László Géza

Mindenki lenyeli

A különadók mellékhatásai 2. – A „csipszadó”

Publicisztika

Évről évre egyre többet tudunk arról, milyen szörnyű dolgokkal etetnek és itatnak minket a konyhai kémia mágusai, így amikor 2011-ben felbukkant a csipszadóról szóló javaslat (rendes nevén „népegészségügyi termékadó”, avagy Neta), nem is tűnt elrugaszkodott ötletnek. Ahogy a miniszterelnök azon intése sem, hogy „aki elvesztegeti egészségét, annak jobban hozzá kell járulnia az egészségügyi rendszer fenntartásához”. Még akkor sem, ha az élelmiszerek káros összetevőinek adóztatásáról a szakmai viták finoman szólva még nem jutottak nyugvópontra: a „zsíradóról” (általában fat tax néven emlegetik ezt az adónemet) közgazdasági, szociálpolitikai és egészségügyi szempontok és érvek kergetik egymást.

A nagy kérdés az, hogy vajon adminisztratív eszközökkel, adókkal vagy csak kampányokkal és egyszerű ösztönzőkkel korlátozza az állam a „bűnös” fogyasztást. Az adókkal a cél ilyenkor leginkább a kínálat csökkentése vagy drágítása és ezzel a káros anyagok fogyasztásának visszafogása. Az élelmiszerek esetében messzebbre is ellátunk: az elhízás, a magas vérnyomás és más keringési betegségek, általában az egészségkárosodás társadalmi költségeinek a csökkentése lebeg a döntéshozó szeme előtt.

Ha a „bűnös” termékek adóztatását választjuk, fontos, hogy a hatóság jól ismerje és átlássa a gazdasági szereplők szempontjait, különben könnyen saját magunkkal szúrunk ki. Az élelmiszereknél javallott a különös körültekintés, mert ha jó áron van lehetőség a helyettesítésre, akkor nem kérdés, merre mozdul a fogyasztók zöme. Ráadásul a szegényebb társadalmi csoportok körében sokkal nagyobb azoknak az élelmiszereknek a fogyasztása, amelyek nagy arányban tartalmaznak telített zsírsavakat meg szénhidrátot, ezért az adó őket jobban sújtja, mint a jómódúakat.

 

Álljon meg a habzsi-dőzsi!

Az élelmiszerek különadóztatásában 2011 volt az áttörés éve Európában. Nem, nem mi voltunk az elsők: Finnországban 2011 januárjában újraindították az édességek, a csokoládék és a fagylalt adóztatását, a dán parlament pedig márciusban fogadta el azt az új adót, amelyet a 2,3 százalékot meghaladó telítettzsírsav-tartalmú termékek után kellett fizetni. A világ felkapta a fejét: az ír egészségügyi minisztertől ausztrál egészségpolitikusokig sokan di­csérték, s még a politikai jövőbelátásáról elhíresült brit miniszterelnök, David Cameron is kijelentette: a dán adóra „oda kell figyelnünk”. Mi, magyarok a nyáron indultunk el a Netával, nem sokkal utánunk pedig a franciák következtek az üdítők és energiaitalok adóztatásával.

A politikusok tehát nem haboztak 2011-ben fejest ugrani a sötétbe, bízva bízván az adó jótékony hatásaiban. A Netával összefüggésben csak 2013 végéig hét törvénymódosítás történt. A törvény első elfogadásakor ugyan még készült egy hatástanulmány is, de a módosítások során – az Állami Számvevőszék szerint – már nem. A dánok többet dolgoztak előre, mint mi: előzetes kalkulációkban vették számba a társadalmi és adminisztratív költségeket és a várt hatásokat. Azt ígérték: minden dán öt és fél nappal (!) tovább fog élni az adó miatt. Nálunk leginkább csak az adóbevételekről álmodozott a kormány: áprilisban még 400 milliárd röpködött a levegőben, aztán ez 2011–2012-re leapadt mindösszesen 25 milliárdra – és a végén még ennél is kevesebb lett belőle.

