Dénes Ferenc: Nem mennek, nem csinálják(A Mol és a magyar futball)

  • 2004. február 12.

Publicisztika

Idézem."MEGHÍV". Az Ifjúsági- és Sportbizottság a Képviselői Irodaház I. emelet III. számú tanácstermében 2004. február 10-én (kedd) 12.00 órakor ülést tart. Napirendi javaslat: 1. Tájékoztató a MOL Rt. sportszponzorációs tevékenységéről. 2. Egyebek. Budapest, 2004. február 5."

n Idézem.

"MEGHÍV". Az Ifjúsági- és Sportbizottság a Képviselői Irodaház I. emelet III. számú tanácstermében 2004. február 10-én (kedd) 12.00 órakor ülést tart. Napirendi javaslat: 1. Tájékoztató a MOL Rt. sportszponzorációs tevékenységéről. 2. Egyebek. Budapest, 2004. február 5."

Tetszenek érteni? A Magyar Köztársaság Országgyűlésének egyik bizottsága, az ifjúsági és sportügyekre szakosodott, felséges színe elé idéz egy vállalatot, a Magyar Olaj- és Gázipari Rt.-t, hogy az adna számot arról, hogy kit és kit nem, miért és miért nem szponzorál.

Ha ez így megy, akkor az olvasó jól teszi, ha szép lassan átnézi a családi bété szerződésállományát.

H

A Mol Rt. marketingtevékeny-sége az utóbbi hetekben főleg a Horvát Labdarúgó Szövetséggel (HNS) kötött szerződés miatt került előtérbe. (Meg a Baumgartner-ügy miatt, lásd: Kifutó széria, Magyar Narancs, 2004. január 22.) A cég január közepén jelentette be, hogy 2004. február 1. és 2005. december 31. között meghatározó marketingfinanszírozói szerepet vállal a horvát labdarúgásban. E döntés heves vitákat váltott ki Magyarországon, aminek kritikai vonulata a "magyar Mol, magyar sportadomány" és "ha a velünk egy vb-selejtező csoportban szereplőt, akkor minket is" láncra fűzte fel magát.

A Mol kétségkívül a magyar olaj- és gázipar majdnem monopolszereplője: ennyiben valóban magyar. Egyébként tulajdonosi szerkezetében a külföldi intézményi befektetők, az ÖMV, a Slovintegra és a Slovbena részesedése meghaladja a hazai befektetők arányát, beleértve a magyar állam 23 százaléknyi részvénycsomagját is. Utóbbit amúgy a magyar kormány mihamarabb értékesíteni kívánja (lehet, hogy a kormány se magyar?). A vállalat jelentős érdekeltséggel bír Szlovákiában, tavaly 505 millió dollárért 25 százalékos részesedést vásárolt a horvát olajtársaságban, az INA-ban, együttműködik a Jukosszal. Magyar cégként nőtt naggyá, Közép-Európa regionális vállalatává, akár büszkék is lehetnénk rá, sőt, mondatja velem a rossz májam: tagadhatatlan országimázs-építő tevékenységéért biztos még állami támogatásra is jogosult lehetne.

A horvát futballal kötött akármekkora, de bizonyosan nagy összegű - a kétmilliárdos becslések érzésem szerint egy nullával többet gondolnak a valóságosnál - szerződés minden ésszerű mérlegelés szerint: befektetés. Még akkor is, sőt annál inkább, ha van igazságalapjuk azoknak a híreknek, miszerint a szerződés megkötését jelentősen katalizálták a horvát választási eredmények. Az ellenzéki pozíciót kormányzóra váltó Horvát Demokratikus Közösség (HDZ) köreiben felvetődött az ötlet, miszerint felül kellene vizsgálni az INA privatizációs folyamatát. Jobb az ilyesmit megelőzni. A horvátok két szerelme a tenger és a futball: a delfinkutató központ már megvolt a Molnak, jöhetett a foci.

