Melyiket az ötezerből?

Publicisztika

Amikor kiderült, hogy az ellenzék ezerháromszáznál is több kérdéssel bombázza meg az ünnepre készülő köztisztviselői kart, sejteni lehetett, hogy a paksamétába számos orbitális baromság is becsúszik. Az esélyesek között már ekkor is felmerült Nyitrai Zsolt kérdése - "kiből lehet lemezlovas?" -, amelyre a szóvivőnő az ünnepek múltán magabiztosan vághatta rá: bárkiből, akár még a képviselő úrból is!

Amikor kiderült, hogy az ellenzék ezerháromszáznál is több kérdéssel bombázza meg az ünnepre készülő köztisztviselői kart, sejteni lehetett, hogy a paksamétába számos orbitális baromság is becsúszik. Az esélyesek között már ekkor is felmerült Nyitrai Zsolt kérdése - "kiből lehet lemezlovas?" -, amelyre a szóvivőnő az ünnepek múltán magabiztosan vághatta rá: bárkiből, akár még a képviselő úrból is!

Pedig Nyitrai nem az ujjából szopta ezt a klaszszikus álkérdést. Kisvártatva fel is emelte ujját figyelmeztetőn a lemezlovasszakma régi önjelölt érdekvédője, J. Zsolt, akinek korábbi akciói, például a másolt cédékről játszók lebuktatását célzó razziák, már akkor is derültséget keltettek. (A legkevésbé azok körében, akiket a szintén letöltésből élő irigy kollégáik feldobtak a magának kvázi hatósági jogkört vindikáló Mahasznak.) A magát eleven intézménynek képzelő lemezlovas, az állítólag 400 tagot tömörítő DJ Szövetség - Magyar Lemezlovas Egyesület elnöke nyílt levélben tett hitet amellett, hogy a dj felelősséggel tartozik a hétvégéken szórakozni vágyó közönségért, és ez a helyzet a szakmain kívül társadalompolitikai (!) kérdéseket is felvet. A megoldás pedig egyszerű: a "kontárok" ellen harcot hirdető egyesület ismét kötelezővé tenné a két éve eltörölt (a Horn-kormány idején oktalanul bevezetett) dj-vizsgát. Immár nem csupán a szakmai alkalmasság (két szám összemixelése), hanem az emberi felkészültség, a tevékenység jogi hátterének ismerete, no és a közönségért vállalt morális-erkölcsi felelősség tárgykörében is.

A dj-kultúra alapeleme, hogy itt azután tényleg anything goes - a közönség meg a klubtulajdonosok szeszélye és változékony ízlése válogat majd közöttük, no meg a piac, a nyers anyagi érdekek. A szövetség "kontárok" elleni harca határozott céhes asszociációkat idéz. Mindig röhejes, ha valaki önmagát nyilvánítja szakmának, s aztán megtalálja az ellenséget is "a budapesti underground klubéletben tevékenykedő önjelölt lemezlovasok", meg a velük jó barátságban lévő, "ugyanezen szubkulturális körbe tartozó" újságírók körében - miközben egyetlen működő érvet sem képes felhozni a céhvizsgát szorgalmazó saját elképzelései mellett. Ez a világkép a közönséget nevelendő, bamba birkának tekinti, a dj-t pedig pedellussá fokozza le; márpedig azok, akik országos ügyekben szavazhatnak (hiszen 18 éven aluli be sem teheti a lábát a klubokba), aligha vágynak arra, hogy a zenei élményen kívül morális útmutatót is kapjanak a lemezlovastól. Amikor pedig J. Zsolt a dj-vizsgát a jogosítványhoz, az annak hiányában lemezezőket pedig a felelőtlen sofőrökhöz hasonlítja, akkor látható, hogy valami nagyon messzire elgurulhatott a zsebéből, s nem is biztos, hogy egyhamar elő fog kerülni. Nála már csak az komolytalanabb, aki ezt a sok sületlenséget komolyan veszi, s ezt az álproblémát bevállalja - ha már egyszer a kormányzat csesztetése a cél, úgy próbálkozhatna valami kevésbé hülye tárgyban is a t. ellenzék.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.