Mindig öt

  • 2000. július 6.

Publicisztika

Egyre inkább úgy tűnik, hogy az uniós csatlakozás újabb holtbiztos dátuma 2005, vagyis tíz év múltán megint csak sikerült ötévnyire megközelíteni az EU-tagságot. Ha valaki emlékezik még rá, 1990-ben 1995-ről beszéltek, 1997-ben pedig 2002 "tájékáról"; igaz, van ennek előnye is, a kiszámíthatóság. A magunk részéről például biztosak vagyunk abban, hogy a 2005-ös dátum 2002 magasságában 2007-re változik, sőt akár az ezen időpont mellett felsorakoztatott uniós érveket is felsorolhatnánk, megelőzve korunkat, mintegy, de hát mi értelme lenne.

n Egyre inkább úgy tűnik, hogy az uniós csatlakozás újabb holtbiztos dátuma 2005, vagyis tíz év múltán megint csak sikerült ötévnyire megközelíteni az EU-tagságot. Ha valaki emlékezik még rá, 1990-ben 1995-ről beszéltek, 1997-ben pedig 2002 "tájékáról"; igaz, van ennek előnye is, a kiszámíthatóság. A magunk részéről például biztosak vagyunk abban, hogy a 2005-ös dátum 2002 magasságában 2007-re változik, sőt akár az ezen időpont mellett felsorakoztatott uniós érveket is felsorolhatnánk, megelőzve korunkat, mintegy, de hát mi értelme lenne.

Az Európai Unió bővítési főbiztosa, Günter Verheugen a napokban odanyilatkozott, hogy a dátum állandó kitologatásával, a csatlakozási folyamat elhúzásával a jelöltek felét is elveszítheti az unió. És mondta azt is nemrég, hogy nem tesz jót egyes tagjelölt országoknak az, ha vezető politikusaik - Orbán Viktort és Vacláv Klaust nevén is nevezte - Európa-ellenes lózungokkal akarnak belpolitikai babérokat aratni, mert ennek akár következményei is lehetnek.

Na, akkor most mi van? Abcúg Európa, vagy abcúg Viktor?

Chirac, a soros EU-elnök Franciaország elnöke például előjött a maga "kétsebességes Európájával", ami annak az eredetileg német ötletnek a felmelegítése, amely szerint az uniós tagok között differenciálni kellene. Igaz, ezt hamar lenyomta a brüsszeli adminisztráció, Chirac mosolyogva visszakozott is, de azért ez az egész differenciálósdi - hogy van a francia-német-beneluxos keménymag meg a futottak még, és csak utánuk a kelet-európaiak - valamit csak jelez.

Vajon komolyan gondolják-e a legfejlettebb uniós államok Kelet-Európa felzárkóztatását? Ne kételkedjünk, nagyon komolyan gondolják. Csakhogy: az utóbbi időben oly sokszor megdicsért magyar gazdaság hány évnyire van akár Ausztriától is? Na, ez az. Vagyis: érthető-e a legfejlettebb tagállamok ódzkodása a csatlakozástól csodákat váró kelet-európai jelöltektől? Hát persze hogy érthető.

A magyar külpolitika ezzel a rém egyszerű képlettel tökéletesen tisztában van. És vagy úgy reagál rá, mint az előző kormányzat (a belépésig jó képet vágni a szopatáshoz, mondván, mi akarunk az EU-hoz csatlakozni, és nem az unió Észak-Balkánhoz), vagy egy olyan sajátos munkamegosztással, mint Orbánék (a külügyminiszter lényegében a korábbi alkalmazkodó vonalat viszi tovább, míg a kormányfő egyrészt rendre az EU orra alá dörgöli vélt vagy valós sérelmeinket, másrészt látványosan a regionális együttműködés felé fordul). E kétféle stratégia hatékonyságán lehet vitatkozni; azon viszont fölösleges, hogy 1990 óta a magyar politika elsődleges célja a nyugati integráció.

Ha tehát valaki Verheugen Orbán-kritikája után azon kesereg (vagy éppen kárörvend), hogy lám-lám, a Fidesz kivezeti a Magyar Hazát Európából, az éppen ugyanakkora barom, mint amikor Hornról vagy Kovács Lászlóról hajtogatták elmebetegek azt, hogy a tagságért cserébe kiárusítják az országot idegeneknek.

Az más kérdés, hogy Orbánék EU-politikája sikeres lehet-e; de kötve hisszük, hogy rá akarnák csapni az ajtót Brüsszelre. Kánikula van ugyan, de azért ennyire ne legyünk hülyék.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”