Most lépni kellene

  • Dercsényi Dávid
  • 2014. június 3.

Publicisztika

Amikor Jürgen Habermas a nemrég Budapesten lezajlott sajtóbeszélgetésén visszakérdezett a Helyi Téma újságírójának, még nem gondoltam, hogy szavai ennyire húsba vágóak lesznek. A Helyi Téma arról érdeklődött, mit lehet tenni, ha a pártok ennyire szkeptikusak az EU-val szemben. Mire a 84 éves filozófus: „Ezt miért tőlem kérdezi? Ezt önmagától kéne megkérdeznie!”

Mindez úgy jön ide, hogy a reklámadó tervezete és az Origo főszerkesztőjének felmentése egy olyan sajtóélet mindennapjaiban történik, amikor a média kellően atomizált és, hát, heveny széklet-visszatartási kihívásokkal küszködik. A sajtó torz önképéhez az is hozzátartozik, hogy dörgő hangon mondja fel a társadalomnak a szolidaritás, a kiállás, a civil szféra megerősödésének imperatívuszát, miközben arra nem képes, hogy egy rendes figyelmeztető sztrájkot, egy üres címlapos gesztust összehozzon.

Vagy mégis? Még mindig nem késő.

A politikától nem szabad és nem is kell támogatást kérni, ez most a sajtó, a társadalom ügye. És a sajtónak most kellene jó példával elöl járnia: tessék, ezt hívják szolidaritásnak, amikor az is kiáll valakiért, akinek konkrét érdeke látszólag nem fűződik hozzá. A politika amúgy sosem volt a sajtó közszolgálatiságának elkötelezett híve, hisz már az első, 1994-es médiatörvény és kivitelezése (a most éppen megbüntetendő tévécsatornák kiválasztása) is azt az összpolitikai igényt tükrözte, hogy „minél kevesebb politikát a népnek”. Hogy az embereket nem érdekli a közélet? Tessék megnézni pár görög médiumot, hány vitaműsor, hány közéleti magazin él és virul. A közéletet is lehet érdekessé tenni, ha van rá szándék.

De az egyre kevésbé van.

Úgyhogy a sajtónak valamit le kéne tennie az asztalra. Ez lenne a minimum. Hogy ne kelljen leszegett fejjel hallgatni Habermast. És mert tartozunk ezzel a kirúgottaknak, a megfélemlítetteknek. A társadalomnak.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.