Molnár Gusztáv: Oroszország nem létezik

  • 1997. február 6.

Publicisztika

Miközben az Európai Unió keleti határa úgy 2005 táján minden bizonnyal a huntingtoni limesen fog beállni (vagyis a magyar-cseh-lengyel hármason kívül a Baltikum, Szlovákia, a volt Jugoszláviából pedig Szlovénia és Horvátország fog bekerülni), a NATO-övezet kelet felé egyszerre lesz szűkebb és tágabb a huntingtoni civilizációs határvonalnál.

Miközben az Európai Unió keleti határa úgy 2005 táján minden bizonnyal a huntingtoni limesen fog beállni (vagyis a magyar-cseh-lengyel hármason kívül a Baltikum, Szlovákia, a volt Jugoszláviából pedig Szlovénia és Horvátország fog bekerülni), a NATO-övezet kelet felé egyszerre lesz szűkebb és tágabb a huntingtoni civilizációs határvonalnál.

A NATO-nak - amennyiben mind kredibilitását, mind belső koherenciáját meg kívánja őrizni - minimum egy, maximum hét új tagállama lehet. Annak, hogy a Lengyelországon kívüli potenciális tagállamok, vagyis Magyarország, Csehország, Szlovénia, Románia, valamint Ausztria és Szlovákia közül végül is melyik ország és mikor, milyen sorrendben kerülhet be az Észak-atlanti Szövetség teljes jogú tagjai közé, nincs akkora jelentősége, mint ahogy azt ma a bekerülésben bízók és a kimaradástól rettegők képzelik.

Az elkövetkező évtizedben Európa első számú biztonságpolitikai kérdése nem a NATO formális kibővítése, hanem a NATO által ellenőrzött és koordinált úgynevezett stratégiai övezetek (strategic homes) kiépítése. Három ilyen stratégiai övezet létrehozására van szükség, ha a NATO a kelet-európai hidegháborús hadszíntér összeomlása nyomán keletkezett vákuummal akar valamit kezdeni. Az első világháború utolsó szakaszában Németország, majd - a békekötést követően - Franciaország és Nagy-Britannia próbálta meg a Németország és Oroszország között hirtelen gazdátlanul maradt térséget a maga kliens-államaival betölteni, ami a jól ismert katasztrófához vezetett. A csőd oka kézenfekvő: az érintett európai nagyhatalmak halálos ellenségei voltak egymásnak, Amerika pedig, látván, mibe keveredett, méltóságteljesen kivonult Európából.

Ronald D. Asmus és F. Stephen Larrebee, a RAND Corporationnek a NATO-bővítés stratégiai megtervezésével foglalkozó kutatói legutóbbi tanulmányukban a stratégiai övezetek kérdését a bővítés első körébe bekerülők és az abból kimaradó potenciális tagjelöltek közötti rendkívül fontos és kényes viszony szempontjából vizsgálják. A bővítés legfontosabb, kelet-közép-európai irányához szerintük Lengyelország, Csehország, Magyarország, valamint a két potenciális tagállam, Szlovénia és Szlovákia tartozik. Az északkelet-európai irány potenciálisan a balti államokat, valamint Finnországot és Svédországot érinti, amennyiben úgy döntenek, hogy a NATO tagállamai kívánnak lenni. A legproblematikusabb a délkelet-európai irány, mivel itt csak Románia és esetleg Bulgária jöhet számításba, de esélyeiket minimálisra csökkenti gazdasági elmaradottságuk és a NATO-tagállamok averziója a balkáni bonyodalmaktól. Az egész koncepció kulcsa az az elképzelés, hogy az első körbe bekerülők és a potenciális tagállamok valamennyien egy-egy regionális NATO-parancsnokság fennhatósága alá kerülnek.

