Sötét, süket jövő

Publicisztika

Hogy hogyan ment a dolog, azt feltálaljuk lapunk beltestében, de itt kénytelenek vagyunk valamivel elemistább hangot megütni, csak hogy teljesen világos legyen, mi folyik az orrunk előtt. Tehát.

Hogy hogyan ment a dolog, azt feltálaljuk lapunk beltestében, de itt kénytelenek vagyunk valamivel elemistább hangot megütni, csak hogy teljesen világos legyen, mi folyik az orrunk előtt. Tehát.

A kereskedelmi televíziózás/rádiózás jó dolog, arról szól, hogy el akarnak adni nekünk ezt-azt, s igyekeznek minél nagyobb kedvet csinálni hozzá. Mindenféle színes, szagos dolgokat csomagolnak melléjük, kalandos filmeket, celebek pucér seggét, lábdobogtató zenét, olykor még híreket is. Hogy melyek ezek a hírek, azt nem mi döntjük el, hanem inkább az abbéli szándék, hogy mi minél több ezt vagy azt vásároljunk.

Éppen ezért tartunk magunknak saját televíziót/rádiót is. Összeadjuk rá a pénzt, amiből fenntartunk egy kritériumrendszert, eltartunk egy komplett szakmát, biztosítunk megfelelő képzést, hogy felkészült megbízottaink válogassák ki és hitelesen tárják elénk a nekünk fontos híreket, információkat, és köztük még szórakoztassanak is, úgy, hogy az a javunkra, épülésünkre váljék. Ezt a saját tévénket/rádiónkat közszolgálatinak hívjuk.

A hírek alatt viszont nem mindannak a temérdek jónak a tételes felsorolását értjük, amit országunk vezetői verítékes igyekezetükben véghezvittek aznap. Hanem azokat a valódi információkat, amelyekből megtudhatjuk, hogy mi történik körülöttünk.

Magyarország kormánya - gazdasági okokra hivatkozva - tömeges elbocsátásokat eszközölt a múlt héten, s ősszel elküld majd' még egyszer ennyi dolgozót a köztévéből, a közrádióból és az állami hírügynökségtől. A gazdasági okokat mindenki úgy érti, ahogy akarja, szerintünk x összegből olyan tévét lehet csinálni, ötször x összegből meg ötször olyat. A kormány most úgy döntött, hogy nekünk elég a mínusz x-es tévé/rádió is, vagy még az is sok, hiszen nem is nézzük, és szándékai szerint eztán még kevésbé fogjuk. S mivel legsúlyosabban a hírműsorokat érte e vérengzés, arra is jó okkal gyanakodhatunk, hogy kormányunk szerint nekünk a legkevésbé hírekre van szükségünk, mert esetleg elragadtatnánk magunkat, ha tudnánk, merre hány méter. És mert kormányunk már hivatalba lépése óta folyamatosan telepíti közismert és gátlástalan tányérnyalóit a mi tévénk, rádiónk hírműsoraiba, arra is letennénk a nagyesküt, hogy kormányunk úgy gondolja, az a legjobb nekünk, ha napi rendszerességgel csupán az állami vezetőink aktuális jótéteményei felől tájékozódunk.

Besétálunk az ő utcájukba, ha hagyjuk, hogy elzárják előlünk az ellenőrzésük lehetőségét, hülyére vettek, ha azt mondjuk, hogy jó, akkor nem nézzük, nézünk inkább valami mást. Nincsen másunk.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.