Mérő László: Maga itt a tánctanár? - Csúnya matek

  • .
  • 2009. december 3.

Publicisztika

Magyar Narancs, 2009. november 26. Nem a matek csúnya, hanem a gondolatmenet előfeltevései hibásak! Létezik-e olyan statisztika, amelyből kiderül, hogy van cigánybűnözés? És a rendőr miből állapítja meg, hogy akit igazoltat, az vajon cigány-e? Ráérzésre vagy ránézésre? És ha igen, akkor ez nem rasszizmus? A bűnüldöző szerveknek - nevük is így mutatja - csakis a bűnt szabad üldözniük.
Ha ezt a határt átlépik, alapjogokat sértenek. Való igaz, elképzelhető az is, hogy akit bőre színe alapján igazoltatnak, később bűnösnek bizonyul. De ha nem így van, ha ártatlan embert zaklatnak ezen az alapon, akkor a bűnüldözők cigányüldözőkké válnak: éppen az ellenkezőjét teszik annak, amit jelmondatukban hirdetnek. Hiszen minden ártatlan ember elvárhatná, hogy a rendőr szolgálja és védje őt. És vajon honnan tudhatja az igazoltatott személy, hogy nem a "Tettrekész rendőrség" hálójába került? Nem jogállam az, ahol bármelyik állampolgár rendőri zaklatásnak lehet kitéve pusztán kinézete, származása miatt.

Ács Pál-Székely Júlia

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.