Najnundnajncig cimbalom

  • 2003. április 3.

Publicisztika

Most persze tűz van, ordít, aki úgy érzi: ez az illendő, de elmehetnek a sunyiba, ugyanis teljesen törvényszerű folyamat következménye a vasárnap esti országos terjesztésű büdös cigányozás azon a fene nézett földi sugárzású kereskedelmi kanálison.

n Most persze tűz van, ordít, aki úgy érzi: ez az illendő, de elmehetnek a sunyiba, ugyanis teljesen törvényszerű folyamat következménye a vasárnap esti országos terjesztésű büdös cigányozás azon a fene nézett földi sugárzású kereskedelmi kanálison.

De sebaj, Hajdu István az ORTT új, amúgy nagy múltú elnöke ma (kedden, lapzártánkkor) a testület elé viszi az ügyet, mert szerinte az Irigy Hónaljmirigy Bazi nagy roma lagzi című műsora "problematikus", és ő azt nem tűrheti, hiszen "semelyik népcsoport önérzetét, szokásait, értékrendjét nem célszerű megsérteni". Most akkor tekintsünk el attól, hogy ennek az idézetnek nem itt, hanem a Szüret rovatban lenne a helye. Vagy inkább ne tekintsünk: az öreganyád térdekalácsa nem célszerű!

Annyi biztos, nem az ORTT fogja elsötétíteni a TV 2 képernyőjét, igaz, megvilágosítani se.

Ugyanennyire komolytalannak tűnik Horváth Aladár romavezető gesztusa: személyes kihallgatást kért Pintér Dezső TV 2-vezetőtől. Mi lehetne e vezetői nyalomaszád eredménye? Pintér majd szokásos április 4-i (akkor húsvéti) ünnepi beszédében bocsánatot kér: jaj, drága jó romákok, eszem a zuzátok, ne haragudjatok má´. Nagyon is megbántuk mi az egészet, engesztelésül adunk nektek a drága műsoridőből. Aztán egy hétig nyomatják az előzetest, hogy: nézze ön is a romák válaszát az Irigy Hónaljmirigynek.

Na egyébként még azok a helyes gyerekek nagyon: "Jaj, dehogyis vagyunk mi rasszisták, hiszen több roma származású előadóművész barátunk is van." Anyátok! Különben is, ezt a formulát zsidóval szokás használni helyesen.

De nem a sötétség utólagos habveréséről van itt szó. És még csak nem is a romákról - hangozzék ez akár ünneprontóan is. Hiszen miért ne lehetne szórakozni, hülyéskedni a cigányokkal? Miért ne lehetne akár róluk is vicceket csinálni? Ki akarná betiltani a skót- vagy a zsidóvicceket? Senki. Viszont ha lehet, akkor a nagy számok törvénye alapján a TV 2-n is sorra kellett kerülniük, illetve a TV 2 viccelődései közt sorra kerültek ők is.

Mármost fontos leszögezni, az Irigy Hónaljmirigy TV 2-n sugárzott műsora: rasszista volt, gyűlöletkeltésre alkalmas, ostoba és hazug. Az pedig senkit nem érdekel, hogy miért. Hogy rosszindulatból-e vagy csupán tehetségtelenségből. Ez nyugodtan maradhat az ő műhelytitkuk.

Mert a nagy számok törvénye adott esetben természetesen arra a sunyi, buta ízléstelenségre vonatkozik, ami a magyar kereskedelmi (és közszolgálati) televíziózást jellemzi. És illúziónk sem lehet: ez ma Magyarországon előre megfontolt, bűnös szándékkal folyik a képernyőről. Mert az ilyen televíziózás egyetlen látható ideológiája ez. Szerintük csak az piacképes, ami mocskos és alpári.

És ne mondja senki, hogy azt kapjuk, amit megérdemlünk - még akkor se, ha van benne valami.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.