Mindenki jól jár

  • .
  • 2008. április 3.

Publicisztika

Magyar Narancs, 2008. március 13. Kedves Narancs! Nagy örömmel és egy kis nosztalgiával olvastam a brit charity shopokról szóló beszámolót.
Walesi tanulmányaim során magam is számos használati tárgyhoz jutottam a helyi vöröskeresztes boltban, így haszonélvezője voltam ennek az egyszerű és zseniális brit intézménynek. Adománygyűjtőként szakmai szempontból is érdekel a téma, hisz szervezetem, a Habitat for Humanity az Egyesült Államokban tekintélyes bevételre tesz szert használt építőanyagokat forgalmazó boltjai révén. Cikkük egyetlen tekintetben ennek ellenére is egy kis csalódást okozott: a charity shopokat ugyanis olyan bevételi forrásként említi, amelyek a jótékonysági szervezetek számára vonzó alternatívát jelentenek a "szimpla kolduláshoz" képest.

A közép-európai országokban történelmünk és kulturális hagyományaink miatt komoly nehézségekkel kell megküzdenie az adománygyűjtőknek. A civilszervezetek körében közhelynek számít a jótékonykodás hagyományainak alulfejlettségéről, a működéshez szükséges források előteremtésének nehézségeiről való panaszkodás. A probléma okai közé tartozik az a szemlélet is, amely szerint az adománygyűjtés tulajdonképpen koldulás: a támogató zaklatásával felérő, megalázó tevékenység, szükséges rossz.

Azt hiszem, ez a megközelítés nemcsak káros, de téves is. Az adományokat felkutató és gyűjtő szervezet több szempontból is különbözik a koldustól. Az adománygyűjtő nem a maga számára kér támogatást: az adomány haszonélvezője az a közösség lesz, amelyet a szervezet szolgál. Az adománygyűjtés, ha helyesen végzik, nem az adományozó bűntudatára vagy szánalmára apellál: egy bizonyított társadalmi problémára ajánl hatásos megoldást, és ehhez kér támogatást.

A koldulás esetében az adakozás gyors, érzelmi alapú, rövid távú döntések alapján történik. Akár vissza is fordulunk az utcán a kolduló személy megrendítő megjelenése vagy hatásos kérése miatt. Ilyesmi az adománygyűjtés esetében elképzelhetetlen: csak olyan adományozótól várhatunk támogatást, aki már eldöntötte, hogy adakozni akar. Az adománygyűjtés során ezt a szándékot csak irányítani tudjuk - tájékoztatjuk a leendő támogatókat arról, hogy szervezetünk milyen lehetőségeket nyújt számukra, hogy adományukkal elérjék a kívánt célt. A támogató az általunk képviselt csoportok problémái mellett szervezetünk hitelességét, a felkínált megoldás hatékonyságát és fenntarthatóságát is mérlegeli. Amennyiben a szervezet és az adománygyűjtő is jól végzi a munkáját, a támogatóval hosszú távú kapcsolat alakulhat ki. E kapcsolat keretében nemcsak a szervezet élvezi a rendszeres és akár növekvő mértékű támogatások előnyét, de az adományozó is biztos lehet abban, hogy a számára fontos problémák megoldásán hozzáértő, lelkiismeretes, megbízható szakemberek dolgoznak. A jó adománygyűjtés nem is állhatna távolabb a koldulástól. A jó adománygyűjtés: tanácsadás.

Üdvözlettel:

Szekér András

adományszervező menedzser

Habitat for Humanity Magyarország

Figyelmébe ajánljuk