Dénes Ferenc: Nem mennek, nem csinálják(A Mol és a magyar futball)

  • 2004. február 12.

Publicisztika

Idézem."MEGHÍV". Az Ifjúsági- és Sportbizottság a Képviselői Irodaház I. emelet III. számú tanácstermében 2004. február 10-én (kedd) 12.00 órakor ülést tart. Napirendi javaslat: 1. Tájékoztató a MOL Rt. sportszponzorációs tevékenységéről. 2. Egyebek. Budapest, 2004. február 5."

n Idézem.

"MEGHÍV". Az Ifjúsági- és Sportbizottság a Képviselői Irodaház I. emelet III. számú tanácstermében 2004. február 10-én (kedd) 12.00 órakor ülést tart. Napirendi javaslat: 1. Tájékoztató a MOL Rt. sportszponzorációs tevékenységéről. 2. Egyebek. Budapest, 2004. február 5."

Tetszenek érteni? A Magyar Köztársaság Országgyűlésének egyik bizottsága, az ifjúsági és sportügyekre szakosodott, felséges színe elé idéz egy vállalatot, a Magyar Olaj- és Gázipari Rt.-t, hogy az adna számot arról, hogy kit és kit nem, miért és miért nem szponzorál.

Ha ez így megy, akkor az olvasó jól teszi, ha szép lassan átnézi a családi bété szerződésállományát.

H

A Mol Rt. marketingtevékeny-sége az utóbbi hetekben főleg a Horvát Labdarúgó Szövetséggel (HNS) kötött szerződés miatt került előtérbe. (Meg a Baumgartner-ügy miatt, lásd: Kifutó széria, Magyar Narancs, 2004. január 22.) A cég január közepén jelentette be, hogy 2004. február 1. és 2005. december 31. között meghatározó marketingfinanszírozói szerepet vállal a horvát labdarúgásban. E döntés heves vitákat váltott ki Magyarországon, aminek kritikai vonulata a "magyar Mol, magyar sportadomány" és "ha a velünk egy vb-selejtező csoportban szereplőt, akkor minket is" láncra fűzte fel magát.

A Mol kétségkívül a magyar olaj- és gázipar majdnem monopolszereplője: ennyiben valóban magyar. Egyébként tulajdonosi szerkezetében a külföldi intézményi befektetők, az ÖMV, a Slovintegra és a Slovbena részesedése meghaladja a hazai befektetők arányát, beleértve a magyar állam 23 százaléknyi részvénycsomagját is. Utóbbit amúgy a magyar kormány mihamarabb értékesíteni kívánja (lehet, hogy a kormány se magyar?). A vállalat jelentős érdekeltséggel bír Szlovákiában, tavaly 505 millió dollárért 25 százalékos részesedést vásárolt a horvát olajtársaságban, az INA-ban, együttműködik a Jukosszal. Magyar cégként nőtt naggyá, Közép-Európa regionális vállalatává, akár büszkék is lehetnénk rá, sőt, mondatja velem a rossz májam: tagadhatatlan országimázs-építő tevékenységéért biztos még állami támogatásra is jogosult lehetne.

A horvát futballal kötött akármekkora, de bizonyosan nagy összegű - a kétmilliárdos becslések érzésem szerint egy nullával többet gondolnak a valóságosnál - szerződés minden ésszerű mérlegelés szerint: befektetés. Még akkor is, sőt annál inkább, ha van igazságalapjuk azoknak a híreknek, miszerint a szerződés megkötését jelentősen katalizálták a horvát választási eredmények. Az ellenzéki pozíciót kormányzóra váltó Horvát Demokratikus Közösség (HDZ) köreiben felvetődött az ötlet, miszerint felül kellene vizsgálni az INA privatizációs folyamatát. Jobb az ilyesmit megelőzni. A horvátok két szerelme a tenger és a futball: a delfinkutató központ már megvolt a Molnak, jöhetett a foci.

