a helyzetet. A politikai és gazdasági szabadság részeként megjelent a szexuális tartalmú kiadványok és videók piaca is, a pornográfia legális és nyíltan terjeszthető lett, és a társadalmi diskurzus részévé vált. Sokan a szólásszabadsághoz való jog részeként tekintettek rá, mások a szexuális tartalom hatása miatt aggódtak. Aztán a 2000-es évek elejétől az internet és a digitális technológia forradalmasította a pornófogyasztást. Eljött a teljes és azonnali hozzáférhetőség, az ingyenes és fizetős oldalak korszaka; a streaming technológia fejlődésével pedig már letöltésre sem volt szükség. A webkamerás szolgáltatások, a különböző niche kategóriák, és az amatőr pornóplatformok megjelenése tovább bővítette a kínálatot.

Az, hogy a pornó nyílttá, sőt a digitális korban szinte kikerülhetetlenné vált a magyar társadalomban, mélyrehatóan befolyásolta a szexualitásról alkotott képünket és a kapcsolati normáinkat. A magyar állam pedig nem tett semmit ebben az ügyben. Ahelyett, hogy a jogalkotó a gyermekek védelmében például a pornó káros hatásait igyekezett volna korlátozni, inkább a Pride-ot próbálta betiltani. Ezzel a magyar állam, illetve a közhatalmat birtokló pártok – a globális trendekkel összhangban – az elmúlt 35 évben hozzájárultak ahhoz, hogy a pornó legitim értékválasztás legyen: nézhető, előállítható, a siker bevett útja. Pedig nem azokat kéne minősíteni, akik az előállításában részt vesznek, hanem azokat, akik az energiaitalok vagy a könnyű drogok használatát korlátozzák ugyan, de ezt az iparágat nem. Más országokban legalább próbálkoznak, és legalább jelzik, hogy a pornó nem legitim érték, hiszen elképesztően káros hatást gyakorol a benne szereplő nőkre, sőt egyes érvek szerint mindenkire.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Buli a reggeli felfrissüléstől kifulladásig – így látják az idei Szigetet a Narancs fotósai

  • narancs.hu

Meglepő fesztiválszettek, fényes nappal is csapató bulizók, rengeteg por, a koncerten épp elénk beálló ismeretlen, neonfényekkel kivilágított ösvények, napközbeni workshopok, esti koncertek, hajnalig tartó bulik és sakk a WC-ben – a Sziget az idén is pont ugyanolyan őrült, mint a korábbi években. Mutatjuk a Narancs fotósainak legjobb képeit az idei fesztiválról! 

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.