Konstanty Gebert: Túl a végső határon

  • 2002. augusztus 8.

Publicisztika

Tavaly decemberben, amikor a jeruzsálemi Héber Egyetemen előadásokat tartottam, néha az egyetem ebédlőjében ettem. A helyiség a Frank Sinatra nevét viselő Diákközpontban található, az Olajfák hegyén, az egyetemi város kellős közepén. Ebédidőben még akkor is nagy a tömeg, amikor - miként július utolsó napján - szünetel az oktatás. A bomba, amely e napon 13 óra 49 perckor felrobbant, srapneleket szórt maga körül. A detonáció olyan erős volt, hogy beomlott tőle a tető. Amikor e sorokat írom, az áldozatok névsorát még nem hozták nyilvánosságra. Lehet, hogy az én diákjaim közül is ott van néhány a hét halott és a 89 sebesült között.
Tavaly decemberben, amikor a jeruzsálemi Héber Egyetemen előadásokat tartottam, néha az egyetem ebédlőjében ettem. A helyiség a Frank Sinatra nevét viselő Diákközpontban található, az Olajfák hegyén, az egyetemi város kellős közepén. Ebédidőben még akkor is nagy a tömeg, amikor - miként július utolsó napján - szünetel az oktatás. A bomba, amely e napon 13 óra 49 perckor felrobbant, srapneleket szórt maga körül. A detonáció olyan erős volt, hogy beomlott tőle a tető. Amikor e sorokat írom, az áldozatok névsorát még nem hozták nyilvánosságra. Lehet, hogy az én diákjaim közül is ott van néhány a hét halott és a 89 sebesült között.

Azt is tudjuk, hogy a sebesültek közül tízen izraeli arabok. Az egyetemen ötezren tanulnak közülük. A Sinatra étkezdéje az arab és a zsidó ifjúság találkozóhelyeként is szolgált. A terroristának talán ezért is sikerült bejutnia anélkül, hogy bárkiben gyanút keltett volna. De azoknak, akik odaküldték, tudniuk kellett, hogy a bomba nem csak zsidókat gyilkol majd. Az ő szemükben az izraeli egyetemen tanuló arabok az árulás bűnében vétkesek, s éppen ezért rászolgáltak a halálra.

H

Mert afelől, hogy minden izraeli, bárhogyan hívják is, és a földgolyó bármely pontján tartózkodjon is, rászolgált a halálra, a Hamasz és a Dzsihad vezetőiben egy szemernyi kétség sem bujkál. És nem csak ők gondolkodnak így. 2000 októberében, amikor még tartottak a Camp David-i tárgyalások (Izrael ekkor ajánlotta fel Arafatnak a palesztin állam létrehozását a megszállt területek 96 százalékán), de már tombolt az Arafat által szított véres intifáda is, a palesztin állami televízió leadta a gázai egyetem egykori rektorának, Ahmad Abu Halabinak az egyik prédikációját. "Nincs zsidó, aki megtartóztatta volna magát a gonosz cselekedetek bármely fajtájától - mennydörögte a rektor. - ", hű testvéreim: a bűnözők és a terroristák zsidók... Ki kell őket irtani, és meg kell őket ölni, amint azt a Mindenható Isten is megmondta: >>Keljetek velük harcra, hogy az Isten a ti kezetekkel kínozhassa őket Ne legyen bennetek irgalom a zsidókkal szemben, bárhol is legyenek, bármelyik országban találjatok is rájuk... Öljétek őket, bárhol is legyetek... Palesztina egyetlen rögét sem adjuk oda, Haifától Jaffáig, Akrától Mulabbaszig, Szalam és Majdal (ezek a helységek Izrael 1967-es határain belül találhatók - K. G.), Gáza és a Nyugati Part egyetlen darabját sem."

