Nyomják Ragátsot

  • 2003. november 6.

Publicisztika

A képen a kávépénz. Csinos, régebben fölbontott konzervdoboz, valamikor hamutartónak használták, de Ibi néni kimosta, most benne gyűlik a koffeinre való. Egyre közeledünk hozzá, szubjektív kamera, kicsit billeg a kép: kezet látunk, belemarkol, aztán még egyszer, a ragacsos ujjak közül elgurul az apró. Káromkodás. A kép az érzékhatárig sötétedik, a kamera az asztal alatt matat, valaki felborít egy széket, megint káromkodás, majd megcsillan egy fellelt egyforintos, de hirtelen eltűnik a sötétben. Vége főcím.

n A képen a kávépénz. Csinos, régebben fölbontott konzervdoboz, valamikor hamutartónak használták, de Ibi néni kimosta, most benne gyűlik a koffeinre való. Egyre közeledünk hozzá, szubjektív kamera, kicsit billeg a kép: kezet látunk, belemarkol, aztán még egyszer, a ragacsos ujjak közül elgurul az apró. Káromkodás. A kép az érzékhatárig sötétedik, a kamera az asztal alatt matat, valaki felborít egy széket, megint káromkodás, majd megcsillan egy fellelt egyforintos, de hirtelen eltűnik a sötétben. Vége főcím.

Egyes hírek szerint úgy öt-hat éve, mikor a Magyar Televízió szétlopásának szomorú szappanoperája épp a "Székek és hokedlik" című résznél tartott, egy tisztakezű vezetőben komoly formában buzgott föl az ötlet, szereljenek föl minden dolgozóra, mint a Forma-1-es versenyautókra, egy-egy kamerát, és akkor majd kiderül, kik lopnak közszolgálatban. A bevezetőnkbe foglalt életkép e projekt próbaüzemének idejéből származik, de napi információink birtokában kijelenthetjük: a helyzet változatlan.

A "Linóleum és metlachi" című epizód után sokan úgy hitték, buta technikai okok miatt (elfogyott minden mozdítható) véget ér kedvenc sorozatuk. De tévedtek a borúlátók! A múlt héten több napilap is látta Ragáts Imre tévéelnököt a hóna alatt egy kazal reklámidővel átugrani a palánkon. Sőt, az egyik még az "Én? Műsorsávot?" szavakat is hallani vélte az elnöki szájból. Pedig nem is az lett ott mondva, hanem az, hogy: "Szerződés? Milyen szerződés? Nincs szerződés!" Mindennek ellenére az ország lakossága úgyszólván jó egészségnek örvendve, megérte ezt a hetet is. Ami azért jó elsősorban, mert megtudtuk, hogy: "Az a szerződés (emlékeznek, ami nincs) fel van bontva." Ja, nem volt otthon pezsgő, és jobb híján szerződést bontottak örömükben.

Hogy például minek lehetett örülni? Az csak számtan. A Magyar Televízió egy reklámperce utolsó információink szerint: 15 árkategóriában százezertől négy egész negyed millió forintig vihető haza. Hogy ehhez a jelenlegi elnök által - a hírek szerint a konkurenciához bekötött cégtől - ügyesen kialkudott 900 millió mint is viszonylik, ki lehet számolni: arcpirítóan. De ha számításba vesszük, hogy tavaly e reklámidőt a tévé önerőből nem sokkal többért, egymilliárd és még valamiért bírta értékesíteni, menten szélesedik a látókörünk: itt nemcsak szimpla csirkefogászatról, de súlyos szakmai hozzá nem értésről is szó van. A kettő fékevesztett nászáról.

Most akkor mit lehet tenni? Elcsapni Ragátsot? Ja. Ám az önmagában pipafüst. A politikai gondolkodást kell sürgősen megváltoztatni e tárgyban. Egy tisztességesen (erre vannak normák, mások, mint amiket ma Magyarországon alkalmaznak) működő, jól szolgáló köztévével ugyanis tartozik az állam a polgárainak. Mert azok azt már kifizették. Többször is.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."