Maga is félti az egyházát - Még egy válasz Prőhle Gergelynek

  • Ballay Szilvia
  • 2008. december 18.

Publicisztika

Ha egy egyház felső vezetője kimondja, hogy az egyháznak az önmagára való reflektálásnál, küldetésének mindenkori felülvizsgálatánál fontosabb dolgai is vannak, ha a szervezett egyház politikai elkötelezettségét, teológiai tévedéseit elintézi annyival, hogy ezek stiláris kérdések, illetve elszórt és nem is fontos jelenségek - akkor nem is tudom, miért vitázunk. Prőhle Gergely többszörösen félreértette azt, amit mondani szerettem volna. Arról nem is beszélve, hogy teológusként mennyire kiábrándító, hogy egy önmagát vallástalannak mondó újságíróval vagyok kénytelen sok mindenben egyetérteni, nem pedig egy protestáns egyház világi vezetőjével. (A vita legutóbbi fordulatai: Mihancsik Zsófia: Testvérek és mások, illetve Prőhle Gergely: Hitviták helyett, Magyar Narancs, 2008. december 4.)

Ha egy egyház felső vezetője kimondja, hogy az egyháznak az önmagára való reflektálásnál, küldetésének mindenkori felülvizsgálatánál fontosabb dolgai is vannak, ha a szervezett egyház politikai elkötelezettségét, teológiai tévedéseit elintézi annyival, hogy ezek stiláris kérdések, illetve elszórt és nem is fontos jelenségek - akkor nem is tudom, miért vitázunk. Prőhle Gergely többszörösen félreértette azt, amit mondani szerettem volna. Arról nem is beszélve, hogy teológusként mennyire kiábrándító, hogy egy önmagát vallástalannak mondó újságíróval vagyok kénytelen sok mindenben egyetérteni, nem pedig egy protestáns egyház világi vezetőjével. (A vita legutóbbi fordulatai: Mihancsik Zsófia: Testvérek és mások, illetve Prőhle Gergely: Hitviták helyett, Magyar Narancs, 2008. december 4.)

A vita lezárásaképp mégis hadd jegyezzek meg néhány dolgot Prőhle Gergely válaszával kapcsolatban. Elsősorban arra a csúsztatásra hívnám fel a figyelmet, hogy a Vályi-Nagy-féle laudációban szereplő Tőkés László, az 1989-es szabadságharcos politikai szempontból nem azonos a mostani politikus-püspökkel, mint ahogyan az elnyomó Ceausüescu- és Kádár-rezsim sem azonos a mostani demokráciákkal. Továbbá a rovásírás abszolút tudománytalan magyarázata, a politika démonizálása (azaz az SZDSZ azonosítása a szadduceusokkal) pontosan a református egyház egyik vezetőjének a szájából hangzott el, szószéken. A Szent Korona-tan eretneknek minősíthető magyarázatát egy teológiai tanár fejtette ki, nevek és címek a szerzőnél.

A kérdés elbagatellizálása azt állítani, hogy egyedi esetekről és nem jelenségről van szó. Ez annál is furcsább kijelentés, hogy a protestáns egyházak egyik vezetője teszi, akinek leginkább kötelessége őrködni a hit tisztasága felett. Arról nem is beszélve, hogy a Református Egyház Fegyelmi Bizottsága felmentette ifj. Hegedűs Lórántot, aki arra hivatkozott, hogy nem tudja, mi történik az egyházközségében (ahol a holokauszttagadó David Irving tartott előadást), holott azért az egyházjog, azaz a kánon szerint ő felel. Emellett a baloldali eszmerendszert a Kádár-rendszerrel, illetve a magyarországi - magát baloldalinak mondó - párttal azonosítani nagy politikai tájékozatlanságra vall. Ráadásul sok történelmi kommunisztikus közösség pontosan az Újszövetségre és az első tanítványok vagyonközösségére hivatkozott (például a ferencesek vagy a Thomas Müntzer-féle parasztfelkelés). Ugyanígy nem mondható a magyarországi jobboldalra, hogy politológiai értelemben jobboldali konzervatív volna, elég ehhez Európa klasszikus jobboldali pártjaival összehasonlítani (a német CDU-val, a brit Konzervatív Párttal), amelyek ideológiailag tisztában vannak önmagukkal, s nem holmi politikai gnoszticizmus palástja mögé rejtik hatalmi törekvéseiket.

Számomra a politika ilyen térnyerése az egyházi közbeszédben identitáskrízisre vall, és ezt a gondolatot még csak nem is én találtam ki, hanem Jürgen Moltmann német teológus. Ha a szervezett egyház azt hiszi, hogy azáltal valósítja meg az ige aktualizációját, hogy politikai kérdésekről értekezik bibliai textusok alapján, akkor ne csodálkozzon, ha politikai erőként definiálják.

De véleményem szerint még ennél is fontosabb, hogy az egyházi retorika politizálódása és az ebből fakadó kirekesztés semmiképp nincs hasznára az egyháznak; ilyenkor éppen a protestáns hagyományból fakad az, hogy a kritikai értelmiségi - aki minden látszat ellenére ragaszkodik a protestáns hagyományokhoz - felemeli a szavát, pontosan azért, mert ő maga is félti az egyházát. Ahogyan Komoróczy Géza írja a Jeremiásról szóló tanulmányában: "Tudhatta-e biztosan bárki is, hogy melyik Jahve az igazi? Aki a templomban lakik, s örökre szóló házul választotta magának a jeruzsálemi templomot? S akit végtére is hivatott papjai hirdetnek? Vagy pedig az a Jahve az igazi, aki egy békíthetetlen, egzaltált és folyton botrányokat okozó utcai próféta szájával hirdeti magát?"

Szerkesztőségünk ezzel a vitát lezártnak tekinti.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.