Várhegyi Éva

Leszerel a forintgyár

A Magyar Nemzeti Bank veszteségéről

Publicisztika

Egyszer fent, egyszer lent. A jegybankok hol nyereségesek, hol veszteségesek, de ez semmiféle értékítéletre nem ad okot.

Az üzleti vállalkozásokkal szemben ezeknek az intézményeknek nem az a dolguk, hogy profitot termeljenek, hanem az, hogy biztosítsák az ár­stabilitást, ennek alárendelve lássák el a gazdaságot a fenntartható fejlődéséhez szükséges pénzzel. Közben arra is ügyelniük kell, hogy se a nemzeti valuta, se a bankrendszer iránti bizalom ne roppanjon meg. Mindez nagy körültekintést igénylő feladategyüttes, ezért is fontos a függetlenségük, az, hogy ne terheljenek rájuk további elvárásokat. Nem jó, ha egy kormány politikai nyomást gyakorol a jegybankra azért, hogy az export ösztönzése és a gazdaság élénkítése érdekében meggyengítse az ország valutáját, vagy azért, hogy nyereségével segítse meg az állami költségvetést.

A törvényes céljai eléréséhez irdatlan összegekkel pénzügyi műveleteket végző jegybankok nyeresége és vesztesége zömmel e tevékenységükből származik; ehhez képest eltörpülnek a működési költségeik. A jegybanki eredményt döntően kétféle hatás alakítja: az eszközeire (követeléseire) kapott és a forrásai­ra (kötelezettségeire) fizetett kamatok különbsége, illetve az ország devizatartalékának kezelése során bekövetkező árfolyamváltozások eredője. Az MNB eszközeinek legnagyobb részét (ma több mint felét) a csekély kamatot hozó devizatartalékok teszik ki. Emellett a bankoknak 0 kamattal nyújtott növekedési hitelek állományának aránya is jelentős – 10 százalék – benne. A források egyik legnagyobb tétele a forgalomban lévő készpénzállomány, ám hasonló összegűek a bankok által önként vagy kötelezően elhelyezett betétek, azokra viszont ma már jókora kamatot fizet az MNB.

A monetáris politika fő eszköze ugyanis az irányadó kamat. (A jegybankok többségénél ez az alapkamatot jelenti, amelyhez egy kamatfolyosó társul, hogy a piaci kamatok ezen a sávon belül maradjanak: a folyosó alsó széle a betéti, a felső pedig a hitelkamatokat limitálja. Az MNB azonban évek óta az alapkamattól eltérő, azt több százalékponttal meghaladó irány­adó kamatot alkalmaz, amely most éppen a bankok számára rendre meghirdetett egynapos betéti kamat.) Ha túl sok, már inflációs veszélyt hordozó pénz van a gazdaságban (mint manapság), akkor kamatának emelésével buzdítja a jegybank a vállalatokat és a háztartásokat arra, hogy fogják vissza költekezésüket, és növeljék megtakarításaikat. Mivel azonban velük nem áll közvetlen kapcsolatban, a monetáris politikát közvetítő bankrendszer viselkedését igyekszik befolyásolni: a magasabb irány­adó kamatával jegybanki betételhelyezésre ösztönzi a bankokat, hogy szűkítse a gazdaság likviditását. Ezzel egyúttal saját kamatkiadásait is megnöveli. A kamatemelés többnyire erősíti a nemzeti valutát, aminek hatására a devizatartalékok veszítenek értékükből, és ez szintén eredménycsökkenést okoz a jegybanknál. Fordított esetben, amikor a gazdaság túlzott lehűlését előidéző defláció veszélye miatt a likviditás bővítésére van szükség, kamatot csökkent a jegybank, ami következményeiben mindkét említett csatornán keresztül növeli az eredményét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.