Srebrenica

  • 2001. augusztus 16.

Publicisztika

"Egyszerűen csak odahozták a buszokat. És tudták, mert olyan káosz volt Srebrenicában, hogy ha odahozzák azt az öt buszt, vagy akárhány járművet, az emberek elmennek velük. Csak elmenekülni akartunk onnét, menekülni."

n "Egyszerűen csak odahozták a buszokat. És tudták, mert olyan káosz volt Srebrenicában, hogy ha odahozzák azt az öt buszt, vagy akárhány járművet, az emberek elmennek velük. Csak elmenekülni akartunk onnét, menekülni."

"Pánikban voltak, féltek, és egymás hegyén-hátán nyomakodtak a katonákhoz, a katonáimhoz, az ENSZ-katonákhoz, akik csillapítani próbálták őket. Azokat, akik elestek, eltaposták."

"Láttunk két szerb katonát. Az egyik őrt állt, a másik pedig a lányon feküdt, letolt nadrággal. És láttunk egy lányt, a földön feküdt, valami matracféleségen. A matrac véres volt, és a lány is tiszta vér volt. A lába kék-zöld volt. Még vér is folyt a lábán. Sokkos állapotban volt. Teljesen megőrült."

"Egyszer csak nagy lövöldözés kezdődött a raktárban, és nem tudtuk, honnan jön. Puskák, gránátok, géppisztoly. Olyan sötét volt a raktárban, hogy nem láttunk semmit. Az emberek sikoltozni kezdtek, kiabálni, segítségért kiáltozni. Ez így ment egészen alkonyatig."

"Nem is érte a lábam a padlót, a raktár betonpadlóját... A lövöldözés után valami furcsa meleget éreztem, ami a vérből jött, ami a betonpadlót borította, és én a halottakon lépkedtem, akik ott feküdtek. De volt, aki még életben volt, és amikor rájuk léptem, hallottam, hogy nyögnek, kiabálnak, mert olyan gyorsan mentem, amilyen gyorsan csak tudtam."

"Amikor tüzet nyitottak, a földre vetettem magam. Egy ember a fejemre esett. Azt hiszem, azonnal megölték. Éreztem, ahogy a forró vér végigcsorog rajtam. Hallottam, ahogy az egyik ember segítségért kiáltozik. Azért könyörgött nekik, hogy öljék meg. És ők meg csak azt mondták, hadd szenvedjen. Majd később öljük meg."

E tanúvallomás-részleteket a hágai törvényszék augusztus 2-án kihirdetett ítélete tartalmazza, mely ítélet Radislav Krsticre, a boszniai Szerb Köztársaság hadseregének (VRS) tábornokára népirtás bűntette miatt 46 év szabadságvesztést ró ki.

Krstic a VRS Drinai Hadtestének volt a parancsnoka 1995. július 13-ájának estéjétől. Ama ténynek a bizonyítása, hogy Krstic épp ekkor vette át e posztot, nem kis erőfeszítésébe került a vád képviselőinek. De végül előkerült az a hivatalos pecséttel ellátott kinevezés, ami beteljesítette Krstic végzetét, és amelynek bizonyítékként való elfogadása után egyértelművé vált, hogy Krstic - mint a VRS Mladic tábornok utáni második embere - büntetőjogi felelősségre vonható a Drinai Hadtest aktív közreműködésével 1995. július 11. és július 19. között kivégzett 7000-8000 srebrenicai boszniai muzulmán férfi erőszakos haláláért, és 25-30 000 srebrenicai boszniai muzulmán nő elüldözéséért.

A hágai ügyészség a Krstic-per során vagy 30 000, a VRS-től elkobzott katonai dokumentumot vizsgált át, több, mint száz tanút (túlélőket, a holland ENSZ-kontingens tagjait, szakértőket) vonultatott fel, feltárta a műholdfelvételek alapján azonosított tömegsírok egy részét, áttanulmányozta azokat a beszélgetéseket, amelyeket a VRS vezetői rádión folytattak egymással, és amelyeket a Boszniai Köztársaság hadseregének lehallgatói lejegyeztek. De az ítélet jelentősége nem csak a bizonyítási eljárás alaposságában, a srebrenicai muzulmán enklávé elfoglalását követő "pokoli tizenegy nap" lehető legprecízebb dokumentálásában, illetve a minden nemzeti, vallási, etnikai, történelmi részrehajlástól mentes, mércéül csak az emberi szenvedést használó bírói mérlegelés higgadtságában áll. A vigaszt nem csak az a tudat jelenti, hogy vannak emberek, és van intézmény a világon, amely néhány évvel e szörnyű bűnök elkövetése után minden követ megmozgatott azért, hogy fény derüljön a tömeggyilkosságok körülményeire, az elkövetők pontos szerepére és az áldozatok kilétére; hogy, a költővel szólva, "tálba fogja a vért, vigyázva, hogy egyetlen csöpp se vesszen el". (Még akkor is, ha a bűntény teljes rekonstrukciója elképzelhetetlen: az elkövetők gondosan ügyeltek arra, hogy áldozataikat megfosszák a személyazonosságukra utaló dokumentumoktól, mielőtt lelőtték, majd tömegsírokba dózerolták őket.)

Az ítélet Krsticet népirtás bűntettében marasztalja el: azaz Krstic avval a céllal és szándékkal követte el a terhére rótt gyilkosságokat, súlyos testi sértéseket, üldözéseket, hogy egy népcsoportot részben megsemmisítsen. A lényeg a szándék: e nélkül a népirtás vádja - a legsúlyosabb vád - nem állt volna meg. Az ítélet egyenes vonalat húz a között, amit Krstic a boszniai muzulmánokról, Nagy-Szerbiáról, a Drinán inneni és a Drinán túli "szerb földek" egyesítéséről gondolt, illetve mondott (és ami nem volt más, mint az uralkodó szerb ideológia), és amit tett.

Az előítéletektől és a nacionalizmustól a tömeggyilkosságig.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.