H

Nekünk meg nem marad más választásunk, mint megbarátkozni a gondolattal, hogy a jövőben remélhetőleg a területileg is mind dinamikusabban terjeszkedő, eredetileg honfitársaink tőkéjéből alapított (magyar) vállalkozások máshol teremtenek munkát, biztosítanak megélhetést, hoznak kedvező helyzetbe külföldi székhelyű, tulajdonú vállalkozásokat, társadalmi szervezeteket. Ugyanez a helyzet Magyarországon is: számos hazánkban tevékenykedő, jelentős külföldi befektetők által tulajdonolt cég - például telefontársaságok, bankok - használják reklámeszközként a magyar sportot. A magyar futball sem utasította vissza - helyesen - az Interbrew által tulajdonolt Borsodi Sörgyár Rt. támogatását (Borsodi Liga), annak ellenére, hogy az Interbrew Horvátországban és Bulgáriában is reklámoz a futballon keresztül, így közvetve és közvetlenül támogatja a vb-ellenfeleinket. Azt meg talán - hogy más területről vegyünk példát - mégsem kéne mondjuk egy likőrgyártól vagyútépítő cégtől elvárni, hogy ha történetesen támogat egy politikai pártot, akkor a demokrácia szellemében támogassa az összes többit is (úgyis ezt fogja tenni, ha érdekei ezt kívánják).

A Mol sportmarketing-portfóliója gazdag: Szlovákiában jégkorong, Romániában rali, Horvátországban futball tartozik bele. Magyarországon a nagy világversenyek (atlétikai vb) mellett főleg a kajak-kenuhoz köti tevékenységét (szövetség, sportolók, események); de a technikai sportokban is nehéz olyan eredményes csapatot, versenyzőt találni, aki ne hatalmas Mol-logóval nyilatkozna kedvenc sportcsatornánknak. (Apropó logó: abban azért lehet valami, hogy az INA felirat jobban mutatna a horvát válogatott mezén.) Ezen üzleti típusú döntések meghozatala a vállalat joga és felelőssége.

De ezt elismerve: vajon a döntés érintettjeinek van-e jogalapjuk megszólalni, és megpróbálni érdekeiket érvényesíteni a vállalattal szemben? S hivatkozhatnak-e arra, hogy a nagyvállalatnak az üzleti racionalitáson túlmenően társadalmi felelőssége is van?

De még mennyire! Ha a magyar futballvezetők sérelmesnek találják a döntést, és kevésnek érzik a cég által vállalt társadalmi felelősséget, helyesen teszik, ha küzdenek ennek megváltoztatásáért. A Magyar Labdarúgó Szövetség például helyesen járt el, amikor Bozóky Imre lojálisan nyilatkozott a Mol-HNS szerződés megkötéséről, hangsúlyozva, hogy a magyar szövetség is tárgyal külföldi tulajdonú partnerekkel. Majd röviddel ezután rászabadították a magyar sajtóra a szövetségi kapitányt, Lothar Matthäust, aki messziről jött emberként kemény szavakkal kritizálta a szerződést. (Más kérdés, hogy a "kéttüdejűt" továbbra sem briliáns érvelési technikája miatt szereti, aki látta őt játszani.)

De önálló parlamenti bizottsági ülést tartani, raportra rendelni egy nagyvállalatot, ráadásul egy olyan testület elé, amely a legkevésbé sem hivatott a vállalat ügyeivel foglalkozni (még annyira sem, mint mondjuk a gazdasági bizottság) - nos, ez súlyos szereptévesztés. Ilyen alapon minden Magyarországon bejegyzett vállalkozás, szervezet előbb-utóbb deresre vonható, hogy miért támogat és kit, vagy kit miért nem. Miért vélik úgy a képviselők, hogy a napirenden szereplő "szponzorálás" témakörben nekik, politikusoknak, és nem a magánszféra érintettjeinek kell dűlőre jutniuk? Miért politikai kérdés a nem állami többségű vállalatok marketingbefektetéseinek elemzése? És nem álságos magatartás-e a bizottság tagjai részéről ezzel hergelni a nagyközönséget, amikor éppen most van megszűnőben az az állami vállalat, a Sportmarketing Kft., amely épp az állami többségű vállalatok sportcélú reklámtevékenységét lenne hivatott segíteni?

De lehet, hogy tévedek, s a bizottság tagjait egyáltalán nem fűtik ilyen félrecsúszott ambíciók. Csak egy kellemes matiné-előadáson szerettek volna részt venni, ahol a legnagyobb (magyar) vállalat szolgáltatja a muzsikát; s mozgatórugójuk is csak a szórakoztató keletnémet esztrádműsor iránti nosztalgia volt: Gyere velünk, csináld velünk!

A szerző sportközgazdász, az IÆúsági és Sportminisztérium korábbi helyettes államtitkára.

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.