Koritár Zsuzsanna

Lepel alatt

Leállítható-e még Paks 2?

  • Koritár Zsuzsanna
  • 2015. december 12.

Publicisztika

Földtani vizsgálat, telephely-engedélyezés, eszközbeszerzések, vállalatirányítási rendszer – néhány azok közül a tételek közül, amelyekre az Energiaklub adatigénylése szerint Paks 2 építésére, a két új atomerőművi blokkra költ idén a magyar állam.

Kommunikációra – vélhetően reklámokra és egyéb propagandatevékenységekre – 857 millió forintot szán a kormány 2015-ben. Az előirányzat szerint mindez összesen 28 mil­liárd forinttal terheli a költségvetést – de hogy a tervezethez képest a valóságban mire mennyi ment el az idén, nem tudjuk. Azt viszont igen, hogy a 2016-os költségvetési terv az ideinek több mint négyszeresét, 113 milliárd forintot szán a beruházásra. A Miniszterelnökség azt már nem részletezte, hogy ezt a pénzt pontosan, tételszerűen mire fordítaná – mindenesetre ezekből a horribilis számokból arra is következtethetnénk, hogy a beruházás már megállíthatatlan.

Nagyon úgy tűnik azonban, hogy a kormány anélkül kezdett állami pénzeket tolni a projektbe, hogy meggyőződött volna, minden akadály elhárult a beruházás elől.

 

Két vizsgálat

 

A 2014 januárjában megkötött orosz–magyar államközi keretszerződés elméletileg bármikor felmondható, erről maga a szerződés is rendelkezik. Nem tudjuk, erre nézve milyen szankciók szerepelnek a tavaly decemberi, már konkrétumokat is tartalmazó ún. megvalósítási megállapodásokban, hiszen ezek 30 – egyes részei a leg­újabb hírek szerint 10 – évig titkosak. De a lehetőség adott, és a felmondás nem is lenne példa nélküli. Bulgária 2008-ban közel 4 milliárd eurós szerződést kötött a Roszatom holding egy vállala­tával két 1000 MW-os nukleáris blokk megépítésére, ám a 2009-es bolgár kormányváltást követő vizsgálat során kiderült, hogy az erőmű valójában legalább a duplájába kerülne. Főleg ezért döntött úgy a bolgár kormány 2012-ben, hogy nem kéri a szerződést.

Bár Magyarországon is előfordulhat, hogy egy jövőbeli kormány felülvizsgálja, majd felmondja az orosz–magyar paktumot, de sokkal valószínűbb, hogy Paks 2 sorsa a nemzetközi színtéren fog eldőlni. Két olyan uniós vizsgálat is zajlik ugyanis, aminek az eredménye a beruházás végét jelentheti. Ezek ugyan a saját területükön, saját szakmai szempontjaik szerint vizsgálják a projektet, de nem mindegy, hogy milyen kontextusban születnek meg e határozatok. A beruházás nemzetközi megítélése így kulcsfontosságú.

Az egyik uniós eljárás annak jogszerűségét vizsgálja, hogy nemzetközi közbeszerzési kiírás nélkül kötöttük meg az erőmű-építésről szóló megállapodást. Bár a paksi erőmű tulajdonosa, az állami MVM a Lévai-projekt keretében évekig készítette elő a tendert, és közel 4 milliárd forintot költött erre a célra, a kormány nem bírta kivárni a folyamat végét: kivette a döntést és az irányítást az MVM kezéből, és 2014 elején a tender kiírása nélkül megállapodott az oroszokkal. Az uniós vizsgálatot a bizottság Belső Piaci, Ipar-, Vállalkozás- és Kkv-politikai Főigazgatósága folytatja, immár több mint egy éve. A folyamatról keveset tudunk, még azt sem, mikorra várható eredmény – de ha a kormánynak nem sikerül meggyőzően érvelnie amellett, hogy okkal hagyta figyelmen kívül az Európai Unió tendert előíró jogszabályait, ez a bizottsági döntés megakaszthatja a projektet.

A másik, hamarosan lezáruló uniós vizsgálat a tiltott állami támogatás kérdését feszegeti. Az állami támogatás alapesetben tiltottnak számít az Európai Unió jogszabályai szerint, és bár vannak feltételek, amelyek fennállása esetén mégis engedélyezhető, ezt komoly vizsgálatokkal szükséges bizonyítani. A kormányzat szerint állami támogatásról szó sincs, Paks 2 teljes egészében megtérülő beruházás – csakhogy nem találtunk olyan kormányzati kalkulációt, ami ezt ténylegesen bebizonyítaná. Léteznek ellenben olyan független tanulmányok – közülük az Energiaklub elemzése a legfrissebb és legrészletesebb –, amelyek kimutatják, hogy Paks 2 működése nem képzelhető el állami pénzek nélkül. Az új blokkok első húsz évében évente átlagosan 100 milliárd forint közpénzzel kellene támogatni az erőműtársaságot annak érdekében, hogy egyáltalán működőképes maradjon; de a befektetett pénzeket még azután sem termelné ki. A vállalkozás megtérülése pedig kizárólag valószerűtlenül magas áramárak mellett képzelhető el.

