Maradj még

  • 2000. november 16.

Publicisztika

A két héttel ezelőtti bosznia-hercegovinai választásokról az eseményt megelőzően az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) valamelyik tisztviselője azt nyilatkozta, hogy ez lesz az utolsó választás, amit az EBESZ finanszíroz és menedzsel: öt évvel a háború után, két választással a hátuk mögött lassan eljött az ideje, hogy a nemzetközi közösség elengedje az ország kezét, és az, ha remegő lábakkal is, de önállóan botorkáljon vissza a balkáni politika küzdőterére.

A két héttel ezelőtti bosznia-hercegovinai választásokról az eseményt megelőzően az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) valamelyik tisztviselője azt nyilatkozta, hogy ez lesz az utolsó választás, amit az EBESZ finanszíroz és menedzsel: öt évvel a háború után, két választással a hátuk mögött lassan eljött az ideje, hogy a nemzetközi közösség elengedje az ország kezét, és az, ha remegő lábakkal is, de önállóan botorkáljon vissza a balkáni politika küzdőterére.

Az EBESZ az elmúlt két évben minden módon azokat az antinacionalista, antiklerikális, baloldali politikai erőket támogatta a boszniai szerb, horvát és bosnyák nemzeti közösségeken belül, amelyek némi hajlandóságot mutattak a daytoni, egységes Bosznia megteremtésére, amelyeket nem terhelt felelősség a háború kirobbantásáért, és amelyek nem a háborús bűnösök fedezésében látták a nemzet megmaradásának zálogát. Ez a politika - aminek persze besegített Tudjman és Milosevic bukása: az általános balkáni trend - Boszniában egyelőre egyedül a bosnyák politikai közegben (ezalatt a két-három éve boszniai "muzulmánokként" emlegetett nemzetet tessék érteni) hozott fordulatot. Az egyébként rendkívül bonyolult és többszintű választásokon ugyanis a bosnyák Szociáldemokrata Párt fej-fej mellett halad az Izetbegovic-féle, tíz éven át kormányzó Demokratikus Akciópárttal (SDA), vagy inkább nyerésre áll. Az SDA mentalitását, kormányzási módszereit, káderállományát, ideológiáját leginkább csak az különböztette meg a boldogult Tudjman-féle Horvát Demokratikus Közösségtől (HDZ) és Milosevic egykori szocialistáitól, hogy ez utóbbi kettő trancsírozta fel az általa vezetett országot. Izetbegovicék meggyengülése és a bosnyák nemzet politikai differenciálódása a Horvátországban és Szerbiában bekövetkezett pozitív változások pontos analógiája. A boszniai apokalipszis három lovasa közül immár egyik zsoké sincs nyeregben.

A boszniai horvát és szerb szavazatok megoszlása azonban korántsem ilyen biztató. A horvátok továbbra is tömbben, és szinte egységesen szavaztak a boszniai HDZ-re, a szerbek pedig az állítólag plasztikai műtéten átesett tömeggyilkos, Radovan Karadzic pártjára, a Szerb Demokrata Pártra (SDS). Az etnikai elven működő szavazóbázis meg-osztása a kisebbségi nemzetek körében nem sikerült; a horvát Hercegovinában és a szerb Kelet-Boszniában továbbra is háborús bűnösök, etnikai tisztogatók, tolvajok és útonállók gyakorolják a helyi hatalmat.

Életbevágóan fontos lenne, hogy a nemzetközi közösség mindebből a helyes következtetéseket vonja le. Addig, amíg az SDS és a HDZ háborús bűnösökkel gyanúsítható vezetői otthon bujkálnak, és nem a Hága melletti Scheveningenben, az előzetesben várnak az ítéletre, e közösségek demokratizálódása is illúzió marad. Ugyanakkor a szerbiai, illetve horvátországi háborús rezsimek bukása e kisebbségi nacionalistákat legfőbb támaszuktól fosztotta meg; és hosszú távon az is az ő esélyeiket csökkenti, hogy választóikat immár nem ijesztgethetik a muzulmán veszéllyel. Ha viszont a Bosznia civil kormányzásáért felelős EBESZ vagy akár a katonai békefenntartásért felelős ENSZ e pillanatban - a daytoni projektet bedőltnek nyilvánítva - magára hagyná az országot, akkor az ország a pokol Dayton előtti köreibe hullana vissza.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.