A dán fat tax további története látványos és tanulságos, még ha rövid is. Az adó a legismertebb dán vajmárka árát 20 százalékkal növelte meg, míg a teljes piacon a kutatások utólag 10 százalék körüli áremelkedést mutattak ki. Azok számát, akik változtattak a vásárlási szokásaikon, először 7 és 20 százalék közé becsülték. Később kiderült, hogy a kezdeti adatok által mutatottnál rosszabb a kép. Sokan ugyanis még az intézkedés életbelépése előtt betáraztak e termékekből, s így végül csak 4–8 százalék körül esett vissza a „bűnös” kereslet. Nőtt viszont a zöldségek és gyümölcsök fogyasztása – de ezzel egy időben a sóbevitel is. Ez alátámasztani látszik azt a korábbi aggályt, hogy az adóztatott élelmiszerek tápanyagának kiesését a szervezet gyakran más, ugyancsak nem egészségesnek tartott termékkel igyekszik pótolni. Az új adó lökött egyet az infláción is, ami így majdnem 5 százalék lett, miközben a bérek reálértéke csökkent. A bevallás, a nyilvántartás sok munkát és pénzt emésztett fel a vállalatok oldalán, és az egészségügyi mutatók és szociális hatások is rosszul alakultak, így ősszel már nemcsak az érintett gazdasági szereplők, hanem a lakosság is nagyon utálta az adót. Nem meglepő módon 15 hónappal a bevezetése után visszavonták az intézkedést.

A mi népegészségügyi termék­adónkat 2011 júliusában fogadta el a különadótörvényeket akkoriban sorozatban gyártó magyar parlament. Hatálya kezdetben a cukros üdítőitalokra, energiaitalokra, alkoholos italokra, ízesített sörökre, előre csomagolt cukrozott készítményekre, sós snackekre és ételízesítőkre terjedt ki. Az adózás alapja a „bűnös” anyagok, például a só-, a cukor- és a koffeintartalom határérték feletti mennyisége volt. Az adókulcsokat és az adó alá vont termékkört többször változtatták az elmúlt években, a legfontosabb kiterjesztés az alkoholtartalmú italok szelektív bevonása volt 2015-ben.

Ahogy az várható volt, a forgalmazó cégek szinte kivétel nélkül tovább terhelték az adót a lakosságra. A néhai Országos Egészségügyi Intézet (OEI) 2013-as hatástanulmányához megkérdezett vállalatok 90 százaléka igennel válaszolt arra a kérdésre, hogy az áraikban továbbhárították-e az adóemelést a fogyasztókra, 86 százalékuk teljes mértékben be­építette az adót az áraiba. Tegyük hozzá: itt épp az áthárítás volt az egyik cél ahhoz, hogy később csökkenjen a káros anyagok bevitele. Ehhez képest – a Neta-törvény egyik elő̋írásaként – a forgalmazóknak fel kell tüntetniük a blokkon, hogy a kötelezettség az eladót terheli. A NER-t itt is pörgetni kellett.

Az adó másik célja az volt, hogy a gyártók változtassanak a receptúrákon. Ebben az intézkedés több sikert is elért: az OEI hatásvizsgálata szerint a gyártók 40 százaléka módosított valamit. A sós termékeknél ez nem volt bonyolult: csökkentették a sótartalmat. De a gyártóknak sok gondot okozott az értékesítésben a gyors bevezetés: az ízlés lassabban változik, mint a politika. Az energiaitalok esetében pedig üldözéses verseny kezdődött a cégek és a kormány között, mert egy új hatóanyag még egy adómentes évet ígért a leleményes termelőnek. Abban sajnos nem reménykedhettünk, hogy ezek kevésbé káros anyagok, mint az adóztatottak, inkább csak kevésbé voltak ismertek.

Az adót minden esetben a termék első magyarországi forgalomba hozójának kellett megfizetnie. A különadó 2012 és 2014 között évente átlag 20 milliárd, 2015-ben és 2016-ban közel 30 milliárd éves bevételt hozott. Az OEI hatástanulmánya szerint az efféle termékek fogyasztóinak 26–36 százaléka változtatott a vásárlási szokásain közvetlenül az adó bevezetése utáni időszakban, de arról keveset tudtunk meg ebből az anyagból, hogy milyen mértékben vettek vissza a fogyasztásból. Jelentős különbségek voltak magában az adóteherben, így annak hatásaiban is. A csipszadó a legeredményesebben a csipszek és sós snackek fogyasztására hatott: egy iparági felmérés szerint a visszaesés egy év alatt 16 százalékos volt. Ugyanakkor a cukros üdítők, kólák ára alig emelkedett – talán mert jól lobbiztak. Ennek ellenére 2011–2013 között évente átlag 5 százalékkal csökkent a fogyasztás, amiből leginkább csak az következik, hogy a piac állapota miatt rosszkor jött e cégeknek a Neta.