Ebben a kérdésben az Európai Bizottság Versenyjogi Főigazgatósága hoz majd határozatot. Amennyiben úgy találja, hogy Paks 2 nem tud piaci alapon megtérülő beruházásként működni – mint ahogy ezt egy korábbi, a brit Hinkley Point C atomerőművel kapcsolatos határozatában axiómaként állította a nukleáris projektekkel kapcsolatban –, akkor megtilthatja a költségvetésen keresz­tüli finanszírozást. A múlt héten a 444.hu hírportál arról írt, hogy az ügyet komoly viták kísérik a bizottságban, hivatalos információk azonban egyelőre nincsenek.

Nem csak az uniós eljárások miatt került Paks 2 a nemzetközi figyelem középpontjába. Az ENSZ égisze alatt működő Aarhusi Egyez­mény Jogkövetési Bizottsága a Paks 2-ről szóló döntéshozatali folyamatot vizsgálja; azt tehát, hogy mennyiben volt biztosított az átláthatóság és a társadalmi részvétel a magyar energiagazdálkodást évtizedekre meghatározó döntés során. A bizottsághoz az Energiaklub és a Greenpeace fordult 2014 júniusában, éppen a fentiek hiányát kifogásolva. A beadványt a bizottság elég megalapozottnak találta ahhoz, hogy lefolytassa a részletes vizsgálatot. Az október 9-én tartott genfi meghallgatáson a beadványt készítő két szervezet, illetve a Minisz­ter­el­nökség tisztségviselői válaszoltak a bizottság kérdéseire. Az egyezmény szellemisége lát­hatóan idegen volt az állam képviselői számára, az esemény csúcspontja az volt, amikor megismerhettük, mit gondolnak a társadalmi részvételről a paksi döntéshozatalban. Eszerint a társadalom, különösen a civil szervezetek bevonását ők is nagyon fontosnak tartják: „Szükségünk van rájuk, hogy eladják a projektet a magyar lakosságnak.” E kitekert, cinikus gondolkodás szerint a magyar kormánynak csak fedőszervezetekként van a civilekre szüksége. A bizottság állásfoglalása jogilag ugyan nem kényszerítheti térdre a paksi beruházást, de komolyan befolyásolhatja a projekt nemzetközi megítélését, ha elmarasztalja a magyar államot az Aarhusi Egyezmény több passzusának sorozatos megsértésében.

 

Beszélnek róla

 

Szintén nemzetközi egyezmény, illetve uniós direktíva írja elő, hogy új atomerőmű építése előtt a beruházó köteles értesíteni a környező országokat, és ha erre igény van, bevonni őket a környezeti engedélyezési eljárásba. Paks 2 esetében tíz ország jelentkezett be, közülük hétben tartottak nemzetközi konzultációt. A beruházást a legtöbb helyen – többek között Bécsben, Bukarestben, Kijevben, Münchenben – keményen bírálták: elsősorban biztonsági kérdéseket feszegettek, de szóvá tették a nukleáris hulladék kérdésének megoldatlanságát és az alternatív forgatókönyvek hiányát is. Németországban különösen nagy aggodalommal figyelik a beruházást: több mint 30 ezer előre beküldött kérdést tettek fel a magyar delegációnak. Most a magyar hatóságon – a Baranya Megyei Kormányhivatalon – a sor, hogy mindezeket feldolgozza és beépítse az engedélyezési folyamatba. Az országoknak vétójoga ugyan nincs, de az eljárás során tett megjegyzéseket, kérdéseket, véleményeket a magyar hatóság nem hagyhatja ­figyelmen kívül, azokkal köteles ­érdemben foglalkozni – amen­nyi­ben ezt nem teszi meg, úgy a bíróságon a határozatot meg lehet fellebbezni.

A nemzetközi konzultációkon a bejelentkezett országok már közvetlenül is megtapasztalhatták a Paks 2 körüli problémákat, nyitott kérdéseket és nem utolsósorban a magyar kormányzat hozzáállását az ügyhöz. A müncheni közmeghallgatáson például – konkrét válaszok és megoldások helyett – a paksi bővítésért felelős kormánybiztos mellébeszélt, kioktató és lekezelő volt a kérdezőkkel szemben; de ennél sokkal nagyobb baj, hogy ezzel a magatartással komoly biztonsági aggályokat próbálnak elkendőzni. A környezeti engedélyezési eljárás ered­ményéről, azaz hogy ki lehet-e adni Paks 2 környezetvédelmi engedélyét vagy sem, a Baranya Megyei Kormányhivatal várhatóan ez év végén hoz határozatot. A nemzetközi konzultációkkal minden­esetre Paks 2 már bekerült az euró­pai kommunikációs térbe – egy­előre úgy tűnik, negatív előjellel.

A szerző az Energiaklub Szakpolitikai Intézet energiapolitikai szakértője.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)