Király Júlia

Legalább 98 százalék kudarc

A jegybanki hitelesség megsemmisüléséről

  • Király Júlia
  • 2022. október 26.

Publicisztika

Az amerikai jegybank a minap közgazdasági Nobel-díjjal kitüntetett volt elnöke, Ben Bernanke gyakran mondogatta: „A monetáris politika 98 százaléka beszéd, és csak 2 százaléka cselekvés.”

Jól „beszélni” egyáltalán nem könnyű. Bernanke hitelességét is megtépázta, amikor 2007-ben azt jósolta, hogy az épp kibontakozó kis jelzálogpiaci válságból nem lesz recesszió. Ám a „kis válságból” a Lehman Brothers 2008 szeptemberi bukása után globális pénzügyi krízis lett, amely nemcsak Amerikát, hanem szinte az egész világot recesszióba lökte. A hitelességvesztést lehet korrigálni, mint Bernanke is tette sikeres válságkezelésével, az általa elsőként alkalmazott, ún. nem konvencionális eszközök alkalmazásával. A sajtó, az elemzők előszeretettel idézik regnáló nagy jegybankelnökök hibás kommunikációját, írnak hitelességvesztésről. A Fed mostani elnöke, Jerome Powell egy éve még rövid, átmeneti jelenségnek ítélte az éppen meginduló inflációt, hogy aztán fokozatosan korrigáljon, és mára a Fed kamatemelési ciklusa erős, hiteles jegybank képét mutatja. A megtépázott hitelességet nem könnyű helyreállítani – de nem lehetetlen.

Szavak és tettek

Egy új jegybankelnök mindig hiteles. Az eurózóna válságának mélypontján, 2012. július 26-án, amikor már minden valamirevaló elemző megírta, miért szükségszerű, hogy szétessen az eurózóna, az Európai Központi Bank alig fél éve megválasztott új elnöke, Mario Draghi előadást tartott befektetőknek Londonban, s ezzel zárta: „Még egy üzenetet szeretnék önökkel megosztani. Mandátumunknak megfelelően az EKB kész megtenni bármit, hogy megőrizze az eurót. És higgyék el, ez elég is lesz.” Ez lett a legendás „whatever it takes” beszéd, amire e sorok írásának pillanatában 112 millió keresés volt a Google-n. Ez a 18 másodpercet igénybe vevő közlés – bármennyire megdöbbentő – megváltoztatta a krízis menetét, onnantól kezdve minden elemzés a kibontakozásról szólt. A hiteles kommunikáció csodát tehet.

De miért ennyire fontos a jegybanki kommunikáció?

A jegybank nem tud közvetlenül beavatkozni a gazdaságba, nincs lehetősége a piaci kamatok, az energiaárak, az élelmiszerárak, vagy a legtöbb országban az árfolyam rögzítésére sem. Csak a bankrendszeren és a pénzügyi piacokon keresztül tud jelzést adni, üzenni, irányt mutatni. Ehhez az kell, hogy a bankok és más pénzpiaci szereplők a jegybanki jelzéseket, üzeneteket jól értelmezzék, és módjuk legyen annak megfelelően cselekedni. El kell, hogy higgyék, a „jegybank azt teszi, amit mond, és azt mondja, amit tesz”. Ez nem az orbáni kommunikáció világa. Ha a jegybank zavarosan beszél, ha szavai és tettei ellentmondásba kerülnek – akkor totális káosz alakulhat ki, a bankok és más pénzpiaci szereplők megzavarodnak, és ennek nyomán akár a gazdaság is borulhat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?