Most lépni kellene

  • Dercsényi Dávid
  • 2014. június 3.

Publicisztika

Amikor Jürgen Habermas a nemrég Budapesten lezajlott sajtóbeszélgetésén visszakérdezett a Helyi Téma újságírójának, még nem gondoltam, hogy szavai ennyire húsba vágóak lesznek. A Helyi Téma arról érdeklődött, mit lehet tenni, ha a pártok ennyire szkeptikusak az EU-val szemben. Mire a 84 éves filozófus: „Ezt miért tőlem kérdezi? Ezt önmagától kéne megkérdeznie!”

Mindez úgy jön ide, hogy a reklámadó tervezete és az Origo főszerkesztőjének felmentése egy olyan sajtóélet mindennapjaiban történik, amikor a média kellően atomizált és, hát, heveny széklet-visszatartási kihívásokkal küszködik. A sajtó torz önképéhez az is hozzátartozik, hogy dörgő hangon mondja fel a társadalomnak a szolidaritás, a kiállás, a civil szféra megerősödésének imperatívuszát, miközben arra nem képes, hogy egy rendes figyelmeztető sztrájkot, egy üres címlapos gesztust összehozzon.

Vagy mégis? Még mindig nem késő.

A politikától nem szabad és nem is kell támogatást kérni, ez most a sajtó, a társadalom ügye. És a sajtónak most kellene jó példával elöl járnia: tessék, ezt hívják szolidaritásnak, amikor az is kiáll valakiért, akinek konkrét érdeke látszólag nem fűződik hozzá. A politika amúgy sosem volt a sajtó közszolgálatiságának elkötelezett híve, hisz már az első, 1994-es médiatörvény és kivitelezése (a most éppen megbüntetendő tévécsatornák kiválasztása) is azt az összpolitikai igényt tükrözte, hogy „minél kevesebb politikát a népnek”. Hogy az embereket nem érdekli a közélet? Tessék megnézni pár görög médiumot, hány vitaműsor, hány közéleti magazin él és virul. A közéletet is lehet érdekessé tenni, ha van rá szándék.

De az egyre kevésbé van.

Úgyhogy a sajtónak valamit le kéne tennie az asztalra. Ez lenne a minimum. Hogy ne kelljen leszegett fejjel hallgatni Habermast. És mert tartozunk ezzel a kirúgottaknak, a megfélemlítetteknek. A társadalomnak.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.