Nem a gyerekeink dolga, hogy megmentsék a Földet, hanem a miénk

  • Nagy Petra Júlia
  • 2019. február 5.

Publicisztika

A 16 éves lány fél éve sztrájkol a stockholmi parlament előtt azért, hogy a döntéshozók végre tegyenek valamit a klímaváltozás ellen. "Azt akarom, hogy pánikoljatok", mondta Greta a davosi Világgazdasági Fórumon tartott beszédében.

"Később Asperger-szindrómát és szelektív némaságot diagnosztizáltak nálam. Utóbbi azt jelenti, hogy csak akkor beszélek, amikor feltétlenül szükséges. Ez most egy ilyen alkalom."

Ezek Greta Thunberg mondatai.

A 16 éves lány TED talkja sok szempontból fontos nekem. Amióta először meséltem róla a lányaimnak, ő az egyik példaképük, szóval az a minimum, hogy minden felnőtthöz, akit csak ismerek, eljuttatom, amit mond és ahogy mondja.

Másrészt viszont anyaként az szeretném, hogy Greta példája szembesítsen mindenkit, akit ismerek, azzal, hogy a gyerekeinkhez túl korán eljutó túl sok, őket még tehetetlen és sérülékeny korukban elérő információ milyen rettenetes, erőn felül való teher.

Greta már kamaszlány és ki tud állni az ügyért, ami fontos neki. A beszéd elején elmondja, hogy 11 évesen (!) depressziós lett és 10 kg-ot fogyott, amikor megértette, hogy mi vár a Földre, ha nem sikerül a mérsékelni a karbonlábnyomunkat. Tök igaza volt. A klímaváltozással foglalkozók depressziója a létező legracionálisabb emberi reakció.

De mégis miért tudott 11 éves korára ilyen elképesztően nagy mennyiségű, feldolgozhatatlan információhoz jutni?

Greta kitartása csodálatos, ő teljes joggal példakép. Az én példaképeim legalábbis effélék. Ugyanakkor nekünk, közösségként azzal tesz nagy szolgálatot, hogy felébreszti a lelkiismeretünket és levakarhatatlan kitartásával fenntartja a figyelmünket. És ez így mégis csak modern kori gyermekáldozat.

A személyes életében tragédiát élt át, és a rá irányuló médiafigyelem miatt a davosi beszéde óta világszintű bullying áldozata.

Aránytalan árat fizet a mi kényelmes elragadtatásunkért.

"Azt akarom, hogy érezzétek a félelmet, amit én minden nap érzek" — mondta Greta a hallgatóságnak, mielőtt visszaszálltak volna a magánrepülőgépeikre, olvashatjuk a cikkekben, mielőtt továbbgörgetünk. Se a hallgatók, se az olvasók reakciója nincs arányban Greta minden napos félelmével.

És sokkal több gyerek szorong a természeti katasztrófák hírei miatt, mint ahányat engednek felszólalni Davosban.

Nem a gyerekeink dolga, hogy megmentsék a Földet, hanem a miénk.

Nem a gyerekeink dolga, hogy kikapcsolják a tévét, letegyék az okostelefont, és ne fogyasszanak többet annál, mint amire szükségük van, hanem a miénk.

Szülők, akik mindenhova autóval viszik a gyerekeiket, nehogy valami baj érje őket, miért nem érzik, hogy a koragyerekkori képernyőfüggőségtől és a nem nekik való tartalmaktól is meg kéne őket védeni?

Szép dolgokat vallunk, csak sajna pont nem vagyunk alkalmas tenni is értük. Kicsit belealszunk a rákészülésbe, nehogy elkapkodjunk valamit és a végén még kiderüljön, hogy hibáztunk. Először pironkodva, aztán röhincsélve nézünk félre, ha a saját kényelmünkből kéne engedni. Harmadszor már kikérjük magunknak, hogy miért ne érdemelnénk meg?!

Jó hangosan boncolgatjuk a 2000 után született generációk problémáit, nehogy a fény a mi függőségeinken is megcsillanjon. Mérgezzük őket kívül és belül, szar példát mutatunk és irtóra csodálkozunk, amiért nemet mondanak a mintáinkra? Hát wow, mély önismeretre vall, és olyan kezelhetetlenek ezek a mai fiatalok, de tényleg.

"Amikor a suli elkezdődött idén augusztusban, úgy döntöttem, elég volt. Kiültem a svéd parlament elé és klímasztrájkba kezdtem. Voltak, akik azt mondták, az iskolában lenne a helyem. Tanulnom kéne, hogy klímakutató lehessen belőlem, aki >>meg tudja oldani<< a klímaválságot. De a klímaválság már meg lett oldva! Minden tény és javaslat a rendelkezésünkre áll. Az egyetlen dolgunk, hogy felébredjünk és változtassunk végre. Minek tanuljak tényeket ebben az iskolarendszerben, ha a tények, amit ennek a rendszernek a legnagyobb tudósai közölnek, a politikusok és a társadalom számára egyáltalán nem jelentenek semmit?"

"2078-ban a 75. születésnapomat fogom ünnepelni. Ha lesznek gyerekeim és unokáim, talán velem töltik majd azt a napot. Talán rólatok is fognak kérdezni, az emberekről, akik 2018-ban éltek. És talán majd megkérdezik, miért nem tettetek semmit, mikor még nem volt késő. Mindaz, amit ma megteszünk, vagy elmulasztunk befolyásolja a további életemet - csakúgy, mint a gyerekeimét és az unokáimét."

Ddrukkolok nektek, Greta! Remélem, látszik.
_____

Nagy Petra Júlia magáról és foglalkozásáról a következőket írta, miután megkerestük: "igazából mugli háziasszony vagyok, de örülnék, ha azt írnátok, hogy magasugró világbajnok, higiéniai szakasszisztens vagy bogyósgyümölcs-kertész. Szoktam írni is, de ezt titkolom."

A fenti írás eredetileg a szerző Faceboon-oldalán jelent meg, a szöveget a beleegyezésével közöljük.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.