Léptet fehér lován

  • 2004. február 12.

Publicisztika

Vannak ebben az országban nyerő kombinációk, piros negyvenszáz, zöld sas, kékes tető, fehér ló: tulajdonképpen nincs mit csodálkozni azon, hogy időről időre megidéztetik az egykori kormányzó, Horthy Miklós szellemhangja (vö. fehér tenor). Mint tudjuk, a magyar történelem utóbbi bő évszázada még korántsem lezárt históriai fejezet, a korszak kulcsfigurái nem csupán (s néha nem is elsősorban) a profi historikusok elemzéseinek alanyai, hanem a futó politikai viták tárgyai: hívószavak, melyeket elég kimondani, hogy táborok gyűljenek mögéjük (vagy éppen ellenük).

A minap ökumenikus emlékmise ment a Szent István-bazilikában: a Horthy Miklós Társaság szervezésében, a Vitézi Rend, a Jeruzsálemi Szent Lázár Katonai és Kórházi Lovagrend, a Szent György Lovagrend, a Magyar Tengerész Egyesület, a Magyar Cserkészszövetség, a Szent Korona Társaság és a Magyar Nemzetőrség, a Vidraprémes Legényerő és a Kikötők Szentjei Apácarend (vö. horgász apáca) részvételével celebrálták az éppen 47 éve emigrációban elhunyt, természetesen kálvinista államférfiú tiszteletére. Ez utóbbin persze nem kell csodálkozni: a húszas évekbéli kurzuskereszténység egyik máig élő "haladó" hagyománya a mindenféle (politikai, kulturális) modernizmussal szembefeszülő katolikus-protestáns ökuménia: nem O. Viktor volt az első, magát protestánsnak valló államférfi, aki katolikus rendezvényeken (Szent Jobb-körmenet) tette tiszteletét.

Persze tudjuk, a mostani ünnep sokkal diszkrétebb: a jelenkor ellenzéki notabilitásai helyett csupán jobban szituált választóik jöttek el - hogy ők miért éppen Horthyt választják, pláne éppen most, amikor közeleg a magyar történelem egyik legtragikusabb évének (és többek között a Horthy-rezsim s vele a régi világ szánalmas-véres összeomlásának) hatvanadik évfordulója, csak ők tudják. Gyakorta van úgy, hogy egy, a maga korában sikeres autokratát választ példaképül a kiábrándult utókor, ám Horthy pályafutása sajnálatos módon értelmezhetetlen anélkül, hogy tudnánk: a kormányzó végül, s nem teljesen önhibáján kívül, mindenben kudarcot vallott, eközben százezrek pusztultak el s velük kis híján az ország is - aki ismeri a történelmi tényeket, tudja: Horthy a legkevésbé sem volt ártatlan félmilliónyi magyar zsidó meggyilkolásában és több száz ezernyi meghurcolásában. Ebből a véres kudarcból - s ezt már Márai és Bibó is jól látta akkoriban - sosem vonta le a kellő tanulságot a Horthyval egyívású political class; az életre kelt narratíva, a "keresztény" középosztály, mely azóta is a történelem ártatlan áldozatának s egyben a magyar jövő egyetlen letéteményesének látja és láttatja magát, e szellemben választ magának vezéreket a jelenből és példaképeket a múltból. (Nagy erőkkel dolgozva épp Teleki Pál szobrának köztéren esedékes felállításán, amit köztünk szólva ért a fene, hacsak nem földrajzkutatói munkásságának valamelyik részéért. A József körút felfedezése, a János-hegyi kilátó meghódítása, ki tudja.)

A fenti, zömmel valószínűtlenül hangzó gittegyletek is ezért virulhatnak a XXI. század elején, ezért kel útra lidércnyomásos álmokban a Fővezér fehér kísértetlován, nyomában kedvenc fehér halálbrigádjaival, hogy (a vidék "megrendszabályozása" után) időről időre tetemre hívja a bűnös Budapestet. Fehér ló, kis hajó az álmok rég elveszett tengerén, kesztyűs kézben hol kormány, hol teniszütő, hol zabla, hol korbács, hol szablya - csak néhány apró, szürreális adalék ahhoz, hogy még jobban megerősödjön egyidevetődő külföldiben a sztereotípia: ez egy nagyon szép ország, ahol zömmel bolond emberek élnek.

De ki mondhatja majd azt, hogy nincs igaza.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.