Dénes Ferenc

Mozgásban az üzlet

Ki fizesse a sportot?

  • Dénes Ferenc
  • 2012. február 4.

Publicisztika

Gyülekezetünkben élénk a sportélet. Tavasszal és ősszel háromhetente túrázni járunk, bowlingozunk, kerékpártúrákra járunk, kosarazunk és focizunk, sőt még arra is futotta - szó szerint -, hogy több csapatot indítsunk a budapesti nagy futóversenyek váltószámaiban.

A szervezett sportolást tavaly Aktív Agapé néven "önálló márkaként" próbáltuk összerakni és (egy)házon belül népszerűsíteni. A közös sportolás költségeit mi magunk álljuk: mindenki fizet, a tehetősebbek többnyire - nem feltűnően - többet. Központi költségvetési és önkormányzati támogatást nem kaptunk, nem is igényeltünk.

 

Bizonyára ismerős ez a "modell", hiszen a munkahelyen kívüli civil életünket (baráti társaság, bélyegszakkör, nyelvtanulás stb.) hasonló normák szerint éljük, természetesnek fogadva el ezt a rendet. Miért mégis, hogy a sportfinanszírozás esetében ez a minta csak korlátozottan elfogadott? Miért érez a politikai és közigazgatási elit ellenállhatatlan vágyat arra, hogy a közfinanszírozás körébe vonja a sportot, s miért élvez ebben széles társadalmi támogatottságot?

Pedig az ellenérvek nyomósak.

 

Saját pénzemen szaladok, és büszke vagyok rá!

Ugyan ki másnak kellene állnia a látványsportok költségeit, mint a szórakozni vágyóknak, azaz a stadionok, arénák nézőinek? Végül is a látványsportok célja a szórakoztatás. Ha pedig elég sok a néző, akkor a televíziók és a szponzorok érdeklődése is felébred, és az ő díjaikkal is gazdálkodva e sportok vidáman eltartják magukat.

A mozgásra vágyó átlagemberek részére nyújtott szabadidős szolgáltatások esetén szintén egyértelműnek tűnik a válasz. Ha én úszni, gyúrni, gimnasztikázni, teniszezni, síelni vágyom, akkor ki más fizessen ezért, mint én, aki a sportolásból származó hasznokat (jó közérzet, egészség, fittség, izomláz, törött boka stb.) élvezni fogom?

 

A képletet a nem szándékolt gazdasági hatások, azaz az externáliák bonyolítják. Az egyén sportolása a közösség számára is előnyös, mivel a sportolás, a fizikai aktivitás összefügg az egyén testi-lelki egészségével, s így a társadalom állapotával, halandósági mutatóival, teljesítő- és versenyképességével is. Ha ez a kölcsönhatás rosszul működik, sokmilliárdos elkerülhető társadalmi kiadás jelentkezik, ha jól, ezt a pénzt közösen megtakaríthatjuk. Megéri tehát, ha a társadalom az adókból befolyó közös pénz egy részét az egyének sportolásának támogatására fordítja. Ugyanígy: a lokális vagy nemzeti siker (a városi futballcsapat győzelme vagy az olimpiai aranyérem) nemcsak a győztes sportolók, de a szűkebb vagy tágabb környezet jóérzését növeli, erősíti a közösség összetartozását, javítja mentális állapotát. Indokolt tehát, hogy a közösség támogassa a kiugró sporteredmények elérését.

 

Az externáliák dilemmáinak kezelésére számos eszköz ismeretes: az egyén gazdasági tevékenysége és a közösség számára ebből származó hasznok összehangolása nem fekete mágia. Hogy egy ország melyiket használja e módszerek közül, az kultúrájától, gazdaságpolitikájától, általános állapotától függ. De az alapelv logikája megkérdőjelezhetetlen: akkor hatékony a máshol, másnál jelentkező haszon helyi vagy központi kormányzati megtérítése, ha ennek módja összhangban áll az adott tevékenység alaprendszerével. A sport esetében ez a következőket jelenti. A civilek szabadidős sportját úgy kell segítenie a nagyobb közösségnek, hogy (például) a fitneszklub tulajdonosának jövedelme a támogatásokkal együtt is attól függjön, hány fitneszezőt milyen minőségben szolgál ki. A látványsportokat pedig úgy kell segítenie a kormányzatnak meg az önkormányzatoknak, hogy a sportolásban érdekeltek jóléte továbbra is a sportolók, illetve a nézők kiszolgálásától függjön. A hivatásos futballcsapat úgy részesüljön közpénzekből, hogy játékosainak, edzőinek a bére, a tulajdonos profitja szoros összefüggésben maradjon azzal, hogy hányan járnak a mérkőzésekre, és mennyit fizetnek a jegyért, és hányan nézik a tévében ezeket a meccseket: hogy a szponzorok milyen ismertségre tehetnek szert, és mennyi többletterméket adhatnak el a klubbal való kapcsolatnak köszönhetően.

 

Szaladj szépen apuka kedvéért!

Csakhogy a magyar sportban ez az alapelv korlátozottan érvényesül. A 2000-es évek első évtizedének adataiból úgy tűnik, hogy a háztartások lehetőségeikhez képest és arányaiban kevesebbet költenek sportolásra és sportnézésre, mint akár az önkormányzatok, akár a központi költségvetés. E tény sokrétű magyarázatából két tényezőt érdemes kiemelni.

 

Az, hogy keveset költünk sporttevékenységre, összefügg a civil tudat fejletlenségével. A sportról alkotott homályos és zavaros kép alapvetően a polgári sport eszményén alapszik: tiszta játék (fair play), doppingmentesség, az ellenfél megbecsülése stb. E gondolkodásnak nem része viszont a polgári sport másik alappillére: az önfinanszírozás, a politikai és egyéb külső befolyástól való mentesség, a közösség önelszámolása. Még a mai 40-50 évesek generációjában is él a rendszerváltás előtti kor boldog emlékezete, amikor a klubban nem kellett tagdíjat fizetni, az egyesület ingyen adott melegítőt, utaztatott versenyre, és ingyen volt a Bambi is. Erős a kádári nosztalgia a sportban is.

 

A másik gond az elégtelen sportkínálat. A magyar sport kialakulása óta szoros szálakkal kötődik a politikai akarathoz és a közpénzekhez. A kultúra más ágazataihoz hasonlóan a sport is mindig túlmutatott önmagán, a magyarság vagy éppen a szocializmus felsőbbrendűségét volt hivatva megmutatni, netán az elszakított nemzetrészekhez való kapcsolódást demonstrálta. Magyarországon a nemzetközi sporteredmények mögött, mióta világ a világ, valójában ott állt a mindenkori hatalom, nemritkán ő rendelte meg őket. A társadalmi berendezkedéstől szinte függetlenül, de a második világháború után a finanszírozás szempontjából egyértelműen másodrendű volt, hogy van-e néző a stadionban vagy nincs (gyakran volt), vagy hogy indul-e a mi fiunk/lányunk a szpartakiádon vagy sem (indult, egészen addig, amíg kötelező volt munkára, harcra késznek lenni: aztán hamar kiürültek a sportpályák). A pénz javarészt a mindenkori párttitkárok döntésétől függött, kevésbé a sportolni vagy szórakozni vágyók kiszolgálásától.

A magyar sport szerkezete és működési rendszere pedig ehhez a felálláshoz alkalmazkodott. Minden sportágban jószerivel csak azokat a sportolókat kellett megtalálni és menedzselni, akik képesek lehettek a nemzetközi sikerre, ami elsőrendűen olimpiai érmet jelentett. Némi túlzással: egy jó lólengésgyakorlat képes volt az egész szertornát négy évig eltartani, megfelelő - az évek múlásával egyre kevesebb - számú aranyérem kéttucatnyi olimpiai sportágat. A pufi, ügyetlen vagy éppen átlagos adottságú, kiugró teljesítményre képtelen gyerek csak gondot okozott - ők ki is szorultak a sportrendszerből. Jórészt ennek következménye a siralmas sportfogyasztási kereslet, az alacsony sport- és fizikai aktivitás, a rossz társadalmi egészségi állapot.

 

A sportszerkezet alapjai és a hozzájuk kapcsolódó értékvilág csak kevéssé változott, ha változott egyáltalán az elmúlt két évtizedben. Éppen ezért a sportra fordított még több közpénz önmagában nem oldja meg a magyar sport problémáit. A változatlan érték- és szervezeti rendszerbe pumpált további közpénzek csak korlátozottan fogják a sportolási, fizikai aktivitást növelni, és a nézőket a stadionokba csalogatni. Ha a központi költségvetés és az önkormányzati szféra állja a sporttevékenység költségeinek több mint kétharmadát - és így volt ez már a kormányváltás előtt is -, akkor értelemszerű, hogy ebben a közegben kell a forrásokat megszerezni. Nem a sportolók tag-, belépő-, nevezési díjával kell bajlódni, nem kellenek az úgyis csak balhézó nézők sem, csak a politikai döntéshozókkal "kell jóban lenni". És nem menedzserekre, hanem politikusokra, politológusokra, lobbistákra van szüksége a magyar sportnak.

 

Pedig nemcsak a gyülekezetünkben lehetünk arra büszkék, hogy minden közös tevékenységünket magunk finanszírozzuk - még ha csak addig nyújtózkodunk is, ameddig a takarónk engedi. Tapasztalatból mondom, ez van olyan jó érzés, mint célba érni a maratoni váltón.

A szerző sportközgazdász.

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.