Ezek nem valamely elszigetelt, fanatikus őrült hagymázai. Hasonló nézeteket vall - legalábbis a közvélemény-kutatók kérdéseire válaszolva - a palesztin társadalom többsége. A jeruzsálemi JMCC palesztin közvélemény-kutató intézet május végén, június elején végzett felmérése szerint a válaszadók több mint fele az oslói békeszerződés és az Izraellel folytatott béketárgyalások ellen foglalt állást, 80 százalékuk pedig támogatta az intifáda folytatását, különös tekintettel annak "hadműveleteire" - azaz a terrorista merényletekre. Az intifáda céljaként 51,5 százalékuk jelölte meg "a történelmi Palesztina felszabadítását" - szemben a nyugati parton és Gázában létrehozandó palesztin állammal. A palesztinok többsége tehát most először nyilvánosan Izrael megsemmisítése mellett foglalt állást. A "vagy mi, vagy ők" jelszava mellett.

Dr. Muhammad Kamal Al-Din Al-Imam, aki az egyiptomi Alexandria városának egyetemén tanít iszlám jogot, így írt az Al-Liva Al-Islamii című lap tavaly július 14-i számában: "Nincsenek izraeli civilek. Az izraeli társadalom egésze támadja Palesztina földjét. Mindnyájan fel vannak fegyverezve, mindnyájan tagjai a fegyveres erőknek; a hadseregben szolgálnak. Idegen országokból érkeztek, hogy elfoglalják más földjét. Vajon lehet-e civilnek tekinteni azt, aki ilyen bűnt követ el?"

Százszámra találhatunk ezekhez hasonló idézeteket. Ez az ideológia mozgatja a civilek elleni terrorizmust. A bombák nem csak, sőt nem elsősorban azért robbannak az egyetemen, az autóbuszokon, a presszókban, mert a katonai létesítményeket nehezebb megtámadni. A civilek azért megfelelő és jogos célpontjai a terroristáknak, mert nincsenek civilek. Mindenki szolgált, szolgál vagy szolgálni fog a hadseregben. Ahogy nincs különbség a megszálltnak elismert területeken és Izrael 1967-es határain belül elkövetett merényletek - mint például a szerdai egyetemi támadás - között. Hiszen Izraelnek nincs joga létezni. "Egész Palesztinát" kell felszabadítani.

H

E merényletek fő szervezője, a Hamasz katonai szárnyának főnöke nyolc nappal az egyetem elleni merénylet előtt már halott volt. Szaleh el-Sehad sejk gázai házára - mely a város lakónegyedében található - egy izraeli F-16-os egytonnás bombát dobott. A bomba megölte el-Sehadot és még 11 személyt, köztük kilenc gyereket. Saron miniszterelnök azon melegében "sikeres hadműveletként" értékelte az eseményt, később - az egész világon, így az Egyesült Államokban is végigsöprő felháborodás hatására - az izraeli hatóságok beismerték, hogy mégis "hiba történt". "Ha tudjuk, hogy civilek is lesznek a környéken, nem indítottuk volna el az akciót" - bizonygatta a vezérkar szóvivője, és hozzátette: az el-Sehad elleni támadást már több alkalommal lefújták, épp azért, mert civil áldozatoktól tartottak.

De vajon ki tudná megmagyarázni azt, hogyan lehet abban a reményben bombát dobni egy lakónegyedre, hogy "nem lesznek civil áldozatok"? Ennek a képtelenségét közvetve maga Saron is elismerte, amikor el-Sehadot avval pocskondiázta: "Gyáván a civilek háta mögé bújik" - azaz a saját házában lakik. Minden izraeli cáfolat dacára nehéz nem elismerni, hogy e civilek halálát belekalkulálták az ősterrorista elleni akció árába, és úgy döntöttek: még így is megéri. Vagyis: Izrael terrorakciót hajtott végre. Imponáló civil kurázsival ezt írta másnap a nagy izraeli napilap, a Haaretz vezércikke. Szintén másnap a Hamasz katonai szárnyának szóvivője bosszút fogadott. Nem nyugszunk addig, jelentette be, "amíg a cionisták minden vendéglőben, autóbuszban, állomáson és utcán emberi maradványokat látnak majd". Az egyetemi merénylet és az azt egy nappal megelőző sikertelen (azaz halálos áldozatokat nem követelő - két év terror után így változott meg Izraelben a mérce) kísérlet jelzi az ígéret beváltásának kezdetét. "Haderben röpítjük őket a levegőbe, Tel-Avivban és Netanyában, és az Isten így tesz majd meg minket uralkodónak e jöttment banda fölött" - jósolta tavaly augusztus 7-én Ibrahim Mahdi sejk a gázai Idzslin mecsetben. Szavait közvetítette a palesztin állami televízió. "Áldott az, aki a dzsihád és a mártíromság tanításaira neveli fiait, aki megőrzi töltényét, hogy a zsidó arcába eressze."

H

Bár az el-Sehad elleni merénylet kétségtelenül terrorcselekmény volt, eme egyedi izraeli művelet és a palesztin terror gyakorlata között alapvető különbségek vannak. Először is az izraeliek általában valóban igyekeznek megkímélni a civil lakosságot. Az áprilisi állítólagos dzsenini mészárlás után kiderült, hogy a városért vívott csatában 56 palesztin esett el - és 23 izraeli. Az adott erőviszonyok mellett ez arról tanúskodik, hogy az izraeliek nem saját katonáik életét, inkább a palesztin civileket kímélték. Az izraeli kormány ezért kapott is hideget-meleget a közvéleménytől. A Hamasz-vezér elleni támadás szégyene épp abban áll, hogy ezúttal ezt az elvet tudatosan semmibe vették. De a civilek halála még így sem az akció elsődleges célja, hanem következménye volt; el-Sehad pedig, akinek a lelkén több tucat merényletben meggyilkolt civil élete szárad, valóban megérdemelte a halált.

Végül pedig Izraelben jóformán senki nem használ olyan nyelvezetet, mint Halabia vagy Mahdi. Jóformán - ami nem jelenti azt, hogy a kevés kivétel ne lenne épp eléggé nyugtalanító. Hiszen nem csak a szélsőséges kevesektől származik; időnként a hatalom elitjéhez tartozók is e hangon szólalnak meg. A kormánykoalícióban részt vevő Sasz párt vezetője, Ovadia Jozef rabbi egy ízben kipusztítandó kígyóhoz hasonlította a palesztinokat - igaz, tőle származik az a hírhedt mondás is, hogy a soá áldozatai saját bűneik miatt pusztultak el. Jóval aggasztóbbak Effi Eitam tábornoknak, a szintén koalíciós Mafdal párt frissen megválasztott vezérének és a kormány tárca nélküli miniszterének vélekedései. Idén márciusban a következőket nyilatkozta a Haaretznak: "A Jordán folyótól nyugatra másmilyen szuverenitás, mint izraeli, soha nem lesz... A palesztinai arabok nemzeti és politikai törekvései Jordániában fognak megvalósulni... Teljes bizonyossággal látom, hogy háború esetén nem sok arab marad majd itt."

H

Nyilvánvaló, hogy e nézeteket nehéz a békeesélyekkel összhangba hozni, és aligha csodálkozhatunk, ha a palesztin oldal annak a bizonyítására használja fel őket, hogy Izraellel lehetetlen megállapodni. Jóval veszélyesebb változásokat idéznek azonban elő magában az izraeli társadalomban. Azt a világlátást legitimálják ugyanis, amely szerint az arabokat, pusztán azon okból, hogy arabok, kevesebb jog illeti meg. Vagy semmilyen. Az izraeli társadalom egy része pontosan így gondolkodik, s ebből egészen gyakorlati következtetéseket von le. A Ben Gurion Egyetem professzorának, Sifra Szagának egy közelmúltban elvégzett kutatása szerint az izraeli fiatalok mindössze 8-11 százaléka hajlandó némi megértést mutatni a palesztin oldal érvei iránt. A bejrúti egyetemen elvégzett párhuzamos vizsgálat alapján Szami Advan szociológus azt mutatta ki, hogy a palesztin oldalon ez a mutató mindössze 4,7 százalék. Az eredmények valamivel kedvezőbb képet mutattak, ha a nem vallásos ifjúságra szűkítették le a vizsgálódás körét.

Csakhogy a palesztin oldalon ők elenyésző kisebbségben vannak. Az izraeli térfélen a vallásos fiatalság kisebbségben van ugyan, de gyakran ők viszik a prímet - különösen az izraeli-palesztin konfliktusban. Július utolsó péntekjén palesztin terroristák Hebron mellett szitává lőttek egy gépkocsit, négy zsidó utasával egyetemben. Egyiküket, Elazar Leibovitzot vasárnap temették el a hebroni zsidó enklávéban. A temetés a palesztinok elleni pogromba torkollott. Ezt a szót az összetűzések helyszínén tartózkodó Moshe Givati ezredes használta. Givati a szélsőségesen jobboldali közbiztonsági miniszter, Uzi Landau tanácsadója. Amikor a gyászmenet a palesztin piactéren haladt át, néhány siheder borogatni kezdte a pultokat. Aztán felgyújtottak egy házat. A palesztinok ekkor állítólag tüzet nyitottak a gyászolókra - a helyszínen jelen lévő izraeli katonák beszámolója szerint viszont semmi ilyesmi nem történt. Lövöldözni a telepesek kezdtek. Az egyik - bizonyára eltévedt - golyó egy tizennégy éves palesztin kislányt talált el, aki házának erkélyén állt. A lány azonnal meghalt. Egy másik palesztin gyereket, a nyolcéves Ahmed Nacsát, késszúrás ért, amikor a telepesek nekiláttak lerombolni az apja házát. ´ - és a másik 15 sebesült - túl fogja élni.

A katonák és a rendőrök, akik megpróbálták megfékezni a pogromot és megvédeni a palesztinokat, hosszú küzdelemre kényszerültek a telepesekkel. Givati látta, amint "a csőcselékből néhányan a földre döntenek egy rendőrt és rugdosni kezdik". "Láttam az első intifádát - folytatta a szemmel láthatóan megrendült ezredes. - De ilyet még nem láttam." Értékelése szerint a hadsereg és a rendőrség túlságosan visszafogottan reagált. Ám a lényeg nem ez. Akik azért lőnek emberekre, mert azok arabok, akik egy nyolcéves kisfiút késelnek meg, olyan határt lépnek át, amelyen túl már csak a terror és a bűntettek vannak. Tény, hogy a pogromot még a hebroni zsidó telep vezetése is elítélte. Az viszont már több mint kétséges, hogy az elkövetőket hoszszú börtönbüntetéssel sújtanák.

H

Izraelben/Palesztinában ma nem két hadsereg vagy akár egy hadsereg és a terroristák állnak szemben egymással, hanem két társadalom. A palesztinok négy-öt éves gyerekeket öltöztetnek az öngyilkos terroristák jelmezébe, s így fényképezik le őket - családi emléknek. Az édesanyák, akik fiai valódi merénylőként haltak meg, büszkén nyilatkoznak halott gyermekükről, Arafat köszönő levelét mutogatják - és Szaddám Huszein csekkjeit. Közben a társadalom többségének egyértelmű támogatását élvezik. Az izraeli oldalon még a telepesek többsége is - amint az a kutatásokból kiderül - a békéért cserébe visszavonulna a végső, a legszűkebb határok mögé. Az 1993-ban 29 imádkozó palesztint legéppisztolyozó Baruch Goldstein sírját, melyet mindeddig helyi kultusz övezett, a törvény erejével rombolták le. Az izraeliek többsége hajlandó lenne földet adni a békéért - de nem hisznek abban, hogy a túloldalon akad még valaki, akivel beszélni lehetne. És a "túloldalon" a többség immár valóban nem akarja a párbeszédet. Az izraeliek és palesztinok közötti, egykor élénk kereskedelmi, kulturális és személyes kapcsolatok két éve megszakadtak. És immár mind a két oldalon egyre könnyebb elhinni azt, hogy mostantól kezdve: vagy ők, vagy mi.

A szerző a Midrasz című varsói zsidó havilap főszerkesztője, a Gazeta Wyborcza újságírója.

Figyelmébe ajánljuk

Dr. Archipelago

  • - turcsányi -

Az 1976-os svédországi választások kampányidőszakában Olof Palme miniszterelnök ismét 1973-as kihívójával, Thornbjörn Fälldinnel vitázott.

Magától nem jutott eszébe

A francia irodalom fenegyereke vagy punkja a regényeiben kritikusan és saját tapasztalatai alapján ábrá­zol­ja a társadalom peremére szorult emberek életét. Szegény és diszfunkcionális családban élt, de tizenévesen megszökött, hogy a groupie-k életét élje. Csoportos nemi erőszak áldozata lett, majd prostituáltnak állt és függőségekkel küzdött. 1994 óta az írásból él. Új regényének fő motívuma a #metoo.

Mint a talajvíz

Hetvenes évek vége, isten tudja, milyen fejtágító, polgazd, gazdaságföldrajz, valami. Az előadó föláll a katedrára, kezében krétával a táblához lép, és felrajzol egy csinos grafikont, két égnek meredő egyenessel: a vízszintes tengelyen az évszámok, a függőlegesen valami baromság, népboldogság, országsiker, világmegváltás, ilyesmi.

49 117

Itt valaki belülről bomlaszt. Vagy csak simán hülye. Bármelyik is, nem volt jó ötlet Orbán Viktor kampánycsapata részéről „exkluzív részletekkel” bemutatni, milyen hősies munkát végzett a kormány a koronavírus-járvány idején.

A vesztes győztes

Izrael a tűzszünettel súlyos árat fizet a túszok kiszabadításáért. De valójában az október 7-i katasztrófát előidéző vétkeiért büntetik: a gázai határ elhanyagolásáért, a figyelmeztető jelek semmibe vételéért, a hibás katonai döntésekért, a Hamász alulértékeléséért. A hübriszért.

Búcsú az egyezménytől

  • Jávor Benedek

Hivatalba lépését követő egyik első intézkedéseként Donald Trump valóra váltotta azt, amit sokan – támogatói és ellenfelei közül egyaránt – vártak tőle. Látványos gesztussal bejelentette az Egyesült Államok kilépését az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését célzó párizsi egyezményből.

A pokol kapui

Milyen kormányzati, helyhatósági és közigazgatási intézkedések segítették Magyarországon a zsidók elűzését és haláltáborokba küldését? Milyen volt az élet a gettókban? Az akkori békési megyeszékhely, Gyula mindennapjain keresztül idézzük föl a hétköznapok borzalmát.

Itt a szabály, hol a szabály

Bár Csák János tavaly júniusi lemondásával úgy tűnt, süllyesztőbe kerül a miniszter fő művének tartott kulturálistörvény-tervezet, utóda, Hankó Balázs felügyeletével a botrányos szöveg több eleme is átszivárgott egy salátatörvénybe rejtve. Mit mutat a kulturális szféra körüli újabb kormányzati barkácsolás?

Budapest bejelentkezett

Élve elővásárlási jogával, a főváros elhappolná az arab befektetők elől a rákosrendezői fejlesztési területet, a kormány pedig próbálja leszerelni Karácsonyékat. A helyzet jogilag is igen zavaros.

Nincs az a pénz

Első pillantásra drasztikus az ösztöndíjas férőhelyek számának csökkenése, a minisztérium viszont felsőoktatási „hozzáférési fordulatról” beszél. Ám alaposabb vizsgálat után sem lehetünk nyugodtak, miután a diplomások arányát tekintve csaknem sereghajtók vagyunk az unióban.