Az édesipar, amely kezdetben a Neta 70 százalékát fizette, rosszabbul járt. Az iparági kommunikáció drámai eladáscsökkenést emlegetett, de az adatok 2012 első felében ennél azért kisebb visszaesést mutattak: csokoládéból egy év alatt 4, a csomagolt édességekből, pralinéból 6 százalékos fogyasztáscsökkenést mért a GfK piackutató cég. Az akkor nyilatkozó ágazati vezető és a GfK is jelentősnek látta az elmozdulást a rosszabb minőségű termékek felé. A nem előre csomagolt, szatyorba szórható édes és sós ugyanis nem volt adóalany. A másik menekülési irány az olcsóbb márkák felé vezetett. Ebben az időszakban felgyorsult a diszkontok saját márkás csokoládéinak és csomagolt édességeinek térnyerése: a kereskedelmi márkák részaránya az édesség- és csokoládéértékesítésben egy év alatt 35-ről 45 százalékra nőtt.

De vajon jobban vagyunk-e az­óta, hogy Neta velünk van?

 

És hogy szolgál a kedves egészségünk?

Egyelőre nem látszanak a pozitív eredmények. Az Országos Táplálkozás- és Tápláltsági Állapot Vizsgálat szerint hozzáadott cukorból többet fogyasztottunk 2014-ben, mint öt évvel korábban. A többlet felét cukrozott üdítőkből, ízesített ásványvizekből és energiaitalokból vette magához a lakosság, 15 százalékát tartósított gyümölcsökből, 10-10 százalékát pedig cukrozott tejtermékekből és édességekből, kekszekből ették meg a magyarok. Ezek nagy részét már 2011-től különadó terheli, sőt egyes tételeknek közben még emelték is az adóját.

Vajon miért nem látszik az általános szénhidrátbevitelen az adó hatása?

Valószínűleg a rosszabb minőségű termékek helyettesítő hatása miatt. Tegyük rögtön hozzá: a helyettesítés nem mindig rossz irányba történt: az üdítőknél az ízesített vizek kevesebb „bűnös” alapanyagot tartalmaznak. A sós termékeknél a pattogatott kukorica felívelése már kevésbé ünnepelhető – az ugyanis, mint nem konyhakész termék szintén kimaradt 2011-ben a NETA-körből. Ezekről a mellékhatásokról nincs megfelelő mérés és publikus hatástanulmány, ami az érdekképviseletek hibája is. Nem sikerült forradalmasítani közgondolkodást sem: az előre csomagolt édességek és snackek esetén a fogyasztás csökkenését 80 százalékban egyértelműen az árnövekedés okozta. Az OEI hatástanulmánya szerint az emberek csaknem harmada 2012-ben nem is hallott a Neta bevezetéséről, és a termékek kétharmadánál a többségük nem tudta, hogy azokat érinti-e az adó vagy sem.

A kapkodó adóbevezetés azért sem volt szerencsés, mert az érintett ágazatokban a válság, a nyersanyagárak, az áfa és a minimálbér emelése, no meg a többi külön­adó amúgy is emelte a költségeket és az árakat. A magyarországi gyártó cégek negyede halasztott el beruházásokat, állított le termelést. Egy tanulmány több mint ezer fő elbocsátásáról írt, bár ebben nyilván az egyéb költségek emelkedése is közrejátszott. De a magyar termelők egyáltalán nem örültek az adónak, hiszen ők a nemzetközi hálózat és tőke előnyeit sem élvezhették a korábbi visszaesést követően. Ugyanakkor az uniós fejlesztési forrásokból később több magyar szereplő korszerű telephelyet, gyártósorokat építhetett, ami láthatóan csökkentette a csipszadóval szembeni harci kedvet. Van, aki azóta már el is adta frissen gründolt gyárát külföldi befektetőknek.

