Maradj még

  • 2000. november 16.

Publicisztika

A két héttel ezelőtti bosznia-hercegovinai választásokról az eseményt megelőzően az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) valamelyik tisztviselője azt nyilatkozta, hogy ez lesz az utolsó választás, amit az EBESZ finanszíroz és menedzsel: öt évvel a háború után, két választással a hátuk mögött lassan eljött az ideje, hogy a nemzetközi közösség elengedje az ország kezét, és az, ha remegő lábakkal is, de önállóan botorkáljon vissza a balkáni politika küzdőterére.

A két héttel ezelőtti bosznia-hercegovinai választásokról az eseményt megelőzően az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) valamelyik tisztviselője azt nyilatkozta, hogy ez lesz az utolsó választás, amit az EBESZ finanszíroz és menedzsel: öt évvel a háború után, két választással a hátuk mögött lassan eljött az ideje, hogy a nemzetközi közösség elengedje az ország kezét, és az, ha remegő lábakkal is, de önállóan botorkáljon vissza a balkáni politika küzdőterére.

Az EBESZ az elmúlt két évben minden módon azokat az antinacionalista, antiklerikális, baloldali politikai erőket támogatta a boszniai szerb, horvát és bosnyák nemzeti közösségeken belül, amelyek némi hajlandóságot mutattak a daytoni, egységes Bosznia megteremtésére, amelyeket nem terhelt felelősség a háború kirobbantásáért, és amelyek nem a háborús bűnösök fedezésében látták a nemzet megmaradásának zálogát. Ez a politika - aminek persze besegített Tudjman és Milosevic bukása: az általános balkáni trend - Boszniában egyelőre egyedül a bosnyák politikai közegben (ezalatt a két-három éve boszniai "muzulmánokként" emlegetett nemzetet tessék érteni) hozott fordulatot. Az egyébként rendkívül bonyolult és többszintű választásokon ugyanis a bosnyák Szociáldemokrata Párt fej-fej mellett halad az Izetbegovic-féle, tíz éven át kormányzó Demokratikus Akciópárttal (SDA), vagy inkább nyerésre áll. Az SDA mentalitását, kormányzási módszereit, káderállományát, ideológiáját leginkább csak az különböztette meg a boldogult Tudjman-féle Horvát Demokratikus Közösségtől (HDZ) és Milosevic egykori szocialistáitól, hogy ez utóbbi kettő trancsírozta fel az általa vezetett országot. Izetbegovicék meggyengülése és a bosnyák nemzet politikai differenciálódása a Horvátországban és Szerbiában bekövetkezett pozitív változások pontos analógiája. A boszniai apokalipszis három lovasa közül immár egyik zsoké sincs nyeregben.

A boszniai horvát és szerb szavazatok megoszlása azonban korántsem ilyen biztató. A horvátok továbbra is tömbben, és szinte egységesen szavaztak a boszniai HDZ-re, a szerbek pedig az állítólag plasztikai műtéten átesett tömeggyilkos, Radovan Karadzic pártjára, a Szerb Demokrata Pártra (SDS). Az etnikai elven működő szavazóbázis meg-osztása a kisebbségi nemzetek körében nem sikerült; a horvát Hercegovinában és a szerb Kelet-Boszniában továbbra is háborús bűnösök, etnikai tisztogatók, tolvajok és útonállók gyakorolják a helyi hatalmat.

Életbevágóan fontos lenne, hogy a nemzetközi közösség mindebből a helyes következtetéseket vonja le. Addig, amíg az SDS és a HDZ háborús bűnösökkel gyanúsítható vezetői otthon bujkálnak, és nem a Hága melletti Scheveningenben, az előzetesben várnak az ítéletre, e közösségek demokratizálódása is illúzió marad. Ugyanakkor a szerbiai, illetve horvátországi háborús rezsimek bukása e kisebbségi nacionalistákat legfőbb támaszuktól fosztotta meg; és hosszú távon az is az ő esélyeiket csökkenti, hogy választóikat immár nem ijesztgethetik a muzulmán veszéllyel. Ha viszont a Bosznia civil kormányzásáért felelős EBESZ vagy akár a katonai békefenntartásért felelős ENSZ e pillanatban - a daytoni projektet bedőltnek nyilvánítva - magára hagyná az országot, akkor az ország a pokol Dayton előtti köreibe hullana vissza.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.