Így már nyilvánvalóvá válik, hogy a stratégiai övezetek létrehozásának kérdése valóban stratégiai, nem pedig a bővítés első köréből kimaradó államok érzékenykedését leszerelő puszta taktikai kérdés. Larrebee-ék elmondják, hogy az északkeleti övezetben Dánia és Németország - amerikai támogatással - már meg is kezdte a regionális katonai együttműködés különböző formáinak kiépítését a minden bizonnyal a NATO új tagállamává váló Lengyelországgal és a tagságra pályázó, de e pillanatban bizonytalan esélyekkel rendelkező balti államokkal, valamint az olyan volt semlegesekkel, mint Finnország és Svédország.

Ha ezt a modellt a térség egészére alkalmazzuk, kiderül, hogy a kétségtelenül legfontosabb központi stratégiai övezet két kulcsállama csakis Németország és Ukrajna lehet. Ebben a regionális védelmi struktúrában rajtuk kívül a NATO-bővítés első körében esélyes Lengyelországnak, Csehországnak és Magyarországnak, a szintén komoly esélyekkel rendelkező Romániának, valamint Szlovákiának és Moldovának kellene helyet kapnia. Ezen az övezeten belül különösen kiemelendő a lengyel-magyar-román hármas és a NATO-val stratégiai partnerségre törekvő Ukrajna kapcsolata.

A délkelet-európai stratégiai övezet létrehozása magyar szempontból a legérdekesebb és a legígéretesebb. Magyarország több mint száz év óta először kerülhet megint olyan helyzetbe, hogy a Balkánon komoly stabilizáló szerepet játsszon, ami együtt kell hogy járjon gazdasági jelenlétének megerősödésével is. E funkció betöltésére természetesen csakis olyan körülmények között kerülhet sor, ha az ország már a nyugati szövetségi rendszer tagja. Románia szintén komoly regionális szerephez juthat e struktúrában, amelynek további valószínű részvevői: Törökország, Görögország, Olaszország, Ausztria, Szlovénia, Horvátország, valamint Albánia és Macedónia. Nyilvánvaló, hogy az amerikai külügyminisztérium által kezdeményezett és annyi értetlenséget kiváltó SECI nem más, mint a délkelet-európai stratégiai övezet egyfajta előkészítése. Az előrelépés legfőbb akadálya a jugoszláviai és a bulgáriai belpolitikai válság, amelynek megoldódása vagy erőszakos befagyasztása az övezeten belüli (inkább csak szimbolikus jelentőségű) orosz befolyás további jelenlétét is meghatározza.

Látható, hogy a három övezet által lefedett egész térségben (a NATO-tag Németországot nem számítva) csak három olyan ország van, amely két irányban is lényeges szerepet játszik, ami azt jelenti, hogy legalább két regionális NATO-parancsnokság alá rendelhető. E három ország: Lengyelország, Magyarország és Románia. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy őket kellene felvenni az első körben, de azt igen, hogy az említett stratégiai övezeteket elsősorban rájuk alapozva lehet és kell kiépíteni.

E rövid vázlatot (amelynek bővebben kifejtett változatát A NATO-bővítés geopolitikája címen a Beszélő márciusi számában találhatja majd meg az olvasó) csak azért bocsátottam előre, hogy a megfelelő megvilágításba helyezhessem a NATO-bővítés (régebbi és újabb) magyar-országi ellenzőinek vagy a bővítésben még mindig - jóhiszeműen - kétkedőknek újabban a legváltozatosabb helyekről hallható érveit.

A NATO szándékainak komolyságát megkérdőjelező, a klasszikus lebegtető módszerrel mindenütt és mindenben bizonytalanságot sugalló állásfoglalásokkal vagy finom sejtetésekkel nem foglalkozom. Ennek a csak nagyon kivételes esetekben őszinte tamáskodásnak már az is elegendő és ékes cáfolata lesz, ha a madridi csúcson csak egyetlen államot hívnak meg a NATO-ba.