Érdemes megemlékezni az adónak a bevalláshoz és az adminisztrációhoz kapcsolódó költségeiről is. Nem véletlenül csökkentette az adórendszer evolúciója évszázadokon át az adók számát, és igyekezett a végtermékek adóit a forgalmi adóba integrálni: az áfa adminisztratív költségei jó eséllyel az adóbevétel 4 százaléka alatt maradnak. A kisadók esetén viszont gyakran többe kerül a leves, mint a hús: a jogszabályalkotás, az uniós egyeztetés, az ellenőrzés, a behajtás költségei fajlagosan jóval magasabbak. Az adózó termékek körének vagy az adó mértékének folyamatos változtatása sem olcsó: ugyancsak pénzbe kerül eldönteni, hogy most valamely gyümölcs esetében hozzáadott vagy saját cukortartalomról van szó, és a koffeint helyettesítő termék vajon „bűnös”-e, kell-e adóztatni és hogyan. Izgalmasan alakult a kivételek meghatározása az alkoholos italoknál, és fantasztikus innovációkkal is találkoztunk: olyan termelők is hirtelen gyógynövényeket kevertek az alkohol mellé, akik addig ezzel nem bíbelődtek. Jelszavuk a svejki „hetet bele, mint Szarajevóban” lehetett, mert hogy ennyi gyógynövény felhasználása után köszönt be a különadó-mentesség.

Az adózók számára a bevallással összefüggő adminisztráció okoz gondot, meg az évente változó szabályok; a szakértők, informatikusok, a lobbisták óradíja. Az összetevők variálása komoly mérnöki munka, és a beszerzés meg a marketing oldalán is csak viszi a pénzt az új adó. A dán fat tax bevallására a vállalatok 15 hónap alatt 8 milliárd forintnyi koronát költöttek el; a hatóság oldalán keletkező költségekkel együtt a végszámla 9-10 milliárd lehetett, miközben az adó mintegy 1600 céget érintett és cirka 50 milliárd forintnyi bevételt termelt. Mármost az Ecorys szerint – ez a cég készítette el az Európai Bizottság számára az uniós élelmiszeripari különadók tapasztalatait összefoglaló tanulmányta magyar Neta 400-500 adóalanyt érintett, és 2011 szeptemberétől 2012 decemberéig valamivel több mint 22 milliárd bevételt termelt. A bonyolultabb adózás, de kisebb bérköltségek miatt nem nagy merészség azt állítani, hogy a céges és az állami adminisztratív költségek nálunk is elérhették a 4-5 milliárd forintot 2012-ig, tehát a befolyó bevétek több mint 20 százalékát. Ez azonban csak egy része a teljes társadalmi költségnek, hiszen az említett elbocsátások, a termelés és beruházás visszafogása és a jóléti következmények hatása hasonló mértékű lehetett. Így a társadalom és a kormány keveset profitált ebből.

 

*

A miniszterelnöknek mégis fontos a Neta, hiszen a népegészségügy jól csengő kádári kulcsszó, ráadásul, úgy tűnik, bevételt is hoz. Nem mellékesen rövid pórázon tartja az ágazat cégeit, és akit kellett, mostanra sikerült levenni a listáról. A dohányzás elleni politika is minden bizonnyal ott lebeg a szeme előtt, ami egyébként tényleg sikeres volt, a WHO ki is tüntette ezért. Csakhogy az élelmiszereknél a cél helyessége jóval bizonytalanabb, mint a dohányzás adóztatásánál. Az emberi szervezet sajátosságai és az olcsó helyettesítő termékek miatt az adó mellékhatásai lenullázhatják az eredményeket. A nagyvilágban is egyre többen hagynak fel ezzel az adónemmel, a finnek épp az idén álltak le.

De a nép nálunk – a dánokkal ellentétben – nem gerjedt látványos haragra a Neta miatt, így nem kellett az internetadóhoz hasonló visszavonulót fújni. Sajnos egészségesebbek sem lettünk tőle, ám az adót mégis belengi a kellemeset a hasznossal ábrándja, ami pedig azért félrevezető, mert a politikának a kellemes pénzügyi cél­jai­hoz sokkal hatékonyabb adózási megoldásai is vannak. A hasznos egészségügyi tervek elérésében pedig, úgy tűnik, az egyszerű kommunikációs és szabályozási eszközök eredményesebben és olcsóbban működnek.

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.