Schlanger Márton

Presztízskérdés

A KSH szegénységi adatairól

Publicisztika

A magyar kormányzat hosszú ideje azt kommunikálja, hogy csökkent a szegénység Magyarországon, az MCC-s Sebestyén Géza pedig odáig jutott, hogy idén februárban bejelentette a szegénység eltűnését is. A kormány helyzetértékelése eddig is vitatható volt, és a KSH szegénységi adatai körül felfedezett furcsaságok tovább bonyolítják ezt az így is zavaros ügyet.

A minap a KSH a 444.hu megkeresésére azt közölte, lezárult a kérdéses szegénységi adatok hitelesítése, és most az Eurostatnál pattog a labda, de minden további magyarázatot mellőztek, ami még jobban felborzolta a kedélyeket. Nem először merülnek fel égető kérdések a KSH módszerei és publikált adatai kapcsán (erről korábban lásd: Mindenki hibázhat, Magyar Narancs, 2025. április 17.), és ha egy ország hivatalos statisztikai szerve téved, annak súlyos gazdasági, társadalmi, politikai következményei lehetnek.

Mi tehát a helyzet a magyar szegénységi adatokkal?

 *

E cikk szerzője 2021-ben írta Mélyszegénységet célzó jólétnövelő közpolitika Magyarországon című dolgozatát, amelynek témája leegyszerűsítve: nőtt vagy csökkent a szegénység 2010 óta Magyarországon? A szegénységkutatásnak jelentős a magyar és a nemzetközi irodalma, sokan sokféle módon kutatják a szegénység mértékét. Magam 2021-ben arra jutottam, hogy a szegénység 2010 óta nőtt is, csökkent is.

A szegénység mérésére előszeretettel használt (Orbán Viktor által is többször idézett) mutató a „súlyos anyagi deprivációban élők” aránya: ez 2017-ben jelentősen csökkent Magyarországon, és később is alacsony maradt. Az arányszám az alapvető javak, háztartási cikkek, például mobiltelefonok és színes tévék előfordulását vizsgálja a háztartásokban. E mérési módszert 2021-es írásomban elmarasztaltam, mert úgy gondoltam, megérett az újragondolásra. Ettől természetesen függetlenül, de az anyagi depriváció mérése megváltozott 2022-től, nemzetközileg és Magyarországon is. 2021-ben számos más szegénységi adatot is vizsgáltam, köztük a manapság sokat emlegetett jövedelmi szegénységet is. A relatív jövedelmi szegénység a medián jövedelem 60 százalékánál kevesebbet kereső, szegénységi küszöb alatt élő háztartások arányát mutatja meg. Ez az arány a 2010-es évek első felében nőtt, majd 2015 után, különösen 2017-től csökkent. A munkanélküliség is a szegénységkutatásban használt mérőszám, és bár a munkanélküliek aránya a közmunkaprogram miatt jelentősen csökkent 2010 után, a program tartósan a szegénységi küszöb alatt tartja azokat az embereket, akiket foglalkoztat, így nem jelent biztos kiutat a nyomorból. Végül, de nem utolsósorban a szegénységi résről is szót kell ejteni. A relatív szegénységi rés azt mutatja meg, hány százalékkal maradnak el a szegénységi küszöb alatt élő emberek attól, hogy e küszöböt megugorják; azaz a mérőszám a szegénység „mélységéről” tudósít. A szegénységi rés a 2010-es években nőtt, 2016 után hirtelen és drasztikusan, a 90-es évek óta nem látott szintekre tágult. Ez 2021-ben is furcsa volt, de magyarázható, hiszen a jövedelmi szegénység csökkent, amiből arra lehetett következtetni, hogy a szegénységi küszöb közelében, de még a fölött élő háztartások a 2010-es évek második felében fel tudtak emelkedni, míg a mélyszegénységben élők helyzete romlott. A végső konklúzió a 2021-es ismeretek szerint: 2010 után Magyarországon némileg csökkent, de mélyült a szegénység, aminek az az oka, hogy a kormány szociális politikája a középosztályt célozza, nem a rászorulókat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.