H

Nekünk meg nem marad más választásunk, mint megbarátkozni a gondolattal, hogy a jövőben remélhetőleg a területileg is mind dinamikusabban terjeszkedő, eredetileg honfitársaink tőkéjéből alapított (magyar) vállalkozások máshol teremtenek munkát, biztosítanak megélhetést, hoznak kedvező helyzetbe külföldi székhelyű, tulajdonú vállalkozásokat, társadalmi szervezeteket. Ugyanez a helyzet Magyarországon is: számos hazánkban tevékenykedő, jelentős külföldi befektetők által tulajdonolt cég - például telefontársaságok, bankok - használják reklámeszközként a magyar sportot. A magyar futball sem utasította vissza - helyesen - az Interbrew által tulajdonolt Borsodi Sörgyár Rt. támogatását (Borsodi Liga), annak ellenére, hogy az Interbrew Horvátországban és Bulgáriában is reklámoz a futballon keresztül, így közvetve és közvetlenül támogatja a vb-ellenfeleinket. Azt meg talán - hogy más területről vegyünk példát - mégsem kéne mondjuk egy likőrgyártól vagyútépítő cégtől elvárni, hogy ha történetesen támogat egy politikai pártot, akkor a demokrácia szellemében támogassa az összes többit is (úgyis ezt fogja tenni, ha érdekei ezt kívánják).

A Mol sportmarketing-portfóliója gazdag: Szlovákiában jégkorong, Romániában rali, Horvátországban futball tartozik bele. Magyarországon a nagy világversenyek (atlétikai vb) mellett főleg a kajak-kenuhoz köti tevékenységét (szövetség, sportolók, események); de a technikai sportokban is nehéz olyan eredményes csapatot, versenyzőt találni, aki ne hatalmas Mol-logóval nyilatkozna kedvenc sportcsatornánknak. (Apropó logó: abban azért lehet valami, hogy az INA felirat jobban mutatna a horvát válogatott mezén.) Ezen üzleti típusú döntések meghozatala a vállalat joga és felelőssége.

De ezt elismerve: vajon a döntés érintettjeinek van-e jogalapjuk megszólalni, és megpróbálni érdekeiket érvényesíteni a vállalattal szemben? S hivatkozhatnak-e arra, hogy a nagyvállalatnak az üzleti racionalitáson túlmenően társadalmi felelőssége is van?

De még mennyire! Ha a magyar futballvezetők sérelmesnek találják a döntést, és kevésnek érzik a cég által vállalt társadalmi felelősséget, helyesen teszik, ha küzdenek ennek megváltoztatásáért. A Magyar Labdarúgó Szövetség például helyesen járt el, amikor Bozóky Imre lojálisan nyilatkozott a Mol-HNS szerződés megkötéséről, hangsúlyozva, hogy a magyar szövetség is tárgyal külföldi tulajdonú partnerekkel. Majd röviddel ezután rászabadították a magyar sajtóra a szövetségi kapitányt, Lothar Matthäust, aki messziről jött emberként kemény szavakkal kritizálta a szerződést. (Más kérdés, hogy a "kéttüdejűt" továbbra sem briliáns érvelési technikája miatt szereti, aki látta őt játszani.)

De önálló parlamenti bizottsági ülést tartani, raportra rendelni egy nagyvállalatot, ráadásul egy olyan testület elé, amely a legkevésbé sem hivatott a vállalat ügyeivel foglalkozni (még annyira sem, mint mondjuk a gazdasági bizottság) - nos, ez súlyos szereptévesztés. Ilyen alapon minden Magyarországon bejegyzett vállalkozás, szervezet előbb-utóbb deresre vonható, hogy miért támogat és kit, vagy kit miért nem. Miért vélik úgy a képviselők, hogy a napirenden szereplő "szponzorálás" témakörben nekik, politikusoknak, és nem a magánszféra érintettjeinek kell dűlőre jutniuk? Miért politikai kérdés a nem állami többségű vállalatok marketingbefektetéseinek elemzése? És nem álságos magatartás-e a bizottság tagjai részéről ezzel hergelni a nagyközönséget, amikor éppen most van megszűnőben az az állami vállalat, a Sportmarketing Kft., amely épp az állami többségű vállalatok sportcélú reklámtevékenységét lenne hivatott segíteni?

De lehet, hogy tévedek, s a bizottság tagjait egyáltalán nem fűtik ilyen félrecsúszott ambíciók. Csak egy kellemes matiné-előadáson szerettek volna részt venni, ahol a legnagyobb (magyar) vállalat szolgáltatja a muzsikát; s mozgatórugójuk is csak a szórakoztató keletnémet esztrádműsor iránti nosztalgia volt: Gyere velünk, csináld velünk!

A szerző sportközgazdász, az IÆúsági és Sportminisztérium korábbi helyettes államtitkára.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.