Van itt azonban egy fontosabb és bonyolultabb kérdés, ami nem egyszerűen csak ostobaságból vagy ilyen-olyan ellenérdekeltségből fakad, hanem a mai világhelyzet és benne mindenekelőtt Oroszország pozíciójának téves megítélésétől. Aczél Endre például, miközben azt reméli kurucos reménnyel, hogy "lesznek majd büszke országok", amelyek "inkább nem lépnek be - se a NATO-ba, se az EU-ba", mint hogy elfogadják a nekik álnokul felkínált "nem teljes értékű NATO- és nem teljes értékű EU-tagság"-ot, azt feltehetően tényleg komolyan gondolja, hogy "a nagy Oroszország a maga érdekkörébe tartozó egykori tagköztársaságok integrációs igyekezetét a legnagyobb határozottsággal tereli a saját maga által uralt szervezetek felé", és ezen országok semmiféle nyugati orientációjáról "nem hajlandó tudomást venni" (Népszabadság, 1997. január 25.).

Gömöri Endrének, aki "kételyeket érez", és jobb ügyhöz méltó buzgalommal szapulja a SECI-t (akárcsak az Új Magyarország február 3-i számában megjelent érdekes "elemzés"), afelől a jelek szerint nincsenek kételyei, hogy "a szuperhatalmi értelemben meggyengült Oroszország regionális méretekben" igenis érzékeltetni tudja, "katonailag is" a hatalmát (Népszabadság, 1996. december 24.; 1997. február 1.).

Tamás Pál nagyon jól látja, hogy a NATO közép-európai bővítése "aláássa nemcsak a rövid, hanem a középtávú orosz jelenlétet is ... Ukrajnától a Kaukázusig és a Baltikumig", de valahogy természetesnek és örökkévalónak tekinti, hogy vannak olyan, nem kifejezetten orosz "kelet-európai térségek", amelyek "Oroszország történelmi nagyhatalomkénti (nem szuperhatalmi!) működése szempontjából valóban kulcsfontosságúak" (Népszabadság, 1996. december 20.).

Végül Bíró Gáspár, aki hosszasan ecseteli, immár a Narancsban, milyen briliáns módon szövögeti a szálakat a primakovi orosz diplomácia, és a Roszvoruzsenyije orosz állami fegyverexportőr közép-európai PR-igazgatóját megszégyenítő könnyedséggel és alapossággal kápráztat el bennünket a 21. századi színvonalú új orosz fegyvercsodákkal, akkor mintha őszintének látszana, amikor azt mondja, hogy a "száz sebből vérző" (?) "Oroszország kezében továbbra is megvan a legtöbb, a volt Szovjetunió által a Nyugattal szemben kifejlesztett és alkalmazott politikai, katonai és nem konvencionális eszköz ahhoz, hogy eredeti céljaitól eltérítse, tovább késleltesse vagy éppenséggel megakadályozza volt csatlósainak NATO-integrációját" (1997. január 16.).

Honnan a magyar értelmiségnek ez a különös, nemzeti pszichológiánkra nem kifejezetten jellemző, túlságosan is földhözragadt, túlságosan is "realista" attitűdje? Amely mellesleg a nyolcvanas évek elején még a magyar ellenzéken belül is általánosnak mondható Szovjetunió-képre emlékeztet engem.

Uraim, a király meztelen! Oroszország nem létezik!

A Nyugatnak pontosan az orosz állam feltartóztathatatlannak látszó belső összeomlása miatt kell terjeszkednie, mert az egykor állandó expanzióra ítélt birodalom szétesése által elindított kaotikus folyamatok veszélyeztetik legnagyobb értékét: belső koherenciáját. Az orosz állam széttéphetetlenül összefonódott az orosz birodalommal (hiszen már a moszkvai Oroszország is születése pillanatától százszázalékosan birodalmi jellegű volt), ezért a birodalom szétesése elkerülhetetlenül magának az orosz államnak a szétesését fogja eredményezni.

Ennek ellenére az a véleményem, hogy a végén a NATO és a térképen konvencionálisan Oroszország névvel illetett hatalmas térség között józan kompromisszum születik. A Nyugat fél szemét behunyja, és a Moszkva-Szentpétervár-körzetben kereskedői cégérek alatt működő új orosz haduraknak azt mondja: - ám legyen, nevezzük a továbbiakban ezt a területet orosz államnak, de cserébe tudomásul veszitek a NATO-bővítést.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.