Nyolc

Publicisztika

Minden tiszta és világos: Orbán Viktor bemutatta kabinetjét. Nyolc minisztérium lesz, a karcsúsítás deklarált oka a takarékosság - legalábbis "a kevesebb minisztérium egyenlő kevesebb hivatalnok" formállogikai okoskodás szerint. Mindazonáltal a nyolcból hat akkor is csúcsminisztériumnak számít, ha hivatalosan nem annak nevezik.

Minden tiszta és világos: Orbán Viktor bemutatta kabinetjét. Nyolc minisztérium lesz, a karcsúsítás deklarált oka a takarékosság - legalábbis "a kevesebb minisztérium egyenlő kevesebb hivatalnok" formállogikai okoskodás szerint. Mindazonáltal a nyolcból hat akkor is csúcsminisztériumnak számít, ha hivatalosan nem annak nevezik.

A legfontosabb változás, hogy az Orbán első kormánya idején létrehozott kancelláriarendszer megszűnik, és a kormányfői szint alá egy újabb vezetői szintet kreálnak, az ügyvezető miniszterelnökit - persze nem így fogják hívni, Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes lesz. E húzásra máris számos magyarázat született: Orbán amortizálni akarja Navracsicsot; Orbán fölkészíti Navracsicsot a jövendő nagy feladatokra; Orbán nem kíván a napi csörtékben részt venni; Orbán a stratégiaalkotásra akar összpontosítani; Orbán nyugodtan akarja nézni a labdarúgó-világbajnokságot. Maga Orbán mindezt úgy indokolta, hogy előző kormányzása alatt fölemésztette erejét a napi aprómunka. Nota bene: hasonló elképzelés - a miniszterelnököt a frontvonalból kivonva egy emelettel feljebb tolni, s ily módon is lassítani tekintélyének óhatatlanul bekövetkező kopását - a második Gyurcsány-kormánytól sem volt idegen, de a terv épp a kormányfőn bukott el, aki az operatív irányításban vélte otthon érezni magát. Tény továbbá, hogy a Miniszterelnöki Hivatal 1998-as megerősítését, az ún. tükörreferatúra-rendszert (minden minisztériumot egy kancelláriai ügyosztály felügyelt) leginkább a koalíciós kényszerhelyzet motiválta: Orbán így próbálta a kisgazdatárcákat (meg persze a többit is) rövidebb pórázon tartani. Hallani olyan hangokat is, hogy Orbán már akkor is ezt a struktúrát tartotta ideálisnak, de a Fidesz akkori országházi ereje (egyedül az egyszerű többséget sem érte el) nem adott rá módot.

S hogy az új szerkezet jobb-e, vagy rosszabb az előzőnél?

Korántsem bizonyos már az sem, hogy átláthatóbb lesz, vagy döntően kevesebb tisztségviselőt foglalkoztat majd az eddiginél. Attól, hogy az egészségügy, az oktatás vagy a pénzügy nem kapott külön tárcát, e területek igazgatása továbbra is komoly apparátust igényelne. Irányítóik ezentúl (valamilyen) államtitkárok lesznek és nem miniszterek, de eme alminisztériumoknak (államtitkárságoknak) szintén dukálna valami államtitkár-szerű ügyintéző, s ezen utóbbi hivatalnokok tovább dúsítanák az államtitkárok amúgy sem kisszámú állományát. Ki lesz ki, ki küzd majd kivel a tárcák harcában, és ki dönt majd köztük? És ki látja majd át mindezt? Navracsics Tibor legyen bár Fidesz-szerte az államigazgatás elméletének a legfelkészültebb szakértője - de hogy a rátestált munkamennyiség (igazságügyi és önkormányzati minisztérium, plusz az ügyvezető miniszterelnökség) nem egyemberes meló, az elég valószínűnek látszik.

Mindegy: biztos megoldják, ha meg nem, úgyse tűnik majd fel senkinek. Az új felállás mindenesetre azt is sejteti, hogy mibe nem kíván a Fidesz túl sok energiát ölni. Az egészségügy, a közoktatás, a mezőgazdaság lefokozása, s az irányításukra kijelölt tisztviselők politikai súlytalansága inkább azt jósolja, hogy a kormánypárt, kerülendő a nagyobb társadalmi konfliktusokat, a fennálló pazarló és hatékonytalan struktúrák toldozgatásával igyekszik majd a munka látszatát kelteni.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

A gyáva nyúl

Elvégeztetett: kedden délelőtt Petr Pavel államfő aláírta Andrej Babiš miniszterelnöki kinevezését, immár semmi akadálya az új cseh kormány megalakulásának. Bár a szeptember második felében megtartott parlamenti választás után Babiš gyors kormányalakítást ígért, láthatóan nem sikerült betartania: ez­irányú erőfeszítései hosszúra nyúltak, s néha egészen komikus epizódokat produkáltak.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.