Sötét, süket jövő

Publicisztika

Hogy hogyan ment a dolog, azt feltálaljuk lapunk beltestében, de itt kénytelenek vagyunk valamivel elemistább hangot megütni, csak hogy teljesen világos legyen, mi folyik az orrunk előtt. Tehát.

Hogy hogyan ment a dolog, azt feltálaljuk lapunk beltestében, de itt kénytelenek vagyunk valamivel elemistább hangot megütni, csak hogy teljesen világos legyen, mi folyik az orrunk előtt. Tehát.

A kereskedelmi televíziózás/rádiózás jó dolog, arról szól, hogy el akarnak adni nekünk ezt-azt, s igyekeznek minél nagyobb kedvet csinálni hozzá. Mindenféle színes, szagos dolgokat csomagolnak melléjük, kalandos filmeket, celebek pucér seggét, lábdobogtató zenét, olykor még híreket is. Hogy melyek ezek a hírek, azt nem mi döntjük el, hanem inkább az abbéli szándék, hogy mi minél több ezt vagy azt vásároljunk.

Éppen ezért tartunk magunknak saját televíziót/rádiót is. Összeadjuk rá a pénzt, amiből fenntartunk egy kritériumrendszert, eltartunk egy komplett szakmát, biztosítunk megfelelő képzést, hogy felkészült megbízottaink válogassák ki és hitelesen tárják elénk a nekünk fontos híreket, információkat, és köztük még szórakoztassanak is, úgy, hogy az a javunkra, épülésünkre váljék. Ezt a saját tévénket/rádiónkat közszolgálatinak hívjuk.

A hírek alatt viszont nem mindannak a temérdek jónak a tételes felsorolását értjük, amit országunk vezetői verítékes igyekezetükben véghezvittek aznap. Hanem azokat a valódi információkat, amelyekből megtudhatjuk, hogy mi történik körülöttünk.

Magyarország kormánya - gazdasági okokra hivatkozva - tömeges elbocsátásokat eszközölt a múlt héten, s ősszel elküld majd' még egyszer ennyi dolgozót a köztévéből, a közrádióból és az állami hírügynökségtől. A gazdasági okokat mindenki úgy érti, ahogy akarja, szerintünk x összegből olyan tévét lehet csinálni, ötször x összegből meg ötször olyat. A kormány most úgy döntött, hogy nekünk elég a mínusz x-es tévé/rádió is, vagy még az is sok, hiszen nem is nézzük, és szándékai szerint eztán még kevésbé fogjuk. S mivel legsúlyosabban a hírműsorokat érte e vérengzés, arra is jó okkal gyanakodhatunk, hogy kormányunk szerint nekünk a legkevésbé hírekre van szükségünk, mert esetleg elragadtatnánk magunkat, ha tudnánk, merre hány méter. És mert kormányunk már hivatalba lépése óta folyamatosan telepíti közismert és gátlástalan tányérnyalóit a mi tévénk, rádiónk hírműsoraiba, arra is letennénk a nagyesküt, hogy kormányunk úgy gondolja, az a legjobb nekünk, ha napi rendszerességgel csupán az állami vezetőink aktuális jótéteményei felől tájékozódunk.

Besétálunk az ő utcájukba, ha hagyjuk, hogy elzárják előlünk az ellenőrzésük lehetőségét, hülyére vettek, ha azt mondjuk, hogy jó, akkor nem nézzük, nézünk inkább valami mást. Nincsen másunk.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.