Najnundnajncig cimbalom

  • 2003. április 3.

Publicisztika

Most persze tűz van, ordít, aki úgy érzi: ez az illendő, de elmehetnek a sunyiba, ugyanis teljesen törvényszerű folyamat következménye a vasárnap esti országos terjesztésű büdös cigányozás azon a fene nézett földi sugárzású kereskedelmi kanálison.

n Most persze tűz van, ordít, aki úgy érzi: ez az illendő, de elmehetnek a sunyiba, ugyanis teljesen törvényszerű folyamat következménye a vasárnap esti országos terjesztésű büdös cigányozás azon a fene nézett földi sugárzású kereskedelmi kanálison.

De sebaj, Hajdu István az ORTT új, amúgy nagy múltú elnöke ma (kedden, lapzártánkkor) a testület elé viszi az ügyet, mert szerinte az Irigy Hónaljmirigy Bazi nagy roma lagzi című műsora "problematikus", és ő azt nem tűrheti, hiszen "semelyik népcsoport önérzetét, szokásait, értékrendjét nem célszerű megsérteni". Most akkor tekintsünk el attól, hogy ennek az idézetnek nem itt, hanem a Szüret rovatban lenne a helye. Vagy inkább ne tekintsünk: az öreganyád térdekalácsa nem célszerű!

Annyi biztos, nem az ORTT fogja elsötétíteni a TV 2 képernyőjét, igaz, megvilágosítani se.

Ugyanennyire komolytalannak tűnik Horváth Aladár romavezető gesztusa: személyes kihallgatást kért Pintér Dezső TV 2-vezetőtől. Mi lehetne e vezetői nyalomaszád eredménye? Pintér majd szokásos április 4-i (akkor húsvéti) ünnepi beszédében bocsánatot kér: jaj, drága jó romákok, eszem a zuzátok, ne haragudjatok má´. Nagyon is megbántuk mi az egészet, engesztelésül adunk nektek a drága műsoridőből. Aztán egy hétig nyomatják az előzetest, hogy: nézze ön is a romák válaszát az Irigy Hónaljmirigynek.

Na egyébként még azok a helyes gyerekek nagyon: "Jaj, dehogyis vagyunk mi rasszisták, hiszen több roma származású előadóművész barátunk is van." Anyátok! Különben is, ezt a formulát zsidóval szokás használni helyesen.

De nem a sötétség utólagos habveréséről van itt szó. És még csak nem is a romákról - hangozzék ez akár ünneprontóan is. Hiszen miért ne lehetne szórakozni, hülyéskedni a cigányokkal? Miért ne lehetne akár róluk is vicceket csinálni? Ki akarná betiltani a skót- vagy a zsidóvicceket? Senki. Viszont ha lehet, akkor a nagy számok törvénye alapján a TV 2-n is sorra kellett kerülniük, illetve a TV 2 viccelődései közt sorra kerültek ők is.

Mármost fontos leszögezni, az Irigy Hónaljmirigy TV 2-n sugárzott műsora: rasszista volt, gyűlöletkeltésre alkalmas, ostoba és hazug. Az pedig senkit nem érdekel, hogy miért. Hogy rosszindulatból-e vagy csupán tehetségtelenségből. Ez nyugodtan maradhat az ő műhelytitkuk.

Mert a nagy számok törvénye adott esetben természetesen arra a sunyi, buta ízléstelenségre vonatkozik, ami a magyar kereskedelmi (és közszolgálati) televíziózást jellemzi. És illúziónk sem lehet: ez ma Magyarországon előre megfontolt, bűnös szándékkal folyik a képernyőről. Mert az ilyen televíziózás egyetlen látható ideológiája ez. Szerintük csak az piacképes, ami mocskos és alpári.

És ne mondja senki, hogy azt kapjuk, amit megérdemlünk - még akkor se, ha van benne valami.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.