A hallgatag ország - Elveszett jószágunk, a népszavazás

  • Unger Anna
  • 2014. május 31.

Publicisztika

Politikai részvételi jogaink most ismét csorbulnak - s ebben a felelősség nemcsak a mostani kormánypártot terheli. Az viszont kétségtelen, hogy a népi kezdeményezést ők temették el, és ahogy látom, csak mélyül a népszavazás sírgödre is.

A 2010-14-es egyedülálló volt a rendszerváltás utáni parlamenti ciklusok sorában. Betonba ágyazott kétharmados erő, az ellenzéki kezdeményezések és javaslatok teljes negligálása, mindennapos kompromisszumképtelenség, új alkotmányos rend, az új választási rendszer - napestig sorolhatnánk e négy év újdonságait. Van itt azonban még valami, ami csak keveseknek hiányzott, épp ezért nem is tűnt fel. A rendszerváltás óta ez volt a második olyan ciklus, amelyben egyetlen országos népszavazást sem tartottunk. Az első ilyen alatt ugyancsak Orbán Viktor volt a kormányfő - 1998 és 2002 között is zárva maradtak a szavazóhelyiségek.

E ténynek különös ízt ad, hogy a Fidesz - alkalmi szövetségeseivel - mindkét választási győzelme előtt, még ellenzékből, egy-egy nagy horderejű és nagy nyilvánosságot elérő népszavazási kezdeményezéssel rukkolt elő, melyek a kormányzat meggyengítését és társadalmi támogatottságának csökkentését, valamint az ellenzéki és a bizonytalan szavazók mozgósítását célozták. Az első ilyen akciót 1997-ben a külföldiek földtulajdonlásának megakadályozására indította az MDF, s erre csatlakozott rá a Fidesz; 2008-ban pedig már ők maguk kezdeményezték a vizitdíj, a tandíj és a kórházi napidíj eltörlését. (Az 1997-es kezdeményezés végül nem jutott el a szavazásig.)

Képünk illusztráció

Képünk illusztráció

Fotó: MTI

A hazai közjogi viták rendszerint nem foglalkoznak a közvetlen demokráciával. A szakma is, a közvélemény is eseti, nem elvi kérdésként kezeli, hogy egy-egy kérdés a nép elé bocsátható-e, s elég "bölcs-e" a társadalom ahhoz, hogy a javaslatokról dönthessen. Sem az 1995-96-os, sem a 2010-11-es alkotmányozás vitáiban nem olvashatunk elvi megfontolásokat. A törvényhozókat mindkét esetben a "gyengíteni, de látszatnak megőrizni" elgondolás vezérelte - mindkét alkalommal korlátozták a népszavazásra bocsátható kérdések körét, az eljárási szabályokat pedig bonyolították.

Politikusaink persze nem ostobák. Tisztában vannak azzal, hogy egy ilyen, inkább szimbolikus, semmint ténylegesen alkalmazott demokráciaerősítő intézményt nem szabad kivenni a rendszerből. Hiszen az 1989-es és a 2011-es rend "eszmei" megalapozását - legalábbis részben - egy-egy országos népszavazás végezte el. A rendszerváltás egyik nagy eseménye a bős-nagymarosi erőmű ellen indított kezdeményezés volt, ami a formálódó ellenzéki pártoknak és politikai mozgalmaknak kínált nyilvánosságot, de megmutatta a társadalom tiltakozási lehetőségeit és képességét is. Népszavazás végül nem lett a kezdeményezésből, de a tüntetések nagy hatással voltak a korabeli politikára, közvéleményre, társadalomra. Az 1989-es, ún. "négyigenes népszavazás" pedig ennél is többet végzett: az egyetlen érdemi kérdés, a köztársasági elnök megválasztásának időpontja az akkori liberális ellenzéki pártok (SZDSZ, Fidesz) javaslata szerint dőlt el, rendkívül csekély - 6101 szavazatnyi - többséggel. Ezzel az ország történetének első népszavazása nemcsak a nemzeti kerekasztal-megállapodást írta felül, hanem "a demokrácia győzelmének" lobogója is lett, amely igazolta a nép bölcsességét, s az új parlament kezébe adta az elnökválasztásról szóló döntést. (Valódi paradoxon ez: a világon nincs még egy olyan demokrácia, amelyik azzal alapozná meg társadalmi legitimitását, hogy arra kéri a lakosságot: döntsön arról, hogy nem tud, nem akar dönteni. Az 1989. novemberi népszavazáson a magyar nép bölcsen és okosan úgy döntött, hogy nem tud bölcsen és okosan dönteni, ha elnököt kellene választania. A lényeg persze nem ez volt, hanem az, hogy Pozsgay Imre, a bejövő MDF és a kimenő MSZMP közös protezsáltja ne legyen államfő.) Azt sem szükséges hosszan magyarázni, hogy a 2008-as népszavazás milyen sokat tett hozzá a baloldal összeomlásához, a Gyurcsány-kormány ellehetetlenüléséhez, a koalíciós szakításhoz, és nem utolsósorban az Orbán-imázs újrahangolásához ("az igazi demokrata"). Mindez nemcsak a 2010-es választási győzelmet alapozta meg, de a kétharmados többséget is.

A rendszerváltást követően aztán a négyigenes népszavazás győztes pártjai nem lettek a közvetlen demokrácia pártolói, s ugyanígy felejtette el a 2010 utáni Fidesz is 2008-at. A 2010-11-es alkotmányozás melletti egyik legfőbb érv az volt, hogy más kelet-európai országok már rég maguk mögött hagyták a szovjet mintára készült alkotmányukat, míg Magyarországon a világ csúfjára még mindig az 1949/XX. törvény van hatályban. Csakhogy a térség számos országában referendum hagyta jóvá a parlament által elfogadott alkotmányt - köztük a mintának is tekintett Lengyelországban, 1997-ben! A kétharmados többség viszont az új alaptörvény népszavazási legitimációját már nem merte vállalni, helyette mulatságos és kínos levelezésbe kezdett a miniszterelnök a lakossággal.

*

Az új alaptörvény szűkíti az állampolgárok mozgásterét, immár szó szerint is alárendeli őket a parlamenti jogalkotásnak. A köztársasági, 1989-es alkotmány szerint a népszuverenitás azt jelentette, hogy a választópolgárok a hatalmukat "választott képviselőik útján, valamint közvetlenül" gyakorolják. A 2011-es alaptörvény szerint "a nép a hatalmát választott képviselői útján, kivételesen közvetlenül gyakorolja". Márpedig nagy különbség van a "valamint", illetve a "kivételesen" között. A Fidesz-kétharmad megemelte a részvételi küszöböt is - ismét 50 százalékos részvétel szükséges az érvényes döntéshez. Az amúgy is bonyolult eljárási rendszert szintén átszabták: amíg korábban az Alkotmánybíróság volt a jogorvoslati fórum, ha az Országos Választási Bizottság nem akart egy-egy kezdeményezést hitelesíteni, addig ez immár a Kúria feladata. Ez pedig azért fontos, mert már előfordult, hogy egy jogszabályt az AB alkotmányosnak ítélt, a Kúria viszont nem alkalmazta az ítélethozatalban: vagyis az a paradox helyzet áll elő, hogy az alkotmányossági kérdésben legfőbb döntnök, az AB és az eljárási rend szerint illetékes Kúria eltérő eredményre jut.

Ami pedig végképp érthetetlen: eltűnt az országos népi kezdeményezés intézménye. A napirend-kezdeményezésként is ismert eszköz pusztán arra kötelezte a parlamentet, hogy tárgyalja meg a népi javaslatot. (Ez a jogintézmény az Európai Unióban a társadalmi szerveződések, mozgalmak egyik legeredményesebb eszköze az intézményes politikai szereplők befolyásolására.) A családon belüli erőszak elleni jogalkotást, az állatvédelem szigorítását vagy az állatkínzás bűncselekménnyé nyilvánítását nem az okos, felvilágosult képviselők, hanem a mozgalmárok, a "civilek" vitték be a parlamentbe, és aláírásgyűjtő kampányaikon keresztül a köztudatba.

Gyanítom, a népi kezdeményezést azért kellett eltörölni, mert ez az intézmény lehetne az első lépés a közvetlen demokrácia megerősödése felé. A pártok mindig csak ellenzékből látják a népszavazást jó eszköznek - kormányra kerülve hirtelen demagóg, populista intézménnyé degradálódik a szemükben. Politikai részvételi jogaink most ismét csorbulnak - s ebben a felelősség nemcsak a mostani kormánypártot terheli. Az viszont kétségtelen, hogy a népi kezdeményezést ők temették el, és ahogy látom, csak mélyül a népszavazás sírgödre is.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.