Najnundnajncig cimbalom

  • 2003. április 3.

Publicisztika

Most persze tűz van, ordít, aki úgy érzi: ez az illendő, de elmehetnek a sunyiba, ugyanis teljesen törvényszerű folyamat következménye a vasárnap esti országos terjesztésű büdös cigányozás azon a fene nézett földi sugárzású kereskedelmi kanálison.

n Most persze tűz van, ordít, aki úgy érzi: ez az illendő, de elmehetnek a sunyiba, ugyanis teljesen törvényszerű folyamat következménye a vasárnap esti országos terjesztésű büdös cigányozás azon a fene nézett földi sugárzású kereskedelmi kanálison.

De sebaj, Hajdu István az ORTT új, amúgy nagy múltú elnöke ma (kedden, lapzártánkkor) a testület elé viszi az ügyet, mert szerinte az Irigy Hónaljmirigy Bazi nagy roma lagzi című műsora "problematikus", és ő azt nem tűrheti, hiszen "semelyik népcsoport önérzetét, szokásait, értékrendjét nem célszerű megsérteni". Most akkor tekintsünk el attól, hogy ennek az idézetnek nem itt, hanem a Szüret rovatban lenne a helye. Vagy inkább ne tekintsünk: az öreganyád térdekalácsa nem célszerű!

Annyi biztos, nem az ORTT fogja elsötétíteni a TV 2 képernyőjét, igaz, megvilágosítani se.

Ugyanennyire komolytalannak tűnik Horváth Aladár romavezető gesztusa: személyes kihallgatást kért Pintér Dezső TV 2-vezetőtől. Mi lehetne e vezetői nyalomaszád eredménye? Pintér majd szokásos április 4-i (akkor húsvéti) ünnepi beszédében bocsánatot kér: jaj, drága jó romákok, eszem a zuzátok, ne haragudjatok má´. Nagyon is megbántuk mi az egészet, engesztelésül adunk nektek a drága műsoridőből. Aztán egy hétig nyomatják az előzetest, hogy: nézze ön is a romák válaszát az Irigy Hónaljmirigynek.

Na egyébként még azok a helyes gyerekek nagyon: "Jaj, dehogyis vagyunk mi rasszisták, hiszen több roma származású előadóművész barátunk is van." Anyátok! Különben is, ezt a formulát zsidóval szokás használni helyesen.

De nem a sötétség utólagos habveréséről van itt szó. És még csak nem is a romákról - hangozzék ez akár ünneprontóan is. Hiszen miért ne lehetne szórakozni, hülyéskedni a cigányokkal? Miért ne lehetne akár róluk is vicceket csinálni? Ki akarná betiltani a skót- vagy a zsidóvicceket? Senki. Viszont ha lehet, akkor a nagy számok törvénye alapján a TV 2-n is sorra kellett kerülniük, illetve a TV 2 viccelődései közt sorra kerültek ők is.

Mármost fontos leszögezni, az Irigy Hónaljmirigy TV 2-n sugárzott műsora: rasszista volt, gyűlöletkeltésre alkalmas, ostoba és hazug. Az pedig senkit nem érdekel, hogy miért. Hogy rosszindulatból-e vagy csupán tehetségtelenségből. Ez nyugodtan maradhat az ő műhelytitkuk.

Mert a nagy számok törvénye adott esetben természetesen arra a sunyi, buta ízléstelenségre vonatkozik, ami a magyar kereskedelmi (és közszolgálati) televíziózást jellemzi. És illúziónk sem lehet: ez ma Magyarországon előre megfontolt, bűnös szándékkal folyik a képernyőről. Mert az ilyen televíziózás egyetlen látható ideológiája ez. Szerintük csak az piacképes, ami mocskos és alpári.

És ne mondja senki, hogy azt kapjuk, amit megérdemlünk - még akkor se, ha van benne valami.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.