Most lépni kellene

  • Dercsényi Dávid
  • 2014. június 3.

Publicisztika

Amikor Jürgen Habermas a nemrég Budapesten lezajlott sajtóbeszélgetésén visszakérdezett a Helyi Téma újságírójának, még nem gondoltam, hogy szavai ennyire húsba vágóak lesznek. A Helyi Téma arról érdeklődött, mit lehet tenni, ha a pártok ennyire szkeptikusak az EU-val szemben. Mire a 84 éves filozófus: „Ezt miért tőlem kérdezi? Ezt önmagától kéne megkérdeznie!”

Mindez úgy jön ide, hogy a reklámadó tervezete és az Origo főszerkesztőjének felmentése egy olyan sajtóélet mindennapjaiban történik, amikor a média kellően atomizált és, hát, heveny széklet-visszatartási kihívásokkal küszködik. A sajtó torz önképéhez az is hozzátartozik, hogy dörgő hangon mondja fel a társadalomnak a szolidaritás, a kiállás, a civil szféra megerősödésének imperatívuszát, miközben arra nem képes, hogy egy rendes figyelmeztető sztrájkot, egy üres címlapos gesztust összehozzon.

Vagy mégis? Még mindig nem késő.

A politikától nem szabad és nem is kell támogatást kérni, ez most a sajtó, a társadalom ügye. És a sajtónak most kellene jó példával elöl járnia: tessék, ezt hívják szolidaritásnak, amikor az is kiáll valakiért, akinek konkrét érdeke látszólag nem fűződik hozzá. A politika amúgy sosem volt a sajtó közszolgálatiságának elkötelezett híve, hisz már az első, 1994-es médiatörvény és kivitelezése (a most éppen megbüntetendő tévécsatornák kiválasztása) is azt az összpolitikai igényt tükrözte, hogy „minél kevesebb politikát a népnek”. Hogy az embereket nem érdekli a közélet? Tessék megnézni pár görög médiumot, hány vitaműsor, hány közéleti magazin él és virul. A közéletet is lehet érdekessé tenni, ha van rá szándék.

De az egyre kevésbé van.

Úgyhogy a sajtónak valamit le kéne tennie az asztalra. Ez lenne a minimum. Hogy ne kelljen leszegett fejjel hallgatni Habermast. És mert tartozunk ezzel a kirúgottaknak, a megfélemlítetteknek. A társadalomnak.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.