Moszkva nem hisz a könnyeknek

  • 2004. február 12.

Publicisztika

A csecsen történet és annak jóhiszemű értelmezése szokásosan két fő szálon fut. Az egyik szerint a 90-es évek eleje óta Moszkva, a meggyengült birodalmi központ gyarmati utóvédháborút vív Csecsenföld birtoklásáért a szabadságáért küzdő, bátor kis csecsen nemzet ellen. Módszerei az állami erőszak és a represszió teljes skáláját kimerítik, a szőnyegbombázástól kezdve a reguláris hadsereg civilek elleni bevetésén és az emberi jogok mindennapos sárba tiprásán át az ellenállók vagy az annak vélt személyek elrablásáig, kínzásáig, kivégzéséig. Motivációiban a rasszizmus, a geopolitikai érdekek sajátos felfogása, a militarizmus és az elnyomásra való, veleszületett hajlam keverednek egymással. Mindezek miatt a "békés, tárgyalásos rendezés" lehetőségeit az orosz föderáció kormánya hosszú évek óta, tudatosan, előre megfontoltan elszabotálja.

n A csecsen történet és annak jóhiszemű értelmezése szokásosan két fő szálon fut. Az egyik szerint a 90-es évek eleje óta Moszkva, a meggyengült birodalmi központ gyarmati utóvédháborút vív Csecsenföld birtoklásáért a szabadságáért küzdő, bátor kis csecsen nemzet ellen. Módszerei az állami erőszak és a represszió teljes skáláját kimerítik, a szőnyegbombázástól kezdve a reguláris hadsereg civilek elleni bevetésén és az emberi jogok mindennapos sárba tiprásán át az ellenállók vagy az annak vélt személyek elrablásáig, kínzásáig, kivégzéséig. Motivációiban a rasszizmus, a geopolitikai érdekek sajátos felfogása, a militarizmus és az elnyomásra való, veleszületett hajlam keverednek egymással. Mindezek miatt a "békés, tárgyalásos rendezés" lehetőségeit az orosz föderáció kormánya hosszú évek óta, tudatosan, előre megfontoltan elszabotálja.

Nem vitás, hogy ezt az érvelést súlyos tények támasztják alá. Az orosz hadsereg nem cukorkát oszt Groznijban, és nincs az a metrórobbantás, amely ezredakkora pusztítást képes Moszkvában véghezvinni, mint az orosz légierő Csecsenföldön. A múlt heti, negyven áldozatot követelő merényletre adott orosz válasz is nyilván olyan lesz, amilyen: dühödt, erőszakos, és teljesen céltévesztett.

De a terror semmivel nem igazolható, és a terroristáknak semmiképpen sem szabad engedni. Moszkvának már régóta nincs kivel tárgyalnia: ha akarna, sem tudna kivonulni Csecsenföldről. Még akkor sem, ha más "megoldása" a háborúnak nyilván nincs. Ennek ellenére túl kell magunkat tennünk bizonyos kis-európai beidegződéseken: itt nem Dávid és Góliát párharca zajlik, nem az orosz medve fojtogatja a nemzet legjobbjait. 1956-ban se magyarok, se lengyelek nem robbantottak Moszkvában metrót. Csehek és szlovákok 1968-ban nem ejtettek túszul fekvő betegeket és színházi publikumot. A Szolidaritás aktivistái nem rabolták el, zsíros váltságdíjat remélve, a hozzájuk érkező külföldi jószolgálati aktivistákat, és pláne nem fordulhatott elő, hogy megalázzák, kínozzák, netán megcsonkítsák őket. A szabadságért küzdő, bátor kicsi nemzetek nem nyitnak tüzet a hozzájuk érkező diplomaták autóira. Gondosan ügyelnek arra, hogy ne keveredjenek nemzetközi terrorista- és csempészhálózatokba. Nem űzik el a saját vallási vezetőiket. Nem küldenek szabadcsapatokat szomszédos területekre.

A csecsen kommandók annak a nemzetközi iszlám fundamentalista hálózatnak a tagjai, amely ellen világméretű hadjárat folyik. És aki a csecsenföldi terrort nemzeti felszabadító küzdelemnek tartja, az az Al-Káida, a tálibok, a Mozlim Testvérek, a Hamász, az Iszlám Dzsihád igazságaival is egyet kell értsen. Ha ezt a merényletet Londonban, Madridban, New Yorkban, Jeruzsálemben követik el, csak a nyugati demokráciák legfanatikusabb gyűlölőinek jutna eszébe felmentést keresni rá az északír katolikusok, a baszkok, az "arabok", a palesztinok sérelmeiben.

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.