Király Júlia

Legalább 98 százalék kudarc

A jegybanki hitelesség megsemmisüléséről

  • Király Júlia
  • 2022. október 26.

Publicisztika

Az amerikai jegybank a minap közgazdasági Nobel-díjjal kitüntetett volt elnöke, Ben Bernanke gyakran mondogatta: „A monetáris politika 98 százaléka beszéd, és csak 2 százaléka cselekvés.”

Jól „beszélni” egyáltalán nem könnyű. Bernanke hitelességét is megtépázta, amikor 2007-ben azt jósolta, hogy az épp kibontakozó kis jelzálogpiaci válságból nem lesz recesszió. Ám a „kis válságból” a Lehman Brothers 2008 szeptemberi bukása után globális pénzügyi krízis lett, amely nemcsak Amerikát, hanem szinte az egész világot recesszióba lökte. A hitelességvesztést lehet korrigálni, mint Bernanke is tette sikeres válságkezelésével, az általa elsőként alkalmazott, ún. nem konvencionális eszközök alkalmazásával. A sajtó, az elemzők előszeretettel idézik regnáló nagy jegybankelnökök hibás kommunikációját, írnak hitelességvesztésről. A Fed mostani elnöke, Jerome Powell egy éve még rövid, átmeneti jelenségnek ítélte az éppen meginduló inflációt, hogy aztán fokozatosan korrigáljon, és mára a Fed kamatemelési ciklusa erős, hiteles jegybank képét mutatja. A megtépázott hitelességet nem könnyű helyreállítani – de nem lehetetlen.

Szavak és tettek

Egy új jegybankelnök mindig hiteles. Az eurózóna válságának mélypontján, 2012. július 26-án, amikor már minden valamirevaló elemző megírta, miért szükségszerű, hogy szétessen az eurózóna, az Európai Központi Bank alig fél éve megválasztott új elnöke, Mario Draghi előadást tartott befektetőknek Londonban, s ezzel zárta: „Még egy üzenetet szeretnék önökkel megosztani. Mandátumunknak megfelelően az EKB kész megtenni bármit, hogy megőrizze az eurót. És higgyék el, ez elég is lesz.” Ez lett a legendás „whatever it takes” beszéd, amire e sorok írásának pillanatában 112 millió keresés volt a Google-n. Ez a 18 másodpercet igénybe vevő közlés – bármennyire megdöbbentő – megváltoztatta a krízis menetét, onnantól kezdve minden elemzés a kibontakozásról szólt. A hiteles kommunikáció csodát tehet.

De miért ennyire fontos a jegybanki kommunikáció?

A jegybank nem tud közvetlenül beavatkozni a gazdaságba, nincs lehetősége a piaci kamatok, az energiaárak, az élelmiszerárak, vagy a legtöbb országban az árfolyam rögzítésére sem. Csak a bankrendszeren és a pénzügyi piacokon keresztül tud jelzést adni, üzenni, irányt mutatni. Ehhez az kell, hogy a bankok és más pénzpiaci szereplők a jegybanki jelzéseket, üzeneteket jól értelmezzék, és módjuk legyen annak megfelelően cselekedni. El kell, hogy higgyék, a „jegybank azt teszi, amit mond, és azt mondja, amit tesz”. Ez nem az orbáni kommunikáció világa. Ha a jegybank zavarosan beszél, ha szavai és tettei ellentmondásba kerülnek – akkor totális káosz alakulhat ki, a bankok és más pénzpiaci szereplők megzavarodnak, és ennek nyomán akár a gazdaság